Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-10, 01:03
Medlem
T51-Bs avatar
Kan man ersätta turkisk yoghurt med t.ex. naturlig? Äter inte turkisk yoghurt men behöver det till en dressing. Känns lite tråkigt att köpa något som bara står och tar plats.
Citera
2014-01-10, 01:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T51-B
Kan man ersätta turkisk yoghurt med t.ex. naturlig? Äter inte turkisk yoghurt men behöver det till en dressing. Känns lite tråkigt att köpa något som bara står och tar plats.

Turkisk (och grekisk) yoghurt är betydligt fetare och fastare än vanlig "svensk" dito. Du kan dock göra egen fetare och fastare yoghurt genom att låta den rinna av genom t ex muslin, en sliten (och ren såklart) kökshandduk, hållfast hushållspapper, eller ett kaffefilter. Det tar bara lite mer tid.
Citera
2014-01-10, 08:52
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, trad så blir det peppar, timjan och mejram. Senap när du käkar den (tjocknar till härligt). Salt såklart efter smak, men jag sitter och funderar på om man kan steka lite fläsk och lök att ha till i soppan som krydda. Har inte testat, men det låter inte otroligt att det blir lite annorlunda. Dvs ha det som topping på soppan.

Men en rejäl klick senap är ju ett måste.
En matsked eller två finhackad gul lök (rå) är nice att röra i ärtsoppan, tycker jag.
Citera
2014-01-10, 18:58
Medlem
Wzzys avatar
Öppnade just ett paket färsk kycklingfilé som luktade "prutt" ur förpackningen och även lite om kycklingen. Ska jag låta den lika framme en stund och se ifall det är enbart pga förpackningen, eller är det bara att kasta? Den går ut om 3 dagar så gammal är den inte.
Citera
2014-01-10, 20:57
Medlem
irrblosss avatar
Brukar ni bryna köttfärsen när ni gör köttfärssås? Det har jag alltid gjort. För ett par dagar sedan gjorde jag en ej autentisk chili con carne efter ett recept där man inte skulle bryna köttfärsen, utan den skulle bara ner i det övriga och långkoka. Blev faktiskt väldigt bra, kanske rent av bättre just för att köttfärsen INTE hade brynts. Finns det någon anledning att bryna köttfärs som ska vara med i långkok?
Citera
2014-01-10, 21:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Brukar ni bryna köttfärsen när ni gör köttfärssås? Det har jag alltid gjort. För ett par dagar sedan gjorde jag en ej autentisk chili con carne efter ett recept där man inte skulle bryna köttfärsen, utan den skulle bara ner i det övriga och långkoka. Blev faktiskt väldigt bra, kanske rent av bättre just för att köttfärsen INTE hade brynts. Finns det någon anledning att bryna köttfärs som ska vara med i långkok?
Det hela hänger lite på vilken övergripande smak man vill att grytan skall ha. Det är helt klart skillnad mellan brynt och icke brynt kött (Maillardreaktion).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maillardreaktion

Så något korrekt svar på din fråga finns inte utan har som vanligt med de egna smaklökarna att göra.

Vad Maillardreaktionen dock ger är en mer sammansatt smak, dvs fylligare eftersom det frigörs en del ämnen som inte går att få fram enbart genom kokning.

~Paul~
Citera
2014-01-10, 21:11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det hela hänger lite på vilken övergripande smak man vill att grytan skall ha. Det är helt klart skillnad mellan brynt och icke brynt kött (Maillardreaktion).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maillardreaktion

Så något korrekt svar på din fråga finns inte utan har som vanligt med de egna smaklökarna att göra.

Vad Maillardreaktionen dock ger är en mer sammansatt smak, dvs fylligare eftersom det frigörs en del ämnen som inte går att få fram enbart genom kokning.

~Paul~
Aha, avancerad kemi . Smakmässigt är det kanske bättre att bryna då (om man nu är ute efter just de smakerna), men rent konsistensmässigt tyckte jag kokningen gav bättre resultat. Brynt färs i långkok kan ge lite lätt gummiaktig konsistens tycker jag.
Citera
2014-01-10, 21:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Aha, avancerad kemi . Smakmässigt är det kanske bättre att bryna då (om man nu är ute efter just de smakerna), men rent konsistensmässigt tyckte jag kokningen gav bättre resultat. Brynt färs i långkok kan ge lite lätt gummiaktig konsistens tycker jag.
Jag skulle snarare säga att brynt färs ger en smulig konsistens som kan upplevas som torr. I vissa maträtter är dock denna konsistens och smak helt korrekt.

Helt klart behöver man inte överdriva bryningen. Man behöver som sagt inte bryna färsen tills alla enskilda kornen är gyllene i färgen. Det räcker att en del är det och kanske inte tills de är bruna utan svagt gula i stället.

~Paul~
Citera
2014-01-10, 23:04
Medlem
Kan man köra en hel fläskstek i micron med lyckat resultat?
Citera
2014-01-10, 23:09
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan man köra en hel fläskstek i micron med lyckat resultat?
Det är säkert möjligt om man med lyckat resultat menar att den smakar skosula.
Citera
2014-01-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är säkert möjligt om man med lyckat resultat menar att den smakar skosula.
Är det verkligen så illa?
Citera
2014-01-11, 23:34
Medlem
Hur stor kan en normalstor oxbringa tänkas vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in