Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-02, 21:18
Moderator
skunkensunes avatar
Pumpasäsongen skall väl ha börjat vid det här laget? Någon som vet någon saluhall eller välsorterad livsmedelsaffär i Stockholm som har ett gott sortiment?
Citera
2010-09-03, 01:18
Medlem
Vattenspanns avatar
Nån som vet vad det är i en fajitakryddmix eller vilka kryddor som traditionellt används? Vill helst inte köpa en kryddpåse om det går att undvika.
Citera
2010-09-03, 02:46
Medlem
Hade tänkt prova göra puré på gröna ärtor imorgon efter att ha sett det hundratals gånger på olika matlagningsprogram. Är det någon som har ett bra recept på "english pea pureé" eller något liknande?

Ska serveras med pocherad lax, rotfruktskompott och kanske en vinäger reduktion.

Tack på förhand
Citera
2010-09-03, 10:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Nån som vet vad det är i en fajitakryddmix eller vilka kryddor som traditionellt används? Vill helst inte köpa en kryddpåse om det går att undvika.
Tror att denna kan bli bra. Det är texmex-krydda, vilket jag antar är i stort sett samma som fajitakryddmix.. Men är inte 100 på det..

1,5 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
1 tsk maizenamjöl

Jag antar att maizenan är där för t.ex. stekning ihop med köttfärs för att det ska reda sig lite, men om man ska ha det som ren krydda så kan man nog hoppa över det.
Jag har även sett varianter på detta där det är 1tsk kakao i också.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-09-03 kl. 10:22.
Citera
2010-09-03, 15:10
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Kryddrecept..

Tack! Var precis nåt åt det hållet jag tänkte mig själv men vågade inte riktigt höfta ihop något. Spiskummin är helt klart det som gör att tacokryddmixer luktar som dom gör. Får nog bli färsk vitlök i min dock. Och lite extra chili

Trevlig helg!
Citera
2010-09-05, 11:34
Medlem
Vad för riven ost ska man köpa om man ska göra pasta carbonara? Har inte råd att köpa en parmesan ost, och hittar den inte som riven. Så vad ska jag köpa?
Citera
2010-09-05, 12:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Vad för riven ost ska man köpa om man ska göra pasta carbonara? Har inte råd att köpa en parmesan ost, och hittar den inte som riven. Så vad ska jag köpa?
Har du inte Pecorino eller Parmesan så kan du köra på Västerbotten eller annan extralagrad ost.

~Paul~
Citera
2010-09-05, 13:59
Medlem
Sitter här bakfull och har namnet på en kötträtt på tungan, men jag kan för mitt liv inte komma på vad den heter. Det är som en gryta med mört och gott kött och morötter. Själva såsen (spadet?) är brun. Brukar äta den med potatis.

Är inte hundra på om det är köttet eller själva rätten som heter det jag söker, men i min familj är det rätten / grytan som vi har kallat så.

Hjälp skulle uppskattas.

Edit: Kalops var ordet jag sökte... Nu ska här sökas recept!
Senast redigerad av revamp 2010-09-05 kl. 14:07.
Citera
2010-09-06, 09:31
Medlem
kungsmeks avatar
Hittade inte svaret på min fråga i någon av kycklingtrådarna så here goes.

Jag köpte idag två färska hela kycklingar på ICA. Kan jag lägga en av dem i frysen direkt, eller finns det någon anledning att kanske laga till den först och sedan frysa in den i de bitar jag nu lagar till den i?
Citera
2010-09-06, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Hittade inte svaret på min fråga i någon av kycklingtrådarna så here goes.

Jag köpte idag två färska hela kycklingar på ICA. Kan jag lägga en av dem i frysen direkt, eller finns det någon anledning att kanske laga till den först och sedan frysa in den i de bitar jag nu lagar till den i?
Det går alldeles utmärkt att köra in den i frysen som den är.

~Paul~
Citera
2010-09-06, 11:49
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Tjo,

Är det något speciellt rödvin man ska ha i rödvinsås eller går det med fakevin som Winborgs Husets röda?
Citera
2010-09-06, 12:21
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Tjo,

Är det något speciellt rödvin man ska ha i rödvinsås eller går det med fakevin som Winborgs Husets röda?

Det finns olika skolor angående den frågan:
- vissa anser att man ska ha samma vin i maten som det man avser att dricka till - och att såsen smakar illa med ett dåligt vin
- andra tycker att det inte spelar så stor roll, uppvärmningen och blandningen med kryddor, salt och fett påverkar smaken så mycket att det inte går att märka någon större skillnad mellan olika viner.
Däremot har nog alkoholen betydelse för extraktionen av smaker och därför bör du undvika Winborgs - köp ett billigt vin på systemet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in