Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-12, 17:25
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Har du varmluftsugn kan du skippa vattenbad och köra på ca 95 grader, ej över 100 då krämen kan få bubblor. Annars skulle jag rekommendera en djup ugnsform till vattenbadet.

Nä, jag hade inte det. Satte den i en hög pajform och fick en perfekt och silkeslen brylépudding. Tack ändå!
Citera
2013-04-12, 17:44
Medlem
hittade flintastek till ofantligt billigt pris idag.
Har ingen grillmöjlighet men lade in den i ugnen på svag temperatur nu och planerar att köra den så en tre, fyra timmar. Skall bränna på den i en grillpanna sedan och hoppas den kommer bli mör och fin. Vad tror ni om detta ?

Edit: tror nog att jag skapar grillränder på den innan ugnen...
Senast redigerad av helpantad 2013-04-12 kl. 17:48.
Citera
2013-04-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
hittade flintastek till ofantligt billigt pris idag.
Har ingen grillmöjlighet men lade in den i ugnen på svag temperatur nu och planerar att köra den så en tre, fyra timmar. Skall bränna på den i en grillpanna sedan och hoppas den kommer bli mör och fin. Vad tror ni om detta ?

Edit: tror nog att jag skapar grillränder på den innan ugnen...

Börja med ugnen, det blir bättre.

Är det färdigmarinerad surflinta? Jag tycker den där marinaden är så kass

Edit: det där var tråkigt skrivet och jag menade inte att vara så tråkig men skrev från mobilen. Jag skulle nästan rekommendera att du sköljer av köttet och kryddar själv. Styckningsdelen är det i sak inget fel på, styggelsen består i att de kryddar den så jävligt. Det man är ute efter med stekningen är ytan och den blir lika bra om du gör den efter att köttet varit i ugnen. Gör du det innan är det risk att proteiner rinner ut och äcklar sig som vitt skum. Det händer inte jämt, men när det händer ser det osmkligt ut.
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-04-12 kl. 18:08.
Citera
2013-04-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Börja med ugnen, det blir bättre.

Är det färdigmarinerad surflinta? Jag tycker den där marinaden är så kass

Edit: det där var tråkigt skrivet och jag menade inte att vara så tråkig men skrev från mobilen. Jag skulle nästan rekommendera att du sköljer av köttet och kryddar själv. Styckningsdelen är det i sak inget fel på, styggelsen består i att de kryddar den så jävligt. Det man är ute efter med stekningen är ytan och den blir lika bra om du gör den efter att köttet varit i ugnen. Gör du det innan är det risk att proteiner rinner ut och äcklar sig som vitt skum. Det händer inte jämt, men när det händer ser det osmkligt ut.
Då har jag gjort allt fel nu då...
Brynte på den snabbt så den fick grillränder, lade den sedan i 100 grader varm ugn och ja, den är färdigkryddad..
Hur som helst, det doftar gott och jag betalade bara 30 spänn föe 700 g av den.
Får se det som utbildningssyfte, hur kan jag förbättra...
Citera
2013-04-12, 20:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Då har jag gjort allt fel nu då...
Brynte på den snabbt så den fick grillränder, lade den sedan i 100 grader varm ugn och ja, den är färdigkryddad..
Hur som helst, det doftar gott och jag betalade bara 30 spänn föe 700 g av den.
Får se det som utbildningssyfte, hur kan jag förbättra...

Det var väl inte direkt billigt...
Citera
2013-04-12, 23:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
42 kronor per kilo tycker jag är helt okej...
Citera
2013-04-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Nej vafan det är mycket billigare att köra över grävlingar
Citera
2013-04-12, 23:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Brukar shoppa våran flinta för runt 25-30kr kilot ;p
Citera
2013-04-12, 23:56
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain

Där jag köper salt kan man få det för under halva det priset. I keed, I keed.
Citera
2013-04-15, 13:58
Medlem
apakuls avatar
Jag blev lite sugen på Eggs benedict till lunch och pröva på att pochera ett ägg för första gången så jag snabbgooglade lite och ställde mig sedan i köket.

