Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-01, 22:48
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Basilika låter spännande!
Ja, det blir nog gott. Tänk bara på att inte låta basilikan koka med utan lägg på den innan du serverar.

Om du skär den i chiffonade så blir det plusspoäng!

http://youtu.be/-3dbyMZAkWQ
Citera
2014-05-02, 16:52
Medlem
mendokusais avatar
Hittade en entrecote i frysen som jag tänkte tillreda. Frågan är vad man ska ha till? inget avancerat. Har lite allt möjligt från pasta, ris, potatis och lite olika såser osv. Tips?
Citera
2014-05-02, 17:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokusai
Hittade en entrecote i frysen som jag tänkte tillreda. Frågan är vad man ska ha till? inget avancerat. Har lite allt möjligt från pasta, ris, potatis och lite olika såser osv. Tips?
Gott att strimla och ha i wraps med grönsaker/dressing och/eller coleslaw. Fast det kanske är för simpelt, och kanske inget du har hemma just nu .
Citera
2014-05-02, 18:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokusai

Det kanske godaste som finns är en biffsallad. Gör en enkel sallad.Stek (eller grilla) köttet medium rare. Sås: Om du inte orkar eller kan slå en bearnaise kan du göra en majonnäs eller aioli med dragon att ha till köttet. Låt köttet vila och skär upp det direkt innan servering. Med billigt kött och lite tråkiga grönsaker får du en bra vardagsrätt. Med kvalitetskött, bra och snyggt skurna grönsaker och ett lite stil på tallriken har du en lyxmåltid.

Och ett glas rött förstås.

Edit: Köttet ska stekas eller grillas i portionsskivor och sedan skäras upp i smalare remsor, gärna lite på sniskan.
Senast redigerad av rayravioli 2014-05-02 kl. 18:24.
Citera
2014-05-02, 23:55
Medlem
Vad tusan menas med "slungad" egentligen?
Citera
2014-05-03, 00:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey

Att man har kört det i en slunga, tex en salladsslunga (enkelt, centrifug för att torka sallad i så den inte är dyblöt)
Citera
2014-05-03, 00:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Man kan ju slunga avsköljd sallad för att bli av med vattnet, men oftast avses nog att man kastar runt en ingrediens i någon smaksättning, typ dressing/marinad.
Citera
2014-05-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att man har kört det i en slunga, tex en salladsslunga (enkelt, centrifug för att torka sallad i så den inte är dyblöt)
Nja, tycker ofta överpretentiösa kockar använder ordet i sina menyer för att verka fina i kanten. Men då innebär det något annat. Men vad är det för skillnad på slungad och stekt då om jag säger så? Om jag steker kantareller eller potatis i smör eller om jag slungar den i smör, vad gör jag annorlunda?
Citera
2014-05-03, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Slunga betyder att man ger stekpannan en knyck, varvid ingredienserna/råvarorna kastas upp i luften och roterar ett varv. Det betyder det att det som hade kontakt med botten av pannan ligger nu överst.

~Paul~
Citera
2014-05-03, 15:50
Medlem
Tid som jag har en slö lördag som denna tänkte jag laga en smarrig tomatsås. Kom över ett kg underbara plommontomater till vrakpris, orkade inte äta upp alla naturella innan de började tappa spänsten och nu puttrar de i en gryta tillsammans med vitlök och diverse kryddor. Har puttrat en dryg timme men när jag nyss smakade av vas skapelsen lite bitter...

Beror det på att jag lät tomatkvistarna koka med första halvtimmen? Har läst någonstans att det skall förhöja tomatsmaken.

Tips för att få in fyllighet. Tack. Har rödvin men är rädd att det smakar bolognese, socker redan tillsatt.
Citera
2014-05-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Slunga betyder att man ger stekpannan en knyck, varvid ingredienserna/råvarorna kastas upp i luften och roterar ett varv. Det betyder det att det som hade kontakt med botten av pannan ligger nu överst.

~Paul~
Okej men märks det någon skillnad mellan att göra på detta sätt och på att bara steka på traditionellt vis? Tycker det är fånigt att använda ordet i en meny om så inte är fallet, då undrar jag vad syftet egentligen är?
Citera
2014-05-03, 15:57
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Tid som jag har en slö lördag som denna tänkte jag laga en smarrig tomatsås. Kom över ett kg underbara plommontomater till vrakpris, orkade inte äta upp alla naturella innan de började tappa spänsten och nu puttrar de i en gryta tillsammans med vitlök och diverse kryddor. Har puttrat en dryg timme men när jag nyss smakade av vas skapelsen lite bitter...

Beror det på att jag lät tomatkvistarna koka med första halvtimmen? Har läst någonstans att det skall förhöja tomatsmaken.

Tips för att få in fyllighet. Tack. Har rödvin men är rädd att det smakar bolognese, socker redan tillsatt.
Tomatkvistarna ska väl helst inte koka med, utan läggas i efteråt för att det ska bli smak av färska tomater. Har för mig det är så Heston Blumenthal gör iaf när han gör tomatsås (eller om det var någon slags tomatkoncentrat han gjorde, minns ej). Samma sak med vitlök som får gå med för länge, då kan det bli lite bittert. För övrigt tycker jag vitvin passar bättre i tomatsås än rödvin. Något förslag på att öka mustigheten har jag tyvärr inte. Socker brukar ju funka till en viss gräns, men det har du redan testat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in