Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Ja alltså jag skrev bara ghee för att det är smidigt. Det är bara ett ord. Egentligen menar jag separerat smör. Jag köper inte heller dyrt indiskt jox

Man får som sagt använda vad man vill. Jag stör mig bara på att alla svenskar plötsligt skall märkvärdisera vanligt skirat smör bara för att de läser "ghee" på nätet (förmodar jag). Eftersom ghee är en speciell sorts skirat smör, och det dessutom finns olika sorters ghee, så anser jag att man bara skall skriva ghee när man menar att det måste vara just ghee och inte någonting annat. (Samma irritation känner jag över att det plötsligt skall skrivas "zest från/av citron" istället för rivet citronskal, som det annars hetat i svenska kokböcker så länge man använt citroner.)
Citat:
Jag har aldrig gjort det på grill. Har du det? Det kan bära lite emot för mig att tända en grill med massor av kol (som krävs för att få upp den här värmen) för att steka en fiskbit i totalt en minut. Idealet vore att köra det här till förrätt och sen något annat på resten av värmen
Jag har gjort det på grill, och som jag minns det blev det alldeles utmärkt. Precis som du säger så lät jag det bli en förrätt, och fortsatte sedan att grilla både det ena och det andra av kött och grönsaker.