Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-14, 16:22
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
föreslår jag ett lock i några minuter, då skapas övervärme för att göra gulan fastare.
Bra tips!

Lock är ett köksredskap som få förstår att använda på bästa sätt. Locket kan tillföra en hel del och förändra resultatet helt och hållet på yta, struktur, visuellt osv.

T.ex. när man steker hamburgare och slänger på en ost-skiva. Vill man att den ska smälta över hela hamburgaren så slänger man i en tesked vatten i stekpannan och sätter på lock och väntar i 30 sekunder så har man den där perfekta smälta osten på hamburgaren.

Även när man steker och karamelliserar lök är locket ett bra verktyg.
Citera
2020-06-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vadå hinner bli gammalt? Ät mer grönsaker då. Nu till sommaren lär du få tag på en rad billiga grönsaker. Ät sallad. Gör pico de gallo/bruschetta. Stek blandade grönsaker med vitlök och peppar eller gör en pad pak ruammit.

Köp hem frysta blandade grönsaker och lägg i frysen. Stek på med vad du nu äter.

Hinner bli gammalt alltså köper jag hem ett salladshuvud hinner jag inte käka upp det innan det blir gammalt.

Vad för typ av frysta blandade grönsaker är lite det jag är ute efter svar på.
Citera
2020-06-14, 18:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizQ
Hinner bli gammalt alltså köper jag hem ett salladshuvud hinner jag inte käka upp det innan det blir gammalt.

Ett salladshuvud äter man ju upp på 3-4 dagar om man äter sallad till varje måltid. Det håller i minst 5 dagar i kylen.

Jag köper oftast de billigaste varianterna av frysta grönsaker från Lidl/Willys.

https://www.willys.se/produkt/Gronsaker-Sommar-Frysta-100450502_ST
https://www.willys.se/produkt/arter-Majs-Paprika-Fryst-101285783_ST
Citera
2020-06-14, 20:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizQ

Ett bra kompakt salladshuvud håller i flera veckor oftast, och om man skär bort det lät bruna som uppstår så tar man bort en del beska som uppstår med tiden.
Man måste ha kvar plasten runt.
Planerar man sitt salladsanvändande med rätter typ sallader med tonfiks osv..., hamburgare eller baguetter så går det åt rätt snabbt.
Ibland så havererar det snabbare, men veckor säger jag med enkelhet.

Frysta grönsaker passar i grytor mycket bra, eller typ smörslungade haricoverts.
Så gör man åt dessa snabbt.
Finns mycket wokblandningar som är goda och enkla att använda till det mesta man gör i grytväg/wok.

Tror någon sade pico de gallo ovan, det är nått som är sjukt gott till många saker, tacos, kött, baguetter.
Citera
2020-06-15, 20:02
Medlem
Nihennas avatar
Alltså, är det något särskilt man ska tänka på när man ser ett recept och man vill dubbla antalet portioner det blir?

jag lagade precis en riktigt god pasta med salsiccia, men receptet var för två personer. Jag dubblade helt enkelt ALLT i receptet, men problemet var att det kändes som på tok för mycket pasta jämfört kött och sås. Det var typ bara pasta. Ska man vara mer konservativ med pastan och inte dubbla? Kanske ta det halva istället?

Här är receptet jag följde:
Citat:
2 portioner – det här behöver du:
  • 2 färska salsiccia
  • 300 g pasta pica
  • 1 röd spansk chili
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 ½ dl torrt vitt vin
  • 1 tärning hönsbuljong (helst ¾ dl riktig hönsbuljong, men vem har det hemma?)
  • 1 rågad matsked tomatpuré
  • 50 g smör
  • 50 g vällagrad parmesan
  • Salt till pastavatten
  • Olivolja till stekning
  • Bladpersilja till garnering

