Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Den skall likt rullsylta ätas som pålägg, dvs kall tillsammans en god senap, bröd och tillbehör.

http://www.h-a.no/Portals/0/artikkelbilder/2010/12/20101237515541_3.JPG

2. Stoppar du den i ugnen så löser du upp gelatinet och det hela faller sönder samtidigt som det blir torrt.

3. Nej, att göra sås på det blir inte lyckat. Det vill gärna smaka järn. Använd som sagt som pålägg med lite cornichoner, bröd (rostat eller hembakt), grönsaker, sallater osv.

En variant som är lite udda och pikant är att äta rullen skivad med finhackad rödlök över, stött svarpeppar, lite salt, samt några skvättar god vinäger. Jag kör på antingen sherry- eller maltvinäger samt rågbröd bakat med kummin.

~Paul~

Tackar!
Citera
2014-02-10, 22:32
Medlem
När jag gick i skolan brukade vi få spättafilé med en enkel god tomatsås. När jag googlar idag på tomatsåser får jag bara upp fancy saker med krossade tomater och en massa olika örter. Den vi fick var mycket enklare än så, gissar nästan att det bara vara vanligt bechamel smaksatt med tomatpuré, salt, vitpeppar och kanske lite citronsaft. Nån som vet?
Citera
2014-02-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Någon som har ett bra tips på hur man undviker att fryst köttfärs blir så vattnig när man steker den?

Häll bort så mycket vätska du kan när du tinar, låt gärna ligga på luddfritt hushållspapper. Stek på ganska hög temperatur så att vätskan snabbt kokar in, ev lite mer smör så att den bryns ordentligt
Citera
2014-02-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jo jag brukar hälla bort en del och pressa ur färsen med en slev för att få bort så mycket som möjligt. Tinar gör jag oftast i kylen men ibland glömmer man att ta fram den i tid och då tinar man den i rumstemperatur så det går lite fortare.

Jag inser att nedanstående förfarande är lite jobbigt men du frågar efter bästa sättet. Hinner du inte göra såhär så får du helt enkelt finna dig i att det blir blött och inte lika gott.

Jag mal ofta färs själv och i samband med det så fryser jag också in stora mängder. Många människor fryser köttfärs så platt som möjligt för att det ska tina snabbare. Det är dumt för det SKA INTE tina snabbt. Bättre att frysa in som bollar. Sen ska det alltid tinas i kylen, inte i svalen utan i kylen. Det tar ofta runt ett dygn..

Sen har du också tillagningen av färs som inte så många verkar begripa. Lägg aldrig ner allt på en gång. Du ska max teka runt 200 g i stöten. I en glödhet panna och helst i skirat smör eller olja. Detta för att få yta och bra smak på köttet. Lassar du ner 500 g färs i en stekpanna på medelvärme så kommer du koka färsen i sin egen vätska. Det är inte ens frågan om stekning. Stek 200 g i stöten och lägg undan. Sk du sen göra en färssås eller så på det så lägger du bara tillbaka det i pannan. Det gör jättemycket för smaken att få lite maillardreaktion på ytan.
Citera
2014-02-11, 15:25
Medlem
Vill ha tillbehör och/eller recept där lammkorv ingår. Någon som vill ge mig lite inspiration och tips, själv har jag idétorka.
Citera
2014-02-11, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Vill ha tillbehör och/eller recept där lammkorv ingår. Någon som vill ge mig lite inspiration och tips, själv har jag idétorka.
Tryck ut köttet ur korvarna, bilda små "köttbullar" och koka dem i en tomatsås. Servera tillsammans med pasta. Toppa med färsk basilika.

~Paul~
Citera
2014-02-11, 17:13
Medlem
Citat:
Tryck ut köttet ur korvarna, bilda små "köttbullar" och koka dem i en tomatsås. Servera tillsammans med pasta. Toppa med färsk basilika.

~Paul~

Mycket gott!
Citera
2014-02-11, 17:22
Medlem
dePauls avatar
Inte dumt alls. Det blir inte sämre av att det är så lättlagat .

~Paul~
Citera
2014-02-11, 19:30
Medlem
Citat:

~Paul~

Tack för tipset!
Ska testa det nästa gång lammkorv står på menyn här hemma.
Idag blev det en Harissa/yoghurtsås och så stekte jag strimlad paprika i olika färger tillsammans med rödlök, vitlök och squash i olivolja som jag blandade i bulgur och även hade färsk spenat i.
Blev fräscha tillbehör till den smakrika lammkorven
Citera
2014-02-12, 11:26
Medlem
Har panerad fiskfilé (vit, möjligtvis torsk) och pommes chateau i ugnen.
Tänkte göra remouladsås men inser att jag saknar samtliga variationer av gurka.

Funkar något i stil med majonnäs, creme fraiche och dill eller blir det för tråkigt?
Har en hel del kryddor, inget färskt.

Edit: Det löste sig.
Senast redigerad av lorddesh 2014-02-12 kl. 11:47.
Citera
2014-02-14, 20:11
Medlem
Sedatives avatar
Jag har hittat ett fint recept på en bolognese av Johan Jureskog som det ska vara lardo ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lardo ) i. Det verkar vara ytterst svårt att få tag i. Vet ni om det finns några bra alternativ, som har en liknande smak?
Citera
2014-02-14, 20:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag har hittat ett fint recept på en bolognese av Johan Jureskog som det ska vara lardo ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lardo ) i. Det verkar vara ytterst svårt att få tag i. Vet ni om det finns några bra alternativ, som har en liknande smak?
Borde det inte funka med pancetta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in