Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-19, 00:39
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det var som tusan. Tack för infon.

Litade på att man inte får leverera mat som kan vara smittad...
Näe, så är det: man måste koka frysta bär för att vara säker...
Citera
2020-08-30, 00:29
Medlem
Tänkte köpa en hel kyckling för att göra kycklingbuljong men vill inte äta upp kycklingen och göra buljongen på skrovet efteråt

Kan jag bara koka skiten i en kastrull några timmar och sedan det jag häller ut är finfin buljong? Eventuellt koka med några grönsaker
Citera
2020-08-30, 00:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Tänkte köpa en hel kyckling för att göra kycklingbuljong men vill inte äta upp kycklingen och göra buljongen på skrovet efteråt

Kan jag bara koka skiten i en kastrull några timmar och sedan det jag häller ut är finfin buljong? Eventuellt koka med några grönsaker
Klart du kommer få en bra buljong, men varför dumpa köttet?

Ta hand om det och tillsammans med lite av buljongen gör du curryhöna. Recept finns på webben, använd bara inte vanlig curry utan typ orientalisk.
Citera
2020-08-30, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Klart du kommer få en bra buljong, men varför dumpa köttet?

Ta hand om det och tillsammans med lite av buljongen gör du curryhöna. Recept finns på webben, använd bara inte vanlig curry utan typ orientalisk.

Absolut! Tänker käka köttet också men är i behov av en kycklingbuljong så snabbt som möjligt så skulle gärna skippa att tillaga den och sedan ta bort köttet och istället bara köra in allt i en kastrull direkt istället.

Hur många timmar tror du när man använder rått skrov? Räcker det att sjuda i 2h kanske?
Citera
2020-08-30, 00:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Hur många timmar tror du när man använder rått skrov? Räcker det att sjuda i 2h kanske?
Det räcker nog, men hellre för länge :-)
Citera
2020-08-30, 11:25
Medlem
Dostoyevskys avatar
Fortsätter på buljongspåret, vad skulle ni rekommendera för färdig buljong för att göra en fusk-demi glace? Har inte riktigt tid att göra en kalvfond från grunden själv.
Citera
2020-08-31, 14:25
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte jag skulle göra en chiligryta nästa helg.

Receptet jag fått av en kompis har dock en grej jag funderar över.
Han skriver att det ska kokas i en gjutjärnsgryta, och egentligen är det inga konstigheter men jag funderar om det verkligen går med min? Det är en väldigt avlång gryta, så mycket av den kommer att täcka spisplattan, men inte allt. kan det bli problem då eller leder gjutjärn värme såpass bra att det inte gör något?

Funkar en helt vanlig teflonkastrull lika bra annars? Det har jag en väldigt stor av som jag skulle kunna använda istället.
Citera
2020-08-31, 18:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Han skriver att det ska kokas i en gjutjärnsgryta, och egentligen är det inga konstigheter men jag funderar om det verkligen går med min? Det är en väldigt avlång gryta, så mycket av den kommer att täcka spisplattan, men inte allt. kan det bli problem då eller leder gjutjärn värme såpass bra att det inte gör något?

Funkar en helt vanlig teflonkastrull lika bra annars? Det har jag en väldigt stor av som jag skulle kunna använda istället.
Det kommer funka utmärkt. Du kan dra på fullt och bryna köttet "i mitten" av grytan och rotera det så att säga ut mot kanterna vartefter det blir brynt, alternativt bryna i en stekpanna vid sidan av. När du kommer till själva långkoket så kommer gjutjärnsgrytan att hålla värmen utan problem.
Citera
2020-08-31, 20:04
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Ja, det funkar lika bra med kastrull. Jag har gjort chili på båda sätten utan någon som helst skillnad i smak eller textur. Om man vill ha stekyta/bryna något så gör man det först vid sidan av på en stekpanna och sen över i kastrullen.

Kanske kommer få skit av folk nu, men jag har faktiskt gjort detta många gånger i både kastrull/gryta och gjutjärnsgryta och det är ingen skillnad i smak om man tar hänsyn till sidobryning osv.
Citera
2020-09-05, 21:40
Medlem
Elementarts avatar
Ska man undvika o köpa frukt/grönsaker om grönsakerna krylar av bananflugor?
Citera
2020-09-08, 00:47
Medlem
Hur r gör man god brunsås.??!

..tex till köttbullar.
Jag kan inte göra sås. Alls. Hjälp!
Citera
2020-09-08, 00:47
Medlem
Hur gör man god brunsås.??!

..tex till köttbullar.
Jag kan inte göra sås. Alls. Hjälp!