Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Så har jag aldrig fått den varken hemma eller ute. Har alltid varit ganska mycket sky/"sås". Hur som helst tänkte jag testa Tareq Taylors recept på sjömansbiff, vilket först kräver ett långkok av högrev i 10 timmar. Låter lite väl mycket, så jag kan väl passa på att fråga om det verkligen kan stämma?

Vet inte, måste vara på mycket svag värme då. Annars borde det ju vara mört på någon timma... Har aldrig använt högrev till Sjömansbiff, brukar använda fläskkött faktiskt eftersom det är så mört. Antingen tunna skivor ytterfilé eller skinksnitsel. Annars funkar ju t ex lövbiff också.....
Citera
2014-01-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag har ätit lax varje dag sedan i söndags, av en ren slump egentligen. Jag lagade det själv i söndags och måndags: sushi på söndagen och varmrökt på måndagen. Därefter har jag ätit hos bekanta, där samtliga har bjudit på just lax. "Vad skönt att slippa fisken imorgon", tänkte jag, men kom just på att jag har en gammal lax i kylen som jag bör sätta i mig.

Har ni några mer avvikande recept på lax att dela med er av? Allt utom ugnsbakad lax som serveras med potatis och en variant på vitvinssås går bra.

Är det färsk eller rökt lax? För om den är rökt eller gravad kan man göra laxpudding. Jättegott!!
Citera
2014-01-17, 18:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Måste fråga hur andra har det. Hemma hos oss har fredagar och lördagar ALLTID varit heliga när det gäller mat. Måndag-torsdag äter vi gärna husmanskost men till helgen vill vi ha något lite godare och "finare". Inte alltid vi står och lagar något tjusigt, det kan bli räkor eller en skiva paté eller hummersoppa (färdigköpt) eller stenbitsromstoast eller bara en ostbricka. Men aldrig någon "vardagsmat". Ser på FB hur många bekanta äter såväl köttbullar som fläskpannkaka en fredag. Hur gör ni andra?

Här serveras vad som finns, "finare" krubb brukar vi unna oss efter att fått pengar.
Citera
2014-01-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Har ni några mer avvikande recept på lax att dela med er av? Allt utom ugnsbakad lax som serveras med potatis och en variant på vitvinssås går bra.

"Blackened" kajunlax. Klappa in laxfilébitar med en kajunkryddblandning och stek eller grilla i het panna. Låter sig minst lika gärna anrättas på grillen, men det är det ju inte säsong för. Till fisken kan man ha tartarsås i Louisianastil.
Citera
2014-01-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
"Blackened" kajunlax. Klappa in laxfilébitar med en kajunkryddblandning och stek eller grilla i het panna. Låter sig minst lika gärna anrättas på grillen, men det är det ju inte säsong för. Till fisken kan man ha tartarsås i Louisianastil.

Oj. Det där måste nästan utvecklas, annars blir det inte bra.

Gör helst kryddblandningen själv (om du inte hittar bra cajunblandning). Doppa sedan fiskfiléerna i skirat smör, helst ghee (klarat smör). Badda sen in i kryddorna och hetta upp en torr stekpanna tills det verkligen osar om den. Bara gjutjärn eller annan med riktigt tjockt gods duger (den får inte svalna under stekningen).

Lägg sedan ner fisken. Det kommer ryka utav helvete så stäng av brandvarnare och flytta ut barnen. Bryn typ 30 s på varje sida.

Himmelskt resultat!
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-01-17 kl. 19:26.
Citera
2014-01-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Måste fråga hur andra har det. Hemma hos oss har fredagar och lördagar ALLTID varit heliga när det gäller mat. Måndag-torsdag äter vi gärna husmanskost men till helgen vill vi ha något lite godare och "finare". Inte alltid vi står och lagar något tjusigt, det kan bli räkor eller en skiva paté eller hummersoppa (färdigköpt) eller stenbitsromstoast eller bara en ostbricka. Men aldrig någon "vardagsmat". Ser på FB hur många bekanta äter såväl köttbullar som fläskpannkaka en fredag. Hur gör ni andra?

Jag är inte representativ men jag lägger alltid ner väldigt mycket tid på maten på helgerna. Däremot behöver det inte alls vara dyrt.
Citera
2014-01-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
1. Gör helst kryddblandningen själv (om du inte hittar bra cajunblandning).

2. Doppa sedan fiskfiléerna i skirat smör, helst ghee (klarat smör).

3. Himmelskt resultat!

1. Ja, det utgick jag ifrån. Visste inte ens att det gick att köpa färdiga.

2. Skirat smör är det soom gäller, punkt slut. Att man prompt måste använda den indiska som säljs dyrt i burkar ifrågasätter jag. (Det är terminologin jag gnäller på, om det inte framgår.)

