Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-18, 17:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Kan man köra bakad potatis i ugnen utan skal? Kanske med alufoile runt om så inte potatisens yttersta del blir hård/bränd?
Blir ju så jobbigt att hålla på när man äter att skrapa bort potatisen från skalet osv.

Skulle ju vara grymt smidigt om man kan köra den och bara glufsa i sig direkt.

Kör 2 som test, en skalad med folie och en som vanligt.

Andra ideér:

gigantisk hasselback
gigantiska potatisklyftor
Skala inte gröp ur med tesked, eller dela och gröp ur med sked.
Citera
2011-11-18, 18:05
Medlem
Tänkte koka en egen fond, kan man slänga i entrecote i den? Eller fläskkött, funkar det?
Citera
2011-11-18, 18:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stinkragge
Tänkte koka en egen fond, kan man slänga i entrecote i den? Eller fläskkött, funkar det?
Visst, men för billigare och godare, använd ben.

I en fond kan du nästan ha vad som helst, men varför inte det man inte använder till annat? Förr hade man en stor gryta på många krogar, den var mer eller mindre alltid på, och där i slängde man överblivna köttbitar, stumparna från löken och tomaten, vinslatten...
Senast redigerad av constant 2011-11-18 kl. 18:11.
Citera
2011-11-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Stor skillnad. Har du inte provat färska så är det på tiden. För mig är burkvarianten ok på sunkpizza, i alla andra sammanhang är färska bättre.

Köpte faktiskt den färska svampen idag. Använde en del till köttfärssåsen och det var faktiskt en stor skillnad (precis som du sa), men det var en positiv överraskning.
Citera
2011-11-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Visst, men för billigare och godare, använd ben.

I en fond kan du nästan ha vad som helst, men varför inte det man inte använder till annat? Förr hade man en stor gryta på många krogar, den var mer eller mindre alltid på, och där i slängde man överblivna köttbitar, stumparna från löken och tomaten, vinslatten...

Visst är "spillbitar" att föredra, det är dock inget som jag har hemma, hade dock en bit entrecote i frysen som legat där en vecka eller två. Har aldrig gjort en egen fond så börjar med det jag har hemma så får vi se hur det blir!
Citera
2011-11-19, 11:05
Medlem
Kan man ersätta creme fraiche med Youghurt i bakning?
(ingen jäsning i detta recept, bara bakpulver)
Citera
2011-11-19, 11:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Kan man ersätta creme fraiche med Youghurt i bakning?
(ingen jäsning i detta recept, bara bakpulver)
Kan inte tänka mig att creme fraichen har någon annan funktion än att ge smak och fukt, så ja.

Citat:
Ursprungligen postat av stinkragge
Har aldrig gjort en egen fond så börjar med det jag har hemma så får vi se hur det blir!
Det blir det säkert! Mitt favoritrecept är "Ta allt som är gott i skafferi, frys och kyl, och sjud väldigt länge."
Senast redigerad av constant 2011-11-19 kl. 11:48.
Citera
2011-11-19, 12:48
Medlem
christerys avatar
Kollade masterchef, en snubbe gjorde egen chorizo på under en timme. Men när jag snokar efter recept hittar jag bara recept med färdig chorizo i... nån som har en länk eller annars får jag väl sätta mig och leta vidare. Ska va ganska bra på att snoka, men kanske inte på mat då. Alltså nåt snabbrecept på grov chorizo, gärna stark - men det kan jag nog improvisrea till i alla fall.
Citera
2011-11-19, 13:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kollade masterchef, en snubbe gjorde egen chorizo på under en timme. Men när jag snokar efter recept hittar jag bara recept med färdig chorizo i... nån som har en länk eller annars får jag väl sätta mig och leta vidare. Ska va ganska bra på att snoka, men kanske inte på mat då. Alltså nåt snabbrecept på grov chorizo, gärna stark - men det kan jag nog improvisrea till i alla fall.
http://www.food.com/recipe/chorizo-sausage-102566

~Paul~
Citera
2011-11-19, 14:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
http://www.food.com/recipe/chorizo-sausage-102566

~Paul~

Coolt (tack), den ska jag testa som tacho fyllning. Inga fjälster behövs heller. Jag hoppar nog över Tequilan då jag ska göra den på jobbet till frukost. Får gå å shoppa imorrn, hoppas den asiatiska butiken har öppet på söndagar, dom har bäst chili.

Så lite detta då:

400 g fläskfärs
1 1/2 large dried New Mexico chiles (Chile Colorin) or 1 1/2 large mild red chilies (about 3.5-inches)
2 small dried chile de arbol (Chile deArbol) or 2 small chilies, according to how hot spicy you want your chorizo
1/8 cup boiling water, nja får jag tag på färsk chili så blir det inge vatten...
4 cloves garlic, minced
1 tablespoon dry oregano leaves
1 teaspoon ground cumin
1/2 teaspoon fresh ground black pepper
1/2 teaspoon dark brown sugar, den får jag fundera på...
2 tablespoons cider vinegar
2 teaspoons salt

Men, jag skulle vilja ha paprika pulver i åxå... Får se vad jag hittar på.
Citera
2011-11-19, 14:37
Medlem
Frank Friendlys avatar
Ibland när jag köper sushi får man någon sorts kål som ligger i något rödaktigt som tillbehör, någon som har en aning om vad det är?

(ja jag är medveten om att man kan fråga när man handlar)
Citera
2011-11-19, 14:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Ibland när jag köper sushi får man någon sorts kål som ligger i något rödaktigt som tillbehör, någon som har en aning om vad det är?
Gari kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in