Så här gör du:
  1. Börja med att sätta på en stor kastrull med pastavatten, salta vattnet rikligt.
  2. Töm salsiccian på sitt innanmäte och kasta fjälstret, då det bara är färsen vi ska steka.
  3. Ta en stekpanna och gå ner med 2 matskedar olivolja för att sedan gå i med innanmätet på salsiccian.
  4. Stek färsen knaprig, häll av fettet från stekningen och lägg den färdigstekta salsiccian i en skål och ställ åt sidan till senare.
  5. Torka ur stekpannan och sätt den på spisen, sänk nu värmen till 4 av 6 (om du har en gammelspis som jag).
  6. Finhacka den röda chilin och grovhacka de 2 vitlöksklyftorna. Fräs försiktigt i stekpannan med 3 msk olivolja. Här vill du inte att vitlöken ska få färg, den ska bara svettas ur.
  7. När vitlöken och chilin är mjuka, häll ner vinet och låt reducera till hälften.
  8. Då vinet är nedkokt, gå ner med hönsbuljong och tomatpuré. När det blivit en homogen sås, smaka av med salt.
  9. Ställ såsen åt sidan, kolla status på den kokande pastan, finhacka persilja och riv parmesanen på den fina delen av rivjärnet.
  10. Då pastan är färdigkokt (al dente), häll av i ett durkslag och spara 1 dl av vattnet den kokat i.
  11. Häll sedan ner salsiccian och smöret i såsen, häll ner pastan när smöret smält.
  12. Låt sedan alla komponenter slungas ihop över varm platta, späd med pastavatten om du anser såsen vara för ˝kort˝.
  13. Servera på varm tallrik och toppa rätten med parmesan och persilja.

Riktigt riktigt god rätt annars, jag blev bara besviken att det kändes som att pastan sög upp all sås och att det var typ 80/20 pasta/kött. Jag körde penne om det nu spelar nån roll. jag sökte men jag hittade inget som heter "pasta pica".
Citera
2020-06-18, 21:17
Medlem
Om jag lägger i fläskbitar i kastrull och steker - KOmmer det fastna i kastrullen?

Hej!

Om man lägger köttbitar i kastrullen, kommer det då fastna i botten?

Jag tänkte prova på att göra gryta och ville lägga i fläsk.

Tror ni att fläsk inehåller vatten eller bör jag hälla i lite vatten för att få en härlig gryta?

Tack för svar!
Citera
2020-06-18, 21:22
Medlem
Det beror på hur fettrik köttet är.
Citera
2020-06-18, 21:36
Medlem
BucNasty-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Om man lägger köttbitar i kastrullen, kommer det då fastna i botten?

Jag tänkte prova på att göra gryta och ville lägga i fläsk.

Tror ni att fläsk inehåller vatten eller bör jag hälla i lite vatten för att få en härlig gryta?

Tack för svar!

Du behöver nån form av vätska om du ska göra gryta, om det är vatten grädde eller nått annat är upp till dig. Men vätska är ett måste om du ska ha en mustig gryta. Stek köttet först med smör eller olja så slipper du att det fastnar
Citera
2020-06-18, 22:57
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Mycket bra fråga, teflon panna alt smör i kastrullen sedan häller du på tjur mjölk.
Citera
2020-06-18, 23:04
Medlem
OdCaBos avatar
Beror på kastrullen och hur skicklig du är. Lite bra fond får du garanterat. Inte helt ovanligt att "steka" i kastruller.

I med smör och/eller olja, stek köttet. Ta upp köttet. I med vätska, skrapa loss det som fastnat. Tillbaks med köttet. Låt puttra i några timmar.

Plus kryddning, andra ingredienser osv osv.
Citera
2020-06-18, 23:43
Medlem
Turbomachines avatar
Lättas är att steka köttbitarna först i en stekpanna med smör sedan lägga ned den i en gryta/kastrull när de har fått färg efter det i med vatten och kryddor/grönsaker och lått det koka i minst en timme.
Citera
2020-06-19, 00:16
Medlem
herrcarlssons avatar
Fräs på bitarna hårt i panna först, sen fräs på lök, vitlök, paprika, och chili. Har du korta märgben hemma så kasta i ett par. Allt ner i kastrull med en till två burk porter/stout och koka/puttra tills önskad konsistens uppnås. Jag hade kört minst 3 timmar. Smaka av med oxfond, salt, peppar, Worcestershiresås. För dåligt drag i grytan? I med sambal. Mer rökig smak? I med chipotle pasta.

Följ mitt råd och din kuk kommer stå givakt av tacksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in