Citat:
Ursprungligen postat av
MrBrax
Ja alltså kokböcker vet jag inte, de är nog mer avancerade än vad jag är ute efter. Mer praktiskt liksom.
Vad skulle du klassa som praktiskt då? Om en grundläggande kokbok skulle kunna vara för avancerad för dig. Vill du kunna läsa enkel, kortfattad men ändå tydlig information? Grundläggande kokböcker brukar ha bilder och enkel men tydlig information. Det brukar vara kortfattad, och är sällan särskilt komplicerat. Du kan ju låna en kokbok för att bilda dig en egen uppfattning. Vill du se videoklipp på Youtube och matlagningsprogram där de visar hur de lagar maten, och förklarar vad de gör?
Hur vill du få baskunskaper när det gäller mat? Text, bilder, videoklipp, något annat sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrBrax
Om jag kunde äta samma sak två gånger i veckan skulle nog det ha funkat.
Bara för att man gör matlådor så behöver man inte äta en viss maträtt två gånger i veckan. Många matlådor kan frysas in, och har då en hållbarhet på flera månader. Du kan alltså göra ett storkok idag, men äta maten först om två månader om du så vill. Eller när du nu blir sugen på maten igen.
Sedan kan du laga en viss maträtt under måndagen, och frysa in några matlådor då. Laga en annan maträtt på tisdagen och frysa in några matlådor då. Osv. Är man ensamstående så är det lätt att laga ett recept för 4 portioner/personer, och frysa in det som blir över. Då blir det dessutom lättare att variera maten när du vill plocka fram en matlåda ur frysen.