Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 08:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Och jag är helt säker på att du har rätt. Nej, jag läste inte innan jag svarade och tar på mig en trippel .
Hehe, ingen fara!

Det kan dock ibland vara en god idé att läsa vad som sagts tidigare .

~Paul~
Citera
2014-05-05, 11:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inte alla styckningsdetaljer passar ju till stir-fry på hög värme.
Någon som har exempel på lite enklare kött av nöt, fläsk eller fågel som passar att strimla och snabbsteka hett?
Citera
2014-05-05, 11:56
Medlem
Ratis avatar
Jag har en påse muscovado i skafferiet som legat där i över ett år nu. Minns inte vad jag hade tänkt använda det till men nu ligger påsen bara där.
Visst är det till bakning man ska använda muskovado till? Vars passar det bäst?
Citera
2014-05-05, 12:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag har en påse muscovado i skafferiet som legat där i över ett år nu. Minns inte vad jag hade tänkt använda det till men nu ligger påsen bara där.
Min åsikt är att det passar bäst till att göra mojito!

Gillar man inte alkohol så passardet ju även till andra isdrinkar som t.ex. melon eller lime-drink m.m.
Citera
2014-05-05, 12:20
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Jag brukar använda Muscovadosocker vid till exempel wokning av kött och grönsaker för att balansera sältan. Funkar också att ha i såser och marinader och naturligtvis bakning.
Citera
2014-05-05, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Någon som har exempel på lite enklare kött av nöt, fläsk eller fågel som passar att strimla och snabbsteka hett?
Enklast är kycklingbröst. Lite tråkigt i längden dock.

Biff, filé, flankstek, rulle, rostbiff/rostas, innanlår. Alla dessa funkar till stir fry. Dock bör de marineras/möras innan tillagning. De finare styckningsdetaljerna marineras inte lika länge som de mer fibrösa bitarna. M a o så marineras oxfilé och biff inte lika länge som innanlår eller rostbiff.

Benfri kotlett, fläskfilé och mager karré funkar på gris. Marineras förstås.

Notera att det i det kinesiska köket används varierande värmekällor, allt från turbo-gasbrännare till öppen vedeldad spis. Av denna orsak passar de olika värmekällorna till olika metoder, varvid stir fry, dvs snabbstekning är endast en metod bland många med liknande egenskaper.

I det kinesiska köket skiljer man på stekning med hänsyn till värmeutvecklingen i kombination med tiden:

1. Jian - lätt stekning på måttlig värme. Liknar vårt sätt att steka.

2. Chao - stekning under omrörning, det vill säga det som i folkmun kallar för stir fry. Hög värme.

3. Bao - ultrasnabb stekning på mycket hög värme. Ordet betyder "att explodera". Utförs oftast på en s k turbo-gasbrännare med en effekt på flera tusen W.

4. Zha - fritering på hög värme.

5. Kao - helstekning.

Det finns liknande steg när det gäller kokning/ångning och bräsering.

Vad jag vill säga är helt enkelt att varje enskild styckningsdetalj och varje typ av kött kräver sin speciella metod. Detta är en detalj som många missar!!

~Paul~
Citera
2014-05-05, 13:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Enklast är...
Inser att jag ska vara lite noggrannare när jag väljer kött att strimla och snabbsteka. Tack.
Citera
2014-05-05, 13:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Inser att jag ska vara lite noggrannare när jag väljer kött att strimla och snabbsteka. Tack.
Ingen orsak, lycka till!

~Paul~
Citera
2014-05-05, 13:58
Medlem
christerys avatar
Citat:

Brukar ha en bit finare älgkött (en bit av steken eller nåt) i frysen som jag sen halvtinar och skaver av det jag behöver för en portion. Stoppar tillbaka resten av klumpen (då har jag skavt av det som hunnit tina så att säga) och fixar en snabblunch.

Blir inte så mycket kött, men det behövs kanske 150-200g för att jag ska vara nöjd. Grädde (som nästan är ett måste, resten går att använda i kaffet) och lök är väl standard, vetemjöl för redning om man nu vill. Svamp har jag i ibland. Tyvärr blir det pulvermos till om jag gör det på lunchen (jobbet) men det går ner i alla fall.

Lättlunch, tar fram klumpen på morgonfikat till kylen och kikar till den senare - om den tinat lagom så får den vara, är den lite större så får den ligga i rumsvärme sista timmen efter att jag skavt av det som gick. När klumpen är mindre så krävs det inte så lång tid alls.

Då jag är enastående så är en älgstek som man tillagar rätt och slätt mat för flera veckor så jag "förstör" den faktiskt hellre än att jag tillagar den hel.

Och färskare skav med bättre kött går nog inte att få tag i (skjuten på jaktlagets marker och är en indirekt hämnd för att den mumsat på våra tallplanteringar), testat köpa skav och det var mycket senor och skit. Dessutom till ett astronomiskt pris.
Citera
2014-05-06, 23:51
Medlem
Bbobis avatar
I ett recept är angivna måttet pasta som ingår "4-portioner".

Hur mycket är en portion pasta i ett recept mätt?
Citera
2014-05-07, 00:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
I ett recept är angivna måttet pasta som ingår "4-portioner".

Hur mycket är en portion pasta i ett recept mätt?

Läs på kartongen/påsen. Men 50-70g okokt pasta är väl lagom portion för mig.

Sen jag inte svenska meningsbyggnad fattar bra ganska riktigt, så kan fel förstå.
Citera
2014-05-07, 14:07
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ett innanlår av nöt blir klart godast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in