Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Tack för ditt utmärkta svar! Kan du även svara på varför moset i korvkiosken är godare när det inte står att det är hemlagat? Det smakar ju ändå inte pulvermos så vad är det då? Hemlagat mos älskar jag till söndagmiddan med stek, gräddsås o tillbehör men till min halva special vill jag ha gatuköksstuket... fast utan den pulversmak jag får när jag blandar ut en påse i vatten själv.
På "mitt" gatukök så körde vi med hempulat potatismos. Inga konstigheter där. Moset var lagat enligt alla konstens regler, dvs på nymalen vitpeppar, äkta smör, mjölig potatis, fullfetmjölk, grädde, salt, socker, muskotblomma-/nöt, samt en nypa malet lagerblad. Det blev ett helt OK mos, trots att det förvarades under hela dagen i termobyttor. Man tog fram ca 2 liter åt gången. I händelse av en väntad anstormning av fulla och hungriga gäster (läs: fredag-/lördagkvällar) så fick man ta fram den dubbla mängden.
Moset hade strykande åtgång och var en självklar del av en av våra favoriter som hette full måltid. Den bestod av från botten upp räknat:
1. pannkaka lagad på äkta varor (mjölk, smör, ägg, vanilj och en skvätt essens) med jordgubbssylt och grädde. Man lade sedan ett bakpapper mellan pannkakan och nästa lager
2. ett platt korvbröd
3. mos
4. 2 korvar (antingen tjocka eller smala, alternativt en av varje). Alltid grillade dock
5. västkustsallad vid sidan om eller på själva korven
6. senap @ ketchup av valbar styrka
De flesta korvkiosker som kör på pulver brukar trots allt slänga i lite äkta potatis och smör för att få lite "kropp" på moset. Deras leverantörer är inte de samma som de som du kommer i kontakt med om du köper ICA-s pulvermos.
~Paul~