Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-14, 13:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenarjag
Har fått en oxfilé på 2kg. Går den bra att frysa in i ca 2-3 månader? Eller blir den kass då?
Kommer att åka bort i några månader nu, och kommer inte att hinna sätta i mig hela biten innan dess.

Om den blir kass när den fryses så får jag skänka den till morsan istället.

Den kan du ha i frysen ett år utan problem.

Rekomenderar nog att dela den i lite mindre bitar dock.
Citera
2013-10-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den kan du ha i frysen ett år utan problem.

Rekomenderar nog att dela den i lite mindre bitar dock.

Det där är ju bara inte sant. Varför kommer du alltid med såna där frystips? Har du vakuumpackat bitarna så kan man kanske ha den ett halvår utan att smaken försämras för mycket. Delas den upp och läggs in i vanliga påsar så klarar den kanske 3-4 månader utan att försämras i smaken.

Jag resonerar utifrån smak nu ska sägas. Det beror lite varifrån den kommer från början också. Är det en brasiliansk skulle jag knappt äta den från början.
Citera
2013-10-14, 13:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det där är ju bara inte sant. Varför kommer du alltid med såna där frystips? Har du vakuumpackat bitarna så kan man kanske ha den ett halvår utan att smaken försämras för mycket. Delas den upp och läggs in i vanliga påsar så klarar den kanske 3-4 månader utan att försämras i smaken.

Jag resonerar utifrån smak nu ska sägas. Det beror lite varifrån den kommer från början också. Är det en brasiliansk skulle jag knappt äta den från början.

Utgår från egen erfarenhet, magert nötkött skivat och packat i fryspåsar klarar sig utan problem 1år eller mer i frysen utan nån större effekt. Har även bitar av "kokkött" med rejjält med fett i som har legat 6-12mån i frysen och det har inte varit nåt fel alls på dom eller.

Har haft kotletter (benfri, skivor packat i fryspåsar) och liknande lika länge i frysen och inte märkt nåt av att dom skulle ha börjat härskna eller bli dåliga.

Gör inget särskilt annat än att se till att ha rena knivar/brädor och att använda antingen en påse eller ett par engångshandskar när jag hanterar köttet så att jag inte tar i det med händerna när jag packar om det i fryspåsarna.

Har nyligen skaffat vakum maskin men det är mest för att smidigare kunna göra platta paket som tar mindre utrymme i frysen och är enklare att tina.

Jag har aldrig förstått mig på folk som menar att köttet skulle vara sämre redan efter 2-3månader i frysen.
Visst om man packat det kasst så att luften kommer åt eller använt vanliga plastpåsar istället för dom tjockare fryspåsarna, då blir det ganska tråkigt snabbt, men inte annars.

Personligen tror jag det rör sig om nån slags snobbism, personen övertalar sig själv att varan är kass/smakar dåligt enbart pga att dom vet hur länge den legat i frysen. På samma sätt som att du kan ta samma vin och sätta olika etiketter/prislappar på flaskorna och folk kommer säga att det "billiga" vinet var äckligt och det "dyra" jättegott.
Senast redigerad av Sereena 2013-10-14 kl. 13:39.
Citera
2013-10-14, 19:03
Medlem
Jag har typ 90 ägg som ligger i kylen och vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. Har ni några bra tips bortsett från äggröra/steka/omelett/koka.

Är även lite nyfiken på att göra egen pasta, hur krångligt är det?
Citera
2013-10-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Jag har typ 90 ägg som ligger i kylen och vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. Har ni några bra tips bortsett från äggröra/steka/omelett/koka.

Ptja det är ju typ bara omeletter som det går åt lite ägg genom. Pasta är enkelt att göra men det går fan inte åt mycket ägg, jag brukar använda ett ägg till typ 4-6 portioner. Så om du vill göra 500 portioner pasta så rekommenderar jag det
Citera
2013-10-14, 19:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

Baka! Lite småkakor, kladdkakor osv som du sedan fryser in. Har du några ägg kvar bakar du en tårtbotten och firar med en hembakad tårta .
Citera
2013-10-14, 19:46
Medlem
christerys avatar
Citat:

90... det var fan inte lite, nåja... maräng, glass, sockerkaka eller andra bakverk, förlorade ägg, gubbröra, nubbesallad... Finns det inte nån mexikansk variant på omelett åxå... Kommer inte ihåg vad den heter.

Månne hur mycket hårdkokta ägg man kan använda i en smörgåstårta innan det blir ägglickt
Citera
2013-10-14, 19:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Varför inte separera äggen på gula och vita och därefter frysa in alltsammans? Tänk bara på att gulorna bör vispas lätt innan du fryser dem. Äggvitorna kan du frysa som de är.

~Paul~
Citera
2013-10-15, 08:02
Medlem
Nu jäklar ska det lagas Älggryta!

Fick hem årets första älgbit, ca 700gram av något jag skulle beskriva som en stek men skall hugga ned det i bitar.

Tänkte låta det puttra ca 2 timmar men frågan är, tar det skada av att pyttra lite längre om jag tillför vätska? Jag skall ha maten klar när min bättre hälft kommer hem tänkte jag, men börjar gärna lite tidigare då jag inte har något att göra i eftermiddag
Citera
2013-10-15, 08:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fick hem årets första älgbit, ca 700gram av något jag skulle beskriva som en stek men skall hugga ned det i bitar.

Tänkte låta det puttra ca 2 timmar men frågan är, tar det skada av att pyttra lite längre om jag tillför vätska? Jag skall ha maten klar när min bättre hälft kommer hem tänkte jag, men börjar gärna lite tidigare då jag inte har något att göra i eftermiddag

Nej, det kan behövas mer tid än ett par timmar. Beror på köttets kvalitet, styckdetalj m.m. Börja tidigare och kör tills köttet delar sig fint. Grytor blir godare när man värmer upp dem så det är bara bra att vara ute i god tid.
Citera
2013-10-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nej, det kan behövas mer tid än ett par timmar. Beror på köttets kvalitet, styckdetalj m.m. Börja tidigare och kör tills köttet delar sig fint. Grytor blir godare när man värmer upp dem så det är bara bra att vara ute i god tid.

Det är från årets första fällda älg (vår älgjakt började igår, det är väl lite olika på olika ställen?)

Fick biten igår kväll i någon snabbvac förpackning som tack för att jag tidigare hjälpt honom bogsera hans båt när han fått haveri.

"Du gillar ju laga mat, så tänkte att det här blir bra. Gör stek eller skär ned i grytbitar"

Biten känns fin, ser fin ut och han skulle aldrig få någe skräp, men vidare detalj som styckningsdetalj har jag inte.

Jag har ett recept jag tänkte följa, det innehåller flytande viltfond. Köpte färdig touch of taste, orkar helt ärligt inte göra egen, men det bör väl funka?
Citera
2013-10-15, 11:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är från årets första fällda älg (vår älgjakt började igår, det är väl lite olika på olika ställen?)

Fick biten igår kväll i någon snabbvac förpackning som tack för att jag tidigare hjälpt honom bogsera hans båt när han fått haveri.

"Du gillar ju laga mat, så tänkte att det här blir bra. Gör stek eller skär ned i grytbitar"

Biten känns fin, ser fin ut och han skulle aldrig få någe skräp, men vidare detalj som styckningsdetalj har jag inte.

Jag har ett recept jag tänkte följa, det innehåller flytande viltfond. Köpte färdig touch of taste, orkar helt ärligt inte göra egen, men det bör väl funka?

Jag gissar att du har fått fransyska av din vän. Vill minnas att den ofta har formen av en snedkapad halv rugbyboll. Funkar hyfsat som stek, men gör sig betydligt bättre som grytbitar imo. Jag tycker att grytbitarna ska med lätthet kunna tryckas sönder med en gaffel när de är färdiga. 2 timmar om det är en kalv som skjutits, lite mer för ett äldre djur är nog lagom att utgå från. Håller med föregående talare att du gör helt rätt i att börja "för tidigt".

Touch of Taste måste man väl få ta till ibland för att göra det enkelt för sig. Jag skulle nog börja med att reducera lite rödvin, samt ta med lite trevliga smålökar och improvisera resten. Eftersom du gillar att laga mat, kommer du knappast att misslyckas. Jag skulle iaf vilja smaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in