Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Brukar hacka en hel gul lök. Koka upp den i vatten. Lagom så det täcker löken. Sen använder jag spadet från löken och häller i, i köttfärsen. Tillsätter lite malet kryddpeppar och lite grillpeppar. Sen i med krossade tomater. Slutligen lite idealmjöl för konsistensen. Allt får puttra länge... Lite matgrädde med.
När jag ids göra det ordentligt så hackar och fräser jag 2-4 rejjäla gula lökar en ordentlig klick smör tills dom karamelliserats och lägger åt sidan, fräser ca 1kg färs och slår i löken, 1 tetra passerade tomater, salt, grovmalen peppar, grova örter och en skvätt balsamico och låter det puttra sisådär en halv evighet (runt en timme, i med mer tomater om det behövs. Ev en slev tomatpure.
När det puttrat ihop så hivar jag i ett lass champinjoner (färska eller frusna), chili och ett lass örter och får puttra ett tag till, sen på slutet hivar jag i ett lass riven vitlök och grädde puttrar precis så att vitlöken shifar karaktär så den inte är lika skarp längre. Brukar aldrig behöva reda av utan den blir lagom såsig direkt (endast 38/40% grädde aldrig mindre).