Citat:
Ursprungligen postat av
jackielackiesaki
Tänka ta och fritera pommes idag. Vanligtvis använder jag en gjutjärnsgryta, men från senaste användningen stinker den friterad fisk, så är rädd att mina friterade pommes kommer ta smak av detta (gör den det?).
Eftersom jag gör en så pass liten portion tänkte jag istället fritera i en mindre tjockbottnad kastrull i rostfritt stål.
Finns det något att se upp med detta? Med tanke på brandrisken så vill man ju vara extra varsam. Jag tänker ex. att det kanske blir mycket varmare i botten så när man mäter temperaturen mer mot mitten så blir man lurad (eller något i den stilen).
Nog kan dom ta smak, men stek någonting annat i den för att 'neutralisera' grytan? Bröd med lite lök som du sen bara slänger kanske.
Ha två olika oljor om du friterar fisk ofta och sparar oljan efter varje omgång (själv tycker jag oljan är som bäst efter några friteringar). Men har du friterat fisk så blir oljan rätt snabbt äcklig.
Friterar du bara lökringar och pommes så håller den ju längre, jag brukar sila den genom ett kaffefilter
.
Låt den stå en stund på den grad du bedömer är lämplig tills temperaturen 'satt sig'.
Jag friterar själv på det sättet hemma och har inte haft några problem, dock föredrar jag att fritera i en sauteuse då jag tycker man får en bättre översyn i grytan plus att om det skulle bli så att det börjar skumma eller så så upplever jag det som att mindre risk att det bubblar över eller kokar över. I en kastrull med raka sidor så blir det ju tryck rakt uppåt liksom.