Citat:
Ursprungligen postat av
Rati
Jo jag brukar hälla bort en del och pressa ur färsen med en slev för att få bort så mycket som möjligt. Tinar gör jag oftast i kylen men ibland glömmer man att ta fram den i tid och då tinar man den i rumstemperatur så det går lite fortare.
Jag inser att nedanstående förfarande är lite jobbigt men du frågar efter bästa sättet. Hinner du inte göra såhär så får du helt enkelt finna dig i att det blir blött och inte lika gott.
Jag mal ofta färs själv och i samband med det så fryser jag också in stora mängder. Många människor fryser köttfärs så platt som möjligt för att det ska tina snabbare. Det är dumt för det SKA INTE tina snabbt. Bättre att frysa in som bollar. Sen ska det alltid tinas i kylen, inte i svalen utan i kylen. Det tar ofta runt ett dygn..
Sen har du också tillagningen av färs som inte så många verkar begripa. Lägg aldrig ner allt på en gång. Du ska max teka runt 200 g i stöten. I en glödhet panna och helst i skirat smör eller olja. Detta för att få yta och bra smak på köttet. Lassar du ner 500 g färs i en stekpanna på medelvärme så kommer du koka färsen i sin egen vätska. Det är inte ens frågan om stekning. Stek 200 g i stöten och lägg undan. Sk du sen göra en färssås eller så på det så lägger du bara tillbaka det i pannan. Det gör jättemycket för smaken att få lite maillardreaktion på ytan.