Citat:
Ursprungligen postat av
JohnniePuma
1. Jodå, salt och vitpeppar har jag förstås i. En majonnäs på tre ägg blir ju en del men det är grundreceptet jag brukar utgå från. Sedan minskar jag eller ökar vid behov.
2. Ditt recept låter intressant, skulle du vilja posta det?
1. Fattar

.
2. Jag har i stort sett beskrivit receptet redan.
- Äggula/äggulor
- Senap, neutral typ (Taffelsenap)
- Olja, helst jordnötsolja men en neutral rapsolja går bra
- Citronzest, en liten mängd för en mer sammansatt smak
- Citronsyra för stinget i syran
- Sherryvinäger (har en billig variant från Lidl. Tidigare körde jag dock på en mycket fin lagrad spansk Grand Reserva sherry som gav majonnäsen en utsökt smak)
- Dragon, eventuellt
- Flingsalt och/eller en skvätt thai fisksås (försiktigt, det är en potent "krydda")
- Cognac, en liten skvätt ger en intressant brytning. Har dock inte alltid i den
- Vitpeppar, nymalen
- Socker i någon form, t ex muscovado eller råsocker
Jag börjar med att vispa ihop senap och äggulor. Sedan går jag in med de övriga ingredienserna och avslutar med att strila ned oljan. Det är allt.
Jag har testat att ha i gurkmeja för färgens skull men det ger majjon även en viss smak som man inte förknippar med just majonnäs. Det funkar dock med pulvriserad saffran som man blandar med cognacen eller vinägern och sedan tillsätter till de övriga ingredienserna. Man får en djupt orange färg på majonnäsen. Den påminner om den som man slår på frigående höns med orangea äggulor.
Det funkar att smaksätta majonnäsen med diverse kryddor som rosmarin, oregano, mejram, libbsticka (försiktigt!), mynta, fänkål, anis samt timjan. Det gäller dock att sansa sig och tänka på vad man ämnar använda majjon till.
Har förutom cognacen testat sherry, madeira och kirsch. Det gäller dock att vara försiktig med mängderna. De skall trots allt funka som kryddning och inte som egensmak. Alkoholen har dessutom en förmåga att lösa upp/späda ut majonnäsen.
Som sagt, den viktigaste faktorn när det gäller smak är vinägern och den viktigaste faktorn när det gäller konsistens och utseende är äggulornas kvalitet. En intressant variant är att köra på ankägg. De ger en mycket mustigare smak. Ankägg innehåller mer fett (olika typer) än hönsägg, likaså vaktelägg. Dessa är dock dyra. Smaken blir å andra sidan utmärkt.
~Paul~