Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-19, 15:50
Medlem
Jag ska göra en mangosalsa där man ska ha i ½ kruka koriander. Problemet är att jag inte har någon färsk koriander hemma, bara hel koriander och malen. Finns det någon annan krydda man kan ha i en mangosalsa istället för färsk koriander? Har diverse torra kryddor samt färsk basilika och frusen persilja.
Citera
2014-03-19, 16:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Jag ska göra en mangosalsa där man ska ha i ½ kruka koriander. Problemet är att jag inte har någon färsk koriander hemma, bara hel koriander och malen. Finns det någon annan krydda man kan ha i en mangosalsa istället för färsk koriander? Har diverse torra kryddor samt färsk basilika och frusen persilja.
Koriander gör ju halva grejen. Fryst koriander funkar i nödfall, men antar att du inte har det heller. Jag skulle nog skippa någon annan krydda och köra utan, och gråta lite över att jag inte hade någon koriander hemma .
Citera
2014-03-19, 16:58
Medlem
trattfans avatar
Nu blir jag nog dumförklarad.
Men vad är skillnaden på fårost och fetaost?
Citera
2014-03-19, 16:59
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Nu blir jag nog dumförklarad.
Men vad är skillnaden på fårost och fetaost?
Det finns mängder av olika fårostar. Fetaost är en specifik typ av grekisk ost som görs på får- och getmjölk.
Citera
2014-03-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Koriander gör ju halva grejen. Fryst koriander funkar i nödfall, men antar att du inte har det heller. Jag skulle nog skippa någon annan krydda och köra utan, och gråta lite över att jag inte hade någon koriander hemma .

Tråkigt att höra haha! Det får väl bli en smaklös salsa då. Har som sagt ingen fryst koriander heller. Tack för ditt svar, om någon annan har något förslag tas det gärna emot!
Citera
2014-03-19, 18:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tråkigt att höra haha! Det får väl bli en smaklös salsa då. Har som sagt ingen fryst koriander heller. Tack för ditt svar, om någon annan har något förslag tas det gärna emot!
Kanske någon annan örtkrydda kan förhöja smaken.
Du kanske ska ta googla runt på lite mangosalsas och se om det finns någon som har någon örtkrydda i.
Men salsan behöver ju inte bli smaklös utan koriander, det handlar ju helt i vad som finns i din salsa.
men såklart vilar den helt på koriandern, så är nog risken för att den behöver hjälp av nått annat.
Med tanke på ½ kruka koriander, så är väl risken att mangosalsan vilar på korianderns smak.
Citera
2014-03-19, 18:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Den färska korandern är INTE samma krydda som den hela/malda du har i kryddhyllan (det är korianderfrö som har en helt annan smak).
Citera
2014-03-19, 19:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den färska korandern är INTE samma krydda som den hela/malda du har i kryddhyllan (det är korianderfrö som har en helt annan smak).
Dock finns det torkad koriander (själva bladen) att köpa. Det ger koriandersmak, men långt ifrån så god som färsk.
Citera
2014-03-22, 16:04
Medlem
Någon som har ett bra recept på inlagd/marinerad vitlök här? Jag är fullkomligt kapabel att googla själv så jag vill ha tips från någon som testat själv och lyckats. Jag har testat lite olika varianter nu men inte fått dem sådär sura som jag vill ha dem.

Förr fanns det flera sorter på affärerna nu finns det bara Druvan (vidrigt märke rakt över) och de där på lösvikt. De på lösvikt smakar bra men jag är lite bakterienojig på dem och tycker att jag borde kunna göra såna som smakar så.

Så nån som har testat och lyckats?
Citera
2014-03-23, 09:44
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Någon som har ett bra recept på inlagd/marinerad vitlök här? Jag är fullkomligt kapabel att googla själv så jag vill ha tips från någon som testat själv och lyckats. Jag har testat lite olika varianter nu men inte fått dem sådär sura som jag vill ha dem.

Förr fanns det flera sorter på affärerna nu finns det bara Druvan (vidrigt märke rakt över) och de där på lösvikt. De på lösvikt smakar bra men jag är lite bakterienojig på dem och tycker att jag borde kunna göra såna som smakar så.

Det tar otroligt lång tid att lägga in vitlök för att det ska smaka "bra". Har dessvärre inget recept men räknar i alla fall närmare ett år om jag vill göra riktigt god inlagd vitlök.
Citera
2014-03-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Det tar otroligt lång tid att lägga in vitlök för att det ska smaka "bra". Har dessvärre inget recept men räknar i alla fall närmare ett år om jag vill göra riktigt god inlagd vitlök.

Jaså? Men vafan då måste man ju verkligen se till att ha skiten rätt så det inte blir något fel på vägen. Känns nästan som att man måste i med lite maffigare konserveringsmedel än bara syran
Citera
2014-03-23, 10:40
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

Minns att saken har diskuterats här tidigare. Jo här är tråden: (FB) Inlagd vitlök

Kokning diskuteras som alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in