2014-08-06, 08:58
Medlem
Sedatives avatar
När jag ska deglacera pannan, ska jag hälla bort fettet eller ska jag ha det kvar?
Citera
2014-08-06, 09:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
När jag ska deglacera pannan, ska jag hälla bort fettet eller ska jag ha det kvar?
Beror på ifall fettet bidrar till att göra rätten saftigare eller bara kladdigare. Dessutom hänger det på mängden fett.

Du behöver ju inte köra på "varken eller". Det går bra att ta bort en del av fettet och lämna en del kvar. Är du dock i princip enbart ute efter smaken så kan du förstås hälla bort allt fett.

Som vanligt så finns det inga fasta regler gällande matlagning .

~Paul~
Citera
2014-08-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag får sår/utslag runt munnen av all färsk citrus, annanans och liknande syrliga frukter, reagerar tydligen på syran.

Nej det är inte nog inte syrorna utan snarare som dePaul skriver, enzymer. Citronsyra-/citratallergi är en myt
Citera
2014-08-07, 13:31
Medlem
Tänka ta och fritera pommes idag. Vanligtvis använder jag en gjutjärnsgryta, men från senaste användningen stinker den friterad fisk, så är rädd att mina friterade pommes kommer ta smak av detta (gör den det?).

Eftersom jag gör en så pass liten portion tänkte jag istället fritera i en mindre tjockbottnad kastrull i rostfritt stål.
Finns det något att se upp med detta? Med tanke på brandrisken så vill man ju vara extra varsam. Jag tänker ex. att det kanske blir mycket varmare i botten så när man mäter temperaturen mer mot mitten så blir man lurad (eller något i den stilen).
Senast redigerad av jackielackiesaki 2014-08-07 kl. 13:36.
Citera
2014-08-07, 16:49
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Tänka ta och fritera pommes idag. Vanligtvis använder jag en gjutjärnsgryta, men från senaste användningen stinker den friterad fisk, så är rädd att mina friterade pommes kommer ta smak av detta (gör den det?).

Eftersom jag gör en så pass liten portion tänkte jag istället fritera i en mindre tjockbottnad kastrull i rostfritt stål.
Finns det något att se upp med detta? Med tanke på brandrisken så vill man ju vara extra varsam. Jag tänker ex. att det kanske blir mycket varmare i botten så när man mäter temperaturen mer mot mitten så blir man lurad (eller något i den stilen).
Nog kan dom ta smak, men stek någonting annat i den för att 'neutralisera' grytan? Bröd med lite lök som du sen bara slänger kanske.
Ha två olika oljor om du friterar fisk ofta och sparar oljan efter varje omgång (själv tycker jag oljan är som bäst efter några friteringar). Men har du friterat fisk så blir oljan rätt snabbt äcklig.
Friterar du bara lökringar och pommes så håller den ju längre, jag brukar sila den genom ett kaffefilter
.
Låt den stå en stund på den grad du bedömer är lämplig tills temperaturen 'satt sig'.
Jag friterar själv på det sättet hemma och har inte haft några problem, dock föredrar jag att fritera i en sauteuse då jag tycker man får en bättre översyn i grytan plus att om det skulle bli så att det börjar skumma eller så så upplever jag det som att mindre risk att det bubblar över eller kokar över. I en kastrull med raka sidor så blir det ju tryck rakt uppåt liksom.
Citera
2014-08-07, 19:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki

Jag friterar i en liten såskastrull och det funkar prima, se bara till att röra on lite så att tempen stämmer.
Citera
2014-08-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nog kan dom ta smak, men stek någonting annat i den för att 'neutralisera' grytan? Bröd med lite lök som du sen bara slänger kanske.

Får ta och testa sen om det hjälper, just nu blir man överväldigad av doften så fort man tar bort grytlocket. Doften av fisk är ju inte den roligaste..

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Låt den stå en stund på den grad du bedömer är lämplig tills temperaturen 'satt sig'.
Jag friterar själv på det sättet hemma och har inte haft några problem, dock föredrar jag att fritera i en sauteuse då jag tycker man får en bättre översyn i grytan plus att om det skulle bli så att det börjar skumma eller så så upplever jag det som att mindre risk att det bubblar över eller kokar över. I en kastrull med raka sidor så blir det ju tryck rakt uppåt liksom.

Det är ett bra tips, har inget lock till min sauteuse dock. Men om det nu skulle slå eld så funkar det kanske lika bra att lägga över ett större lock till en annan gryta.

Tack för tipsen Isnatt och Sereena. FYI, Friteringen gick bra!
Citera
2014-08-08, 12:35
Medlem
Kuittsas avatar
Sarajevski cevapcici.

Googlade cevapcici resept på engelska och fick en massa hits på sebo-kroatiska, tror jag. Autentiska recept är något jag gillar väldigt mycket så jag körde google translate på sidan. Översättningen blev så kass att halva reseptet gick inte att förstå. Nu undrar jag om någon vänlig själ, som kan serbo-kroatiska, kan översätta receptet åt mig.

http://www.coolinarika.com/recept/sarajevski-cevapcici/
Citera
2014-08-08, 12:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Sarajevski cevapcici.

Googlade cevapcici resept på engelska och fick en massa hits på sebo-kroatiska, tror jag. Autentiska recept är något jag gillar väldigt mycket så jag körde google translate på sidan. Översättningen blev så kass att halva reseptet gick inte att förstå. Nu undrar jag om någon vänlig själ, som kan serbo-kroatiska, kan översätta receptet åt mig.

http://www.coolinarika.com/recept/sarajevski-cevapcici/

Det finns en tråd om cevapcici med bra inlägg (och lite gräl förstås):

(FB) Hur man gör riktig Cevapcici

Inte riktigt svar på din fråga, men värdefullt ändå kanske.
Citera
2014-08-08, 15:13
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Har en frys som "smygöppnar" sig själv emellan åt. Detta hände exempelvis idag och frysdörren har nu stått öppen i ett okänt antal timmar. Brödskivorna som ligger ytters är mjuka och glassen är helmjuk medans kycklingfilén fortfarande känns hård. Hur orolig bör man egentligen vara?
När vet man om maten är förstörd?
Citera
2014-08-08, 17:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Har en frys som "smygöppnar" sig själv emellan åt. Detta hände exempelvis idag och frysdörren har nu stått öppen i ett okänt antal timmar. Brödskivorna som ligger ytters är mjuka och glassen är helmjuk medans kycklingfilén fortfarande känns hård. Hur orolig bör man egentligen vara?
När vet man om maten är förstörd?
Bröd och glass är helt ofarligt att frysa om hur många gånger som helst. Det enda som händer är att smak och konsisens försämras.
Övrig mat skall aldrig frysas om utan att ha upphettas till kokpunkten (dvs tillagas). Så länge maten är iskall och mestadels fryst fortfarande, så brukar jag frysa om den. Tex om man tagit fram något som skall tinas men lite senare ångrar sig. Är det fortfarande iskallt och till större delen fruset så slänger jag tillbaka det i frysen och har aldrig farit illa av det.
Citera
2014-08-09, 12:21
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag tänkte köpa en ångkokare för att ångkoka kött, fisk och kyckling.
Skulle ni rekommendera den här?:http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparater/HD9140B/philips-angkokare-hd9140-90

Hur länge skall man ångkoka kött och fisk samt kyckling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in