Jag började med att knäcka ett ägg i en skål och fyllde en annan skål med kallt vatten som det ljuvliga ägget skulle få vila i efter pocheringen. Jag värme upp en panna (gjutjärn) och en kastrull med vatten. När vattnet börjat koka hällde jag i lite vinäger och la samtidigt brödet i pannan. Med en slev vispade jag upp en fin virvel och la i ägget (som hade två äggulor i sig dessutom!). Ungefär här bröt helvetet ut.

Ägget spred sig som en spya i vattnet. Jag försökte desperat vispa längst kanterna för att den på något sätt skulle samla sig i mitten och ändå bli helt okej. Men icke. Jag bestämde mig för att strunta i pocheringen och bara steka ett ägg istället så jag gick och hällde ut den vit-gul-genomskinliga sörjan i slasken då brandalarmet plötsligt börjar tjuta. Jag hade glömt brödet i stekpannan.

Jag drar stekpannan åt sidan, springer till brandalarmet och lyckas lirka ur batteriet och slänger sedan upp bröden på en tallrik. Ställer tillbaka stekpannan och slänger i en bit smör. Pannan är givetvis fruktansvärt varm och smöret bränns till någon brun smet. Så farligt kan det väl inte vara, tänkte jag och knäckte ett ägg i pannan.

Smöret, som inte riktigt hade spridit sig över hela pannan, fick ägget att brännas fast ordentligt på vissa ställen och när jag försökte vända det så mosades det och blev mer brunt än vitt. Jag la upp den patetiska äggröran på mitt brända bröd och slängde spontant på en skiva skinka. Voilá!

Så min fråga är naturligtvis: Vad ska man tänka på när man pocherar ägg?
Citera
2013-04-15, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Vad ska man tänka på när man pocherar ägg
Det finns några tips. Först och främst så bör inte vattnet vrålkoka. Kastrullen får gärna ha höga kanter och vara ca 12-15 i diameter eftersom denna bredd är behändig när man skapar en virvel i mitten av det sjudande vattnet. Själv använder jag stavmixer samtidigt som jag med den andra handen knäcker i ett egg försiktigt i mitten av virveln.

Vattnet bör självklart innehålla någon typ av syra men aldrig salt! Två äggulor är alltid svåra att hantera på samma gång. Jag brukar därför pochera ett ägg i taget. Efter pocheringen brukar jag placera äggen på en kökstrasa som inte luddar av sig. Trasan är placerad på ett galler så att luften kan komma åt underifrån.

Det svåra är att pricka tiden. En för kort tillagning resulterar i ett nästan rått ägg med en vattnig äggvita. En för lång tid medför att man får fram ett hårdkokt ägg. Då är ju poängen borta eftersom man då lika gärna hade kunnat koka ägget i sitt skal.

En variant som är ganska säker är att pochera ägget i Gladpack-folie. Man smörjer en lämplig kopp, smörjer, lägger i folien och smörjer insidan genom att pensla med rumstempererat smör. Man kan också salta och peppra i folien. Därefter knäcker man i ägget och snurrar ihop folien, samt gör en knut på den så att det inte kommer in luft. Sedan är det bara att pochera i sjudande vatten. Den här metoden är något långsammare än den gängse. Man bör lägga till mer tid. På den punkten bör man testa sig fram. Äggets storlek och form är nämligen av betydelse i sammanhanget.

~Paul~
Citera
2013-04-15, 14:43
Medlem
apakuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
[...] En variant som är ganska säker är att pochera ägget i Gladpack-folie. Man smörjer en lämplig kopp, smörjer, lägger i folien och smörjer insidan genom att pensla med rumstempererat smör. Man kan också salta och peppra i folien. Därefter knäcker man i ägget och snurrar ihop folien, samt gör en knut på den så att det inte kommer in luft. Sedan är det bara att pochera i sjudande vatten. Den här metoden är något långsammare än den gängse. Man bör lägga till mer tid. På den punkten bör man testa sig fram. Äggets storlek och form är nämligen av betydelse i sammanhanget.

~Paul~

Det lät ju väldigt smidigt faktiskt! Kör nog på den taktiken nästa gång det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in