Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-19, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Om det ställer sig upp så betyder det endast att det inte är purfärskt, det är dock fortfarande fullt ätbart. Ägg som flyter upp till ytan bör dock kasseras.
Dock anser jag, att det bästa sättet är att knäcka ägget. Så länge det inte stinker är det ätbart.

Tack.
Då behöver jag inte bry mig så mycket om övriga familjemedlemmar som hojtar så fort det står grejer i kylen som passerar bäst före datum?

Och nog är det skillnad på bäst före och sista förbrukningsdatum?
Citera
2013-04-19, 23:23
Medlem
constants avatar
När vi ändå är inne på ägg: Varför får äggröra en liten rödlätt nyans? Tycker mig se att den är rödare strax innan den är klar, sedan vitnar den något. Beror det enbart på färgen i gulan?
Äggröra gör jag i stekpanna eller kastrull, rör och rör tills den blir lagom sladdrig, då jag stannar med vad jag råkar ha hemma; smör, grädde, eller smulad fetaost som i dag.
Citera
2013-04-19, 23:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Läste ett reportage i en mattidning om ett smör som kallades St. Augustine-smör (?) som serverades före maten tillsammans med bröd på någon av Stockholms finare restauranger (möjligen Grand Hotel?). Smöret bestod av smör och orökt kaviar, och någon ingrediens till. Som sagt namnet kan vara fel, men skulle vilja veta ingredienserna?
Citera
2013-04-19, 23:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tack.
Då behöver jag inte bry mig så mycket om övriga familjemedlemmar som hojtar så fort det står grejer i kylen som passerar bäst före datum?

Bäst före = förenklat, den tid tillverkaren lovar att varan ska vara fullgod (dvs efter detta datum så kan den smaka sämre eller ha försämrat näringsvärde).

Sista förbrukningsdag = efter denna dag så är det risk att varan är otjänlig
Citera
2013-04-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När vi ändå är inne på ägg: Varför får äggröra en liten rödlätt nyans? Tycker mig se att den är rödare strax innan den är klar, sedan vitnar den något. Beror det enbart på färgen i gulan?
Äggröra gör jag i stekpanna eller kastrull, rör och rör tills den blir lagom sladdrig, då jag stannar med vad jag råkar ha hemma; smör, grädde, eller smulad fetaost som i dag.

Vad spännande. Har inte tänkt på det men lovar att testa snart. Sker det bara i gjutjärn eller också i rostfritt? Skulle kunna vara järn(III)sulfid
Citera
2013-04-19, 23:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Vad spännande. Har inte tänkt på det men lovar att testa snart. Sker det bara i gjutjärn eller också i rostfritt? Skulle kunna vara järn(III)sulfid
Har nog bara använt teflonpanna, och rostfri kastrull.
Citera
2013-04-20, 00:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har nog bara använt teflonpanna, och rostfri kastrull.

Har du haft salt och/eller peppar i äggsmeten? Jag tycker mig ha märkt en färgskiftning åt rött/rosa när jag saltat och pepprat ägg i förväg t ex för att göra carbonara. Det har dock uppstått före tillagning.
Citera
2013-04-20, 00:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Tack.

Om du har ett fungerande luktsinne, så är det nog det bästa sättet att avgöra om det du tänker äta är tjänligt eller ej. Synligt mögel är väl också ett tecken på att man kanske ska avstå, såvida det inte gäller mat som ska innehålla mögelsvampar. Finns det livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdatum?
Citera
2013-04-20, 00:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Om du har ett fungerande luktsinne, så är det nog det bästa sättet att avgöra om det du tänker äta är tjänligt eller ej. Synligt mögel är väl också ett tecken på att man kanske ska avstå, såvida det inte gäller mat som ska innehålla mögelsvampar. Finns det livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdatum?

Enda jag kan minnas att jag sett det på är färs.
Citera
2013-04-20, 07:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Har du haft salt och/eller peppar i äggsmeten? Jag tycker mig ha märkt en färgskiftning åt rött/rosa när jag saltat och pepprat ägg i förväg t ex för att göra carbonara. Det har dock uppstått före tillagning.
Enbart salt i går. Det du säger om carbonarasmet stämmer nog här också. Tror du saltet kan påverka?
Citera
2013-04-20, 07:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack.
En liten not när det gäller ägg: Bäst-före-datumet är anpassat efter vilken temperatur i det här fallet äggen är förvarade i, och för butik finns inget temperaturkrav. Datumet på paketet är alltså anpassat för högre temperatur än den man har i kylen, vilket torde göra att hållbarheten om de mestadels förvarats i kyl är betydligt längre.
http://www.svenskaagg.se/?p=19895
Citera
2013-04-20, 09:51
Medlem
Tjippmunks avatar
såg på tv att karaktären gjorde en dubbelmacka. jordnötssmör och sylt. sen skar han av kanterna på brödet.
har lagt märke till detta ett flertal gånger i amerikanska serier och filmer. varför görs detta? är det ett vedertaget sätt att "tillaga" sina mackor i usa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in