Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-12, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En dutt funkar till sås och till marinader, men jag har svårt att tänka mig rent till annat än vårrullar, om ens till det :-)

Japansk soya är mer smakrik.

Det var en väldig generalisering.
I Japan används tre olika grupper av soja, vilken tycker du är mer smakrik, och i vilket avseende?
Citera
2019-01-12, 09:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Varför inte?
Man har helt enkelt inte mjölk (eller grädde) i en kalops eller boeuf bourguignon, lika lite som man har grädde i en pasta alla carbonara eller mejeriprodukter i en majonnäs.

Självklart kan man göra varianter på dessa maträtter, men då är det något annat. Kan även tänka mig att det kan resultera i att människor blir sjuka eller får i sig något de inte vill om man hittar på egna varianter på klassiska maträtter.
Citera
2019-01-12, 09:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det var en väldig generalisering.
I Japan används tre olika grupper av soja, vilken tycker du är mer smakrik, och i vilket avseende?
Oj, det var inte meningen. Jag får väl lära mig mer. Den soja jag tänkte på var vanlig Kikkoman. Men det kanske också finns i flera varianter?

Använder den ofta i såser och i marinader.
Citera
2019-01-12, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Oj, det var inte meningen. Jag får väl lära mig mer. Den soja jag tänkte på var vanlig Kikkoman. Men det kanske också finns i flera varianter?

Använder den ofta i såser och i marinader.

Var tvungen att googla just Kukkonen och såg att det faktiskt finns soja från samtliga japanska sojagrupper, kikkoman kallar dom söt soja, sushi & sashimisoja och soja.
Den ”vanliga” som du nog tänker på är klart bäst till sås, om du inte vill göra en gräddsås med en söt ton eller karamelliserad brysselkål, då är ju den söta varianten finemang
Citera
2019-01-12, 10:53
Medlem
Citat:
Mycket intressant att inte du heller vet hur bourgignon stavas.
Mjölk eller grädde gör kalopsen simmig, och så vill vi inte ha den.
Blanda din redning med vatten istället så det blir kalops och inte en variant.
Jag stavade till provinsen Bourgogne. man kan alltid experimentera, t ex när jag gör torsk med
senapssås så kokar jag torsken med morötter.
Citera
2019-01-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Kunde du verkligen inte komma på något bättre? Du gör mig djupt besviken.

Nu handlade inte denna diskussion om knasiga blandningar utom vad som är en riktig kalops efter alla konstens regler och där hör varken mjölk eller grädde hemma ens i en redning. Oavsett om du gillar att spruta ketchup på din pizza eller ej.
Jag bara gav några exempel.
Citera
2019-01-13, 17:17
Bannlyst
Citat:
Jag stavade till provinsen Bourgogne. man kan alltid experimentera, t ex när jag gör torsk med
senapssås så kokar jag torsken med morötter.

Du verkar förvirrad kapten, är du det?
Citera
2019-01-13, 18:18
Medlem
zepofans avatar
Jag gillar rödkål och brukar köpa Felix klassisk svensk på burk, i brist på annat. Nu till jul köpte jag Lecora på "rulle" och blev lite förvånad över BF-datumet som är 26/1. På Felix-burkarna står det "förvaras kallt efter öppnande" och jag kan inte se varför Lecoras rödkål inte skulle klara detsamma? Vad kan hända med syrad kål liksom?
Citera
2019-01-13, 18:45
Medlem
Citat:
Du verkar förvirrad kapten, är du det?
Så koka torsk med morötter är förvirrande, varför det?
Citera
2019-01-13, 19:00
Bannlyst
Citat:
Så koka torsk med morötter är förvirrande, varför det?

Därför att du svamlar om det när det var kalops som diskuteras.
Och för att du svamlar om hur ett distrikt stavas när det var en maträtt som diskuterades.
Citera
2