3. Ja. Jag har gjort det några gånger, och nu undrar jag plötsligt om jag blev inspirerad av din blogg, eller om jag såg det där först senare. Trevlig rätt i vilket fall.
Citera
2014-01-17, 19:46
Medlem
Citat:

2. Skirat smör är det soom gäller, punkt slut. Att man prompt måste använda den indiska som säljs dyrt i burkar ifrågasätter jag. (Det är terminologin jag gnäller på, om det inte framgår.)

3. Ja. Jag har gjort det några gånger, och nu undrar jag plötsligt om jag blev inspirerad av din blogg, eller om jag såg det där först senare. Trevlig rätt i vilket fall.

Ja alltså jag skrev bara ghee för att det är smidigt. Det är bara ett ord. Egentligen menar jag separerat smör. Jag köper inte heller dyrt indiskt jox

Ja det är en sjukt god maträtt och det är evigheter sedan jag gjorde det. Jag tror fasen att det är Paul Prodhomme som är farsa till det rakt av. Han är (var) svintjock och respektingivande så han kan ju inte ha fel

Jag har aldrig gjort det på grill. Har du det? Det kan bära lite emot för mig att tända en grill med massor av kol (som krävs för att få upp den här värmen) för att steka en fiskbit i totalt en minut. Idealet vore att köra det här till förrätt och sen något annat på resten av värmen
Citera
2014-01-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ja alltså jag skrev bara ghee för att det är smidigt. Det är bara ett ord. Egentligen menar jag separerat smör. Jag köper inte heller dyrt indiskt jox

Man får som sagt använda vad man vill. Jag stör mig bara på att alla svenskar plötsligt skall märkvärdisera vanligt skirat smör bara för att de läser "ghee" på nätet (förmodar jag). Eftersom ghee är en speciell sorts skirat smör, och det dessutom finns olika sorters ghee, så anser jag att man bara skall skriva ghee när man menar att det måste vara just ghee och inte någonting annat. (Samma irritation känner jag över att det plötsligt skall skrivas "zest från/av citron" istället för rivet citronskal, som det annars hetat i svenska kokböcker så länge man använt citroner.)

Citat:
Jag har aldrig gjort det på grill. Har du det? Det kan bära lite emot för mig att tända en grill med massor av kol (som krävs för att få upp den här värmen) för att steka en fiskbit i totalt en minut. Idealet vore att köra det här till förrätt och sen något annat på resten av värmen

Jag har gjort det på grill, och som jag minns det blev det alldeles utmärkt. Precis som du säger så lät jag det bli en förrätt, och fortsatte sedan att grilla både det ena och det andra av kött och grönsaker.
Citera
2014-01-17, 20:20
Medlem
Citat:
Man får som sagt använda vad man vill. Jag stör mig bara på att alla svenskar plötsligt skall märkvärdisera vanligt skirat smör bara för att de läser "ghee" på nätet (förmodar jag). Eftersom ghee är en speciell sorts skirat smör, och det dessutom finns olika sorters ghee, så anser jag att man bara skall skriva ghee när man menar att det måste vara just ghee och inte någonting annat. (Samma irritation känner jag över att det plötsligt skall skrivas "zest från/av citron" istället för rivet citronskal, som det annars hetat i svenska kokböcker så länge man använt citroner.)

Håller med. Just begreppet "skirat smör" är dock lite missbrukat och anävnds också om smält smör. Det är ju iofs fel men det är lite därför jag uttrycker mig på utrikiska. Pinsamt på det hela taget och när jag tänker på det nu så håller jag med dig. Förlåt . Jag är ju i grund och botten fascist vad det gäller sånt här
Citera
2014-01-17, 21:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Ghee köper man inte, det tillverkar man själv hemma
Citera
2014-01-17, 22:01
Medlem
Citat:
Jag är inte representativ men jag lägger alltid ner väldigt mycket tid på maten på helgerna. Däremot behöver det inte alls vara dyrt.

Nej det har jag inte heller påstått. Vi är inga miljonärer, vad jag menar är att man anstränger sig lite extra till helgerna, inte vanliga vardagsmaten. Och s k fin mat behöver inte vara dyr, bara att planera och köpa in när saker och ting är billiga. Oftast behöver jag bara öppna frysen och ta fram något gott jag köpt till jättebilligt pris vid något annat tillfälle. Sen kan man alltid behöva komplettera lite men..
Tro inte jag är någon lyxlirare, tvärtom jag är galet prismedveten och en normal middag en vardag hos oss kostar mellan 10-15 kronor/pp. Mycket pga att jag vet hur man ska handla OCH att jag är rätt bra på att laga mat och kan nästan laga soppa på spik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in