Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-19, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tänkte köra kycklinggryta och har 3kg kyckling. Blir 1l matlaningsgrädde och sen massa curry + kanske i med röd paprika. Vill bara göra det sådär så de är enkelt. Hur många portioner ris ska man köra? För det är ju verkligen storkok och det står bara till 4 personer på rispaketet.
Ska du äta själv?
Eller har du bjudning av nått slag?
När det kommer till ris, så brukar jag köra ca1dl torrt ris per person.
Då om det är utan förrätt, med förrätt så kommer det gå åt mindre ris.

Ska du ha vatten i grytan?
Annars känns 1l, lite i det minsta laget.
Sen kan man ju öka smaken, då kan det klara sig bättre.

När det kommer till curry, så gillar jag faktiskt att ha grön paprika eller jalapeño(grön då).
Men röd funkar det med och är gott, inte dumt att slänga i det absolut sista.
Så man får lite krispighet i paprika.
Har faktiskt kört en variant där jag kokar med den röda paprikan från början nästan.
Och kört den gröna precis när jag är klar.
Citera
2014-09-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ska du äta själv?
Eller har du bjudning av nått slag?
När det kommer till ris, så brukar jag köra ca1dl torrt ris per person.
Då om det är utan förrätt, med förrätt så kommer det gå åt mindre ris.

Ska du ha vatten i grytan?
Annars känns 1l, lite i det minsta laget.
Sen kan man ju öka smaken, då kan det klara sig bättre.

När det kommer till curry, så gillar jag faktiskt att ha grön paprika eller jalapeño(grön då).
Men röd funkar det med och är gott, inte dumt att slänga i det absolut sista.
Så man får lite krispighet i paprika.
Har faktiskt kört en variant där jag kokar med den röda paprikan från början nästan.
Och kört den gröna precis när jag är klar.

Nej det är till 4 personer och mig, men sen om det blir över vilket det kommer bli så är det matlådor. Så 3kg kyckling är ju för fler än 5 personer så hur många dl ris ska man köra och vatten? Ska nog inte ha vatten i grytan utan lär nog bara köra på matlagningsgrädde, kyckling, röd paprika och curry. Sen hur mycke curry ska man ha i, är det bara gå på känslan och hälla i massor tills det ser bra ut?
Citera
2014-09-19, 17:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Nej det är till 4 personer och mig, men sen om det blir över vilket det kommer bli så är det matlådor. Så 3kg kyckling är ju för fler än 5 personer så hur många dl ris ska man köra och vatten? Ska nog inte ha vatten i grytan utan lär nog bara köra på matlagningsgrädde, kyckling, röd paprika och curry. Sen hur mycke curry ska man ha i, är det bara gå på känslan och hälla i massor tills det ser bra ut?
Hos oss, så skulle ca3dl torrt ris räcka till 4 pers, speciellt om man har lite sallad till.
Så kör 4dl, så är du på säkra sidan, om ni nu inte är storätare som alltid kör dubbla portioner.
För då får du ta lite till.
Om det är vanligt uncel ben typ, så brukar det vara dubbelt vatten.
Annat ris, så får du läsa förpackningen i hur de vill du ska tillaga riset.

Curry får man alltid smaka sig fram tycker jag.
Så brukar skicka på en hel del när man steker, för sen fylla på efter man smakat på den nästan färdiga rätten.
Citera
2014-09-20, 16:02
Medlem
Hur länge ska en stek stå och dra sig efter den är ute ur ugnen?
Citera
2014-09-20, 17:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur länge ska en stek stå och dra sig efter den är ute ur ugnen?
20 minuter brukar vara lagom.
Citera
2014-09-23, 09:54
Medlem
Om man ska marinera champinjoner i olivolja och vitlök mm, ska man inte koka dom först?
I recepten jag tittat på står det inget om det men tycker det känns fel att använda råa. Det gäller egenplockad svamp om det har betydelse.
Citera
2014-09-23, 10:23
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Om man ska marinera champinjoner i olivolja och vitlök mm, ska man inte koka dom först?
I recepten jag tittat på står det inget om det men tycker det känns fel att använda råa. Det gäller egenplockad svamp om det har betydelse.

Ska du tillaga dom efter marineringen? I så fall är det ingen större fara.
Citera
2014-09-23, 12:40
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Om du vill ha min åsikt, så skulle jag inte "slösa" egenplockade, vilda champinjoner på att marinera dem. Frys istället in dem eller torka dem och använd till goda stuvningar, soppor och såser i vinter.
Odlade champinjoner kostar ju en 10:- asken, och jämfört med egenplockade är de ganska smaklösa, och passar sig ypperligt för marinader och sallader och liknande, och de kan utan problem ätas råa.
Citera
2014-09-23, 19:31
Medlem
God afton gott folk, idag köpte jag en ekologisk olivolja ifrån Änglamark för att prova vad den Svenska marknaden hade att erbjuda (Italiensk) smaken var besk och brände till i halsen. Har aldrig upplevt att olivolja bränner i halsen, är detta farligt, eller tillhör det normen för just ekologisk olivolja?

Känns inte rätt.
Senast redigerad av AkForce 2014-09-23 kl. 19:38.
Citera
2014-09-23, 23:07
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
God afton gott folk, idag köpte jag en ekologisk olivolja ifrån Änglamark för att prova vad den Svenska marknaden hade att erbjuda (Italiensk) smaken var besk och brände till i halsen. Har aldrig upplevt att olivolja bränner i halsen, är detta farligt, eller tillhör det normen för just ekologisk olivolja?

Känns inte rätt.

Har nog inte med att göra att den är ekologisk. Nej, det är inte farligt. Det finns olika smakstyrka på olivolja. Jag köpte någon ICA-variant som var just så stark som du beskrev det.

Brukar framgå på flaskan vilken smakstyrka det handlar om.
Citera
2014-09-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har nog inte med att göra att den är ekologisk. Nej, det är inte farligt. Det finns olika smakstyrka på olivolja. Jag köpte någon ICA-variant som var just så stark som du beskrev det.

Brukar framgå på flaskan vilken smakstyrka det handlar om.

Styrka? På olivolja ^^

Det står bara standard att den är "extra oskuld" Inte kryddad eller något sådant. Mådde du bra efter att ha konsumerat denna?

Ugh, den smakar inte ens oliver, bara bränner.
Senast redigerad av AkForce 2014-09-24 kl. 00:01.
Citera
2014-09-24, 00:07
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Styrka? På olivolja ^^

Det står bara standard att den är "extra oskuld" Inte kryddad eller något sådant. Mådde du bra efter att ha konsumerat denna?

Ugh, den smakar inte ens oliver, bara bränner.

Ja, styrka eller kalla det pepprighet om du så vill. Olika olivoljor har olika användningsområden.

http://www.zeta.nu/olivolja/olivoljevaljaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in