Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-11, 03:20
Medlem
gottmospahedens avatar
Det här med att tillaga salladskyckling.. Jag brukar antingen bara lägga den i ugnen ca 20 min, pochera eller steka med någon soya-marinad. Dock blir den inte riktigt så fräsh som jag skulle vilja ha den.

Några tips på att tillaga eller spice:a upp salladskyckling?
Citera
2013-10-11, 08:47
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har ett italienskt recept där man ska koka sparris stående i vatten. Vad gör det för skillnad mot liggande undrar jag? Jag ska bereda vita sparris, måste jag skala bort ytskiktet på dessa i jämförelse med gröna sparris?
Vit sparris skall skalas. Vitsen med att koka stående är att vattnet inte skall täcka knoppen på sparrisen, så att knoppen bara ångas.
Citera
2013-10-11, 08:48
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Det här med att tillaga salladskyckling.. Jag brukar antingen bara lägga den i ugnen ca 20 min, pochera eller steka med någon soya-marinad. Dock blir den inte riktigt så fräsh som jag skulle vilja ha den.

Några tips på att tillaga eller spice:a upp salladskyckling?
Salladskyckling är väl redan tillagad? Om du ändå skall tillaga den blir det väl bättre att använda rå kyckling?
Citera
2013-10-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Vit sparris skall skalas. Vitsen med att koka stående är att vattnet inte skall täcka knoppen på sparrisen, så att knoppen bara ångas.

Den ska dessutom skalas rejält, d v s det räcker inte med att ta det absoluta ytskiktet utan en jävla massa ska bort. Därför är det helt värdelöst att köpa tunn vit sparris.
Citera
2013-10-11, 11:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Den ska dessutom skalas rejält, d v s det räcker inte med att ta det absoluta ytskiktet utan en jävla massa ska bort. Därför är det helt värdelöst att köpa tunn vit sparris.
OK. Den jag köpte hade ganska tjock stam dock. Fanns bara vit sparris färsk i affären so what to do hade valt grön annars.
Citera
2013-10-12, 20:20
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag gjorde en köttbuljong nyss på bl a grönsaker och billig högrev som jag kom över. Grönsakerna slängde jag sen men högrevsbitarna blev väldigt möra och föll sönder. Vad kan jag tillaga med dessa? De blir inte torra om de förvaras i plastburk i kylskåpet eller hur? Jag funderade på någon form av pulled pork dressing och blanda i högreven, någon som har något annat tips?
Citera
2013-10-12, 22:55
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Jag gjorde en köttbuljong nyss på bl a grönsaker och billig högrev som jag kom över. Grönsakerna slängde jag sen men högrevsbitarna blev väldigt möra och föll sönder. Vad kan jag tillaga med dessa? De blir inte torra om de förvaras i plastburk i kylskåpet eller hur? Jag funderade på någon form av pulled pork dressing och blanda i högreven, någon som har något annat tips?
jag skulle göra en gryta på det, men förstår inte varför du hade med högrev för att göra fond. det blir ju lite moment 22 att ta bort smakerna som du sen vill ha i grytan. använd ben för att göra fond.
Citera
2013-10-12, 23:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag skulle göra en gryta på det, men förstår inte varför du hade med högrev för att göra fond. det blir ju lite moment 22 att ta bort smakerna som du sen vill ha i grytan. använd ben för att göra fond.
Jag tänkte inte göra en gryta på det. Min idé var att blanda högreven i någon varm sås liknande bbq-såsen i pulled pork.

Jag skulle ha använt märgben men de var slut i butiken med usla sortimentet och oxsvans var rena rånet till 79,90 kr/kg. Den butiksstyckade höggreven för 49,90 kr/kg var däremot billig och fick mig en stor bit för 30 spänn. That's why.
Citera
2013-10-13, 09:24
Medlem
christerys avatar
Citat:

En vanlig köttsoppa. I med rotsaker och sen potatis efter ett tag. Några pepparkorn och lagerblad kan ju vara trevligt åxå.

Kalops är väl en annan idé eller gulashgryta/soppa. Eller en texas chili con carne eller kanske en ragu, möjligheterna saknas inte direkt.

Man kan inte göra pulled pork på nöt, då blir det pulled beef.
Citera
2013-10-13, 15:56
Medlem
Muppenarjags avatar
Har fått en oxfilé på 2kg. Går den bra att frysa in i ca 2-3 månader? Eller blir den kass då?
Kommer att åka bort i några månader nu, och kommer inte att hinna sätta i mig hela biten innan dess.

Om den blir kass när den fryses så får jag skänka den till morsan istället.
Citera
2013-10-13, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenarjag
Har fått en oxfilé på 2kg. Går den bra att frysa in i ca 2-3 månader? Eller blir den kass då?
Kommer att åka bort i några månader nu, och kommer inte att hinna sätta i mig hela biten innan dess.

Den blir jättebraom du tinar den långsamt. Typ två dygn i kylskåp.
Citera
2013-10-14, 12:14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenarjag

Det är ett magert kött (4% fett eller nåt) så det ska inte vara nåt problem. Jag brukar ju ha älgkött upp till ett år i frysen.

Det är marigare med fettrikt kött då fettet kan härskna (hur det är möjligt i frysen fattar jag inte).

Men annars blir mamma säkert glad över en bit kött åxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in