Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-11, 16:01
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du ska inte frysa om det utan att tillaga först.

Hur mycke tomat beror ppå hur du vill din sås, jag skulle köra nånstand mellan en halv och en liter tomat och låta det puttra ihop ordentligt och avsluta med en 3a el 5a grädde när det är klart.

Tack! Har 2 x 500g finpaserade tomater och matgrädde.
Citera
2013-01-11, 16:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tack! Har 2 x 500g finpaserade tomater och matgrädde.

Tänk på att det blir en lite såsigare variant och att man måste krydda den extra för grädden tar udden av kryddan (brukar ha i massor med vitlök, chiliflakes och örter).
Citera
2013-01-11, 16:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Tänk på att det blir en lite såsigare variant och att man måste krydda den extra för grädden tar udden av kryddan (brukar ha i massor med vitlök, chiliflakes och örter).

Det är förstås en fråga om tycke och smak men jag tycker att man ska hoppa över grädde i köttfärssås. En ordentlig skvätt vin, bryna färsen först, lök, vitlök, svartpeppar, rosmarin och andra örtkryddor, möjligen lite torkad chili och (viktigt!) tillagning i ett par timmar är min melodi. När fettet börjar separeras tydligt bedömer jag att såsen börjar bli färdig.
Citera
2013-01-11, 16:40
Citat:

Brukar hacka en hel gul lök. Koka upp den i vatten. Lagom så det täcker löken. Sen använder jag spadet från löken och häller i, i köttfärsen. Tillsätter lite malet kryddpeppar och lite grillpeppar. Sen i med krossade tomater. Slutligen lite idealmjöl för konsistensen. Allt får puttra länge... Lite matgrädde med.
Citera
2013-01-11, 17:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Brukar hacka en hel gul lök. Koka upp den i vatten. Lagom så det täcker löken. Sen använder jag spadet från löken och häller i, i köttfärsen. Tillsätter lite malet kryddpeppar och lite grillpeppar. Sen i med krossade tomater. Slutligen lite idealmjöl för konsistensen. Allt får puttra länge... Lite matgrädde med.

När jag ids göra det ordentligt så hackar och fräser jag 2-4 rejjäla gula lökar en ordentlig klick smör tills dom karamelliserats och lägger åt sidan, fräser ca 1kg färs och slår i löken, 1 tetra passerade tomater, salt, grovmalen peppar, grova örter och en skvätt balsamico och låter det puttra sisådär en halv evighet (runt en timme, i med mer tomater om det behövs. Ev en slev tomatpure.

När det puttrat ihop så hivar jag i ett lass champinjoner (färska eller frusna), chili och ett lass örter och får puttra ett tag till, sen på slutet hivar jag i ett lass riven vitlök och grädde puttrar precis så att vitlöken shifar karaktär så den inte är lika skarp längre. Brukar aldrig behöva reda av utan den blir lagom såsig direkt (endast 38/40% grädde aldrig mindre).
Citera
2013-01-11, 17:53
Medlem
Evilyns avatar
Ska laga något roligt och snyggt på kycklinglårfilé, någon som har tips?
Citera
2013-01-11, 17:56
Medlem
Aakes avatar
Ägg bejjkong lök!

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/lunch_p_C3_A5_C3_A4ggbejongl_C3_B6k-224.JPG
Citera
2013-01-11, 17:58
Citat:
När jag ids göra det ordentligt så hackar och fräser jag 2-4 rejjäla gula lökar en ordentlig klick smör tills dom karamelliserats och lägger åt sidan, fräser ca 1kg färs och slår i löken, 1 tetra passerade tomater, salt, grovmalen peppar, grova örter och en skvätt balsamico och låter det puttra sisådär en halv evighet (runt en timme, i med mer tomater om det behövs. Ev en slev tomatpure.

När det puttrat ihop så hivar jag i ett lass champinjoner (färska eller frusna), chili och ett lass örter och får puttra ett tag till, sen på slutet hivar jag i ett lass riven vitlök och grädde puttrar precis så att vitlöken shifar karaktär så den inte är lika skarp längre. Brukar aldrig behöva reda av utan den blir lagom såsig direkt (endast 38/40% grädde aldrig mindre).

Inte mkt för champinjoner.. Tack ändå för tipset
Citera
2013-01-11, 17:59
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Ägg bejjkong lök!

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/lunch_p_C3_A5_C3_A4ggbejongl_C3_B6k-224.JPG

Skulle detta hamna i "bilder på din mat", eller var detta meningen?
Citera
2013-01-11, 18:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är förstås en fråga om tycke och smak men jag tycker att man ska hoppa över grädde i köttfärssås.
Näe, det är frågan om okunskap, man har självklart inte grädde i köttfärssås!

Däremot kan jag tipsa om att ha i lite kycklinglever, finns i frysdisken.
Citera
2013-01-11, 19:24
Medlem
När det handlar om stekar, entrecote osv så ska ju köttet vara rumstempererat när man slänger ner det i pannan.
Vad gäller i regel med sånt här? T.ex hamburgare? Är det någon gång man vill att köttet (vad det nu kan vara) ska vara kallt när man slänger ned det i pannan?
Citera
2013-01-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
När det handlar om stekar, entrecote osv så ska ju köttet vara rumstempererat när man slänger ner det i pannan.
Vad gäller i regel med sånt här? T.ex hamburgare? Är det någon gång man vill att köttet (vad det nu kan vara) ska vara kallt när man slänger ned det i pannan?

Det finns knappast något kött som vinner på att vara kallt innan man börjar steka, spelar mindre roll när det är något som ska genomstekas men någon fördel är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in