Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-25, 14:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Precis, syftar du i det första stycket på denna variant av knödel? Den serveras väl till lite allt möjligt i Tjeckien?

Det var den andra jag syftade på men jag minns dem inte som söta. Kan det ha varit någonting annat jag åt? Jag sökte runt lite nu och fann, precis som du nämner, att potatisknödlarna ofta är fyllda.
Skumt. De är alltid fyllda. Du kan inte ha blandat ihop dem med något annat?

~Paul~

PS Den första varianten jag beskrev är mycket riktigt den du länkar till.
Citera
2014-01-25, 15:08
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skumt. De är alltid fyllda. Du kan inte ha blandat ihop dem med något annat?

~Paul~

PS Den första varianten jag beskrev är mycket riktigt den du länkar till.

Nu när jag ägnat saken en tanke så minns jag inte längre knödeln som en kroppkaka utan mer.. porös? Eventuellt med fläsk och persilja i själva degen. Det minnet skulle jag emellertid inte ta gift på. Låter det bekant?
Citera
2014-01-25, 15:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu när jag ägnat saken en tanke så minns jag inte längre knödeln som en kroppkaka utan mer.. porös? Eventuellt med fläsk och persilja i själva degen. Det minnet skulle jag emellertid inte ta gift på. Låter det bekant?
Ja, det var en annan femma! Det finns mycket riktigt en sådan knödel. De heter "Chlupaté Knedlíky" (Pluralform).

Det finns en del recept på nätet bl a på engelska:

https://www.google.se/search?q=chlupaty+knedlik&oq=chlupaty&aqs=chrome.1 .69i57j0l5.4858j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm =122&ie=UTF-8

~Paul~
Citera
2014-01-25, 15:36
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ja, det var en annan femma! Det finns mycket riktigt en sådan knödel. De heter "Chlupaté Knedlíky" (Pluralform).

Det finns en del recept på nätet bl a på engelska:

https://www.google.se/search?q=chlupaty+knedlik&oq=chlupaty&aqs=chrome.1 .69i57j0l5.4858j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm =122&ie=UTF-8

~Paul~
Där har vi vår knödel, tack så mycket!
Citera
2014-01-25, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Där har vi vår knödel, tack så mycket!
NP .

~Paul~
Citera
2014-01-26, 14:59
Medlem
Ska fritera pommes (i fritös) och undrar vilket märke som är det bästa att fritera? Då menar jag "färdiga" pommes på påse. Hittar bara förfriterade pommes i affären och tycker dom blir för hårda, antar att dom är gjorda för att tillagas i ugnen. Använde COOP:s blå/silvriga påse innan, men hittar inte den längre
Senast redigerad av vara12 2014-01-26 kl. 15:29.
Citera
2014-01-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vara12
Ska fritera pommes (i fritös) och undrar vilket märke som är det bästa att fritera? Då menar jag "färdiga" pommes på påse. Hittar bara förfriterade pommes i affären och tycker dom blir för hårda, antar att dom är gjorda för att tillagas i ugnen. Använde COOP:s blå/silvriga påse innan, men hittar inte den längre

Jag tycker icas egna är bra, speciellt deras tjocka.

Har köpt en sort på Lidl som var skitbra men minns inte mer än att den var från Lidl
Citera
2014-01-26, 15:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vara12

Lidls grova är jättegoda att fritera, blir krispiga och fina på utsidan och bara en lätt mosighet på innsidan men utan att smaka "ofärdigt".
Citera
2014-01-26, 16:33
Medlem
JohnniePumas avatar
Jag bläddrar igenom gamla recept här och fann att ni (eller Salgoud) arrangerade en tävling, Flashback cook off för ett par år sedan, som tycks ha varit mycket uppskattad med dePaul som domare. Detta var flera år för min tid här.

Känner ni till mer om den, varför upphörde tävlandet?
Citera
2014-01-26, 16:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag bläddrar igenom gamla recept här och fann att ni (eller Salgoud) arrangerade en tävling, Flashback cook off för ett par år sedan, som tycks ha varit mycket uppskattad med dePaul som domare. Detta var flera år för min tid här.

Känner ni till mer om den, varför upphörde tävlandet?
Intresset minskade eftersom reglerna ansågs vara krångliga att följa. En del folk har dessutom försvunnit från forumet och är således inte längre aktiva.

~Paul~
Citera
2014-01-26, 21:17
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Intresset minskade eftersom reglerna ansågs vara krångliga att följa. En del folk har dessutom försvunnit från forumet och är således inte längre aktiva.

~Paul~
Okej, det var kul läsning iallafall och du verkar ha gjort ett mastodontjobb som domare!
Citera
2014-01-26, 22:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej, det var kul läsning iallafall och du verkar ha gjort ett mastodontjobb som domare!
Jo, det var en del jobb med det men samtidigt kul! Har nog aldrig lagat så mycket mat till mig själv som då .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in