Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-08, 14:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Söker namn på en sås som jag försökt hitta men inte lyckats. Vet att den serverades i skolan när man hade panerad fisk samt kokt potatis, vit sås förmodligen med dill och vitlök i........ vad heter den?

Vi hade en rosa som kallades Tyrolesås och en vit/grön som helt enkelt kallades "grön filsås"

Tyrole:
Gräddfil el Creme fraiche (föredrar creme fraiche, ger en tjockare sås)
Majonäs
Ketchup

Kryddas med:
Chilisås el tabasco till lagom "hetta"
paprikapulver

Spädes ev med filmjölk (gärna bollnäsfil), naturell yoghurt eller grädde till lagom konsistens

Grön Filsås:
Gräddfil el Creme fraiche (föredrar creme fraiche, ger en tjockare sås)
Majonäs
Dill (ska vara ganska mycke dill)
Bostongurka (dvs hackad gurka med paprika/lök/senapsfrö av valfri sort)

Kryddas med:
Grov Senap typ gästabud/skånsk.
Svartpeppar
Senapen kan ersättas med citron om man ska ha den till fisk (eller byta båda mot citronpeppar om man är lat).

Spädes ev med filmjölk (gärna bollnäsfil), naturell yoghurt eller grädde till lagom konsistens

denna kan man med fördel ha i lite vitlök eller tabasco/hot sauce i för att ge den lite mer sting om man vill.

Jag brukar köra lika delar Creme Fraiche och Majonäs sen hiva i resten efter tycke och smak för dagen.
Senast redigerad av Sereena 2013-11-08 kl. 14:08.
Citera
2013-11-08, 15:26
Medlem
Iloveludas avatar
Icas färdiga potatisgrattäng.Den i påse som skall läggas i ugnsform. Hur länge och vilken temperatur på ugnen skall man ha?Informationen på förpackningen är ett skämt.
Senast redigerad av Iloveluda 2013-11-08 kl. 15:39.
Citera
2013-11-08, 18:33
Medlem
irrblosss avatar
Jag ansökte och blev testpilot för Scans fläskkarré av rapsgris på Smartson. Nu har jag hämtat ut fyra skivor karré som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Har tidigare bara gjort helstekt fläskkarré i ugnen och pulled pork. Vad gör man bäst med dessa karréskivor (kallas det kanske även karrékotlett?)? Räcker det att steka i stekpanna, eller ska man bryna dem lite och in i ugnen tills de blir klara? Tänkte iaf äta dem med kokt potatis och en hemlagad balsamicosås. Tänkte krydda dem med salt, peppar och någon ört (rosmarin och/eller salvia?).
Citera
2013-11-08, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag ansökte och blev testpilot för Scans fläskkarré av rapsgris på Smartson. Nu har jag hämtat ut fyra skivor karré som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Har tidigare bara gjort helstekt fläskkarré i ugnen och pulled pork. Vad gör man bäst med dessa karréskivor (kallas det kanske även karrékotlett?)? Räcker det att steka i stekpanna, eller ska man bryna dem lite och in i ugnen tills de blir klara? Tänkte iaf äta dem med kokt potatis och en hemlagad balsamicosås. Tänkte krydda dem med salt, peppar och någon ört (rosmarin och/eller salvia?).
Jag tycker grishals är det absolut bästa som finns att grilla. Gillar du inte att stå ute och frysa kan du steka på den några minuter och sen laga den färdigt högt upp i ugnen på 250 grader tills den får bra färg.
Ingefära (färsk eller på burk) är gott på karré.
Citera
2013-11-09, 11:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag ansökte och blev testpilot för Scans fläskkarré av rapsgris på Smartson. Nu har jag hämtat ut fyra skivor karré som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.<klipp>

Hmm, en jag inte ätit på länge är ju plommonspäckad fläskkarré med morötter och såsen redd på skyn. Recept borde finnas i varje kokbok men även på nätet om man har tur.

Lite underlig blandning men på nåt märkligt sätt fungerar den.

Tror det skulle vara vinbärsgele till åxå för att få lite syrlighet.
Citera
2013-11-09, 12:12
Medlem
Citat:

Vad eländigt att du fick skivor. Just karré tycker jag är väldigt tråkigt som skivor och suveränt om man lagar det helt och under längre tid.

Du ska ju testa smaken antar jag så det kanske är vettigt att bara krydda det lite försiktigt, kanske lite östasiatiskt?

Stek i het panna i smör och håll gärna koll på tempen i kärnan på köttet. Gå inte över 70 °C.
Citera
2013-11-10, 12:28
Medlem
Masturblijas avatar
Tänkte för första gången testa Tofu, vad ska jag göra med den? Första tanken var wokpanna och grönsaker med nudlar..........
Citera
2013-11-10, 13:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Tänkte för första gången testa Tofu, vad ska jag göra med den? Första tanken var wokpanna och grönsaker med nudlar..........

Tja, jag har testat med misosoppa https://sv.wikipedia.org/wiki/Misosoppa

Vetefan om det smakade så mycket, men det ska tydligen vara en klassiker i alla fall.
Citera
2013-11-11, 12:31
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Den här kycklingröran man ofta får när man köper en färdig kycklingbaguette på ett fik eller en restaurang, vad innehåller den? Hur gör man sin egen?
Citera
2013-11-12, 12:01
Medlem
Går det att laga rödvinsås på rödvinsvinäger, alltså med vinäger som bas och utan rödvin? I så fall vilket tillvägagångssätt?
Citera
2013-11-12, 12:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Den här kycklingröran man ofta får när man köper en färdig kycklingbaguette på ett fik eller en restaurang, vad innehåller den? Hur gör man sin egen?
Jag gjorde något liknande förut, minns inte exakt recept, men jag körde med:
majonnäs
creme fraiche
curry
salt
peppar
liten skvätt flytande honung för att balansera smakerna
finhackad gul lök
eventuellt finhackat äpple

Har för mig att jag tog dubbelt så mycket creme fraiche som majonnäs och sedan fick man smaka sig fram på de övriga ingredienserna.
Citera
2013-11-12, 13:00
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Jag gjorde något liknande förut, minns inte exakt recept, men jag körde med:
majonnäs
creme fraiche
curry
salt
peppar
liten skvätt flytande honung för att balansera smakerna
finhackad gul lök
eventuellt finhackat äpple

Har för mig att jag tog dubbelt så mycket creme fraiche som majonnäs och sedan fick man smaka sig fram på de övriga ingredienserna.

Tack, låter gott och ska absolut testa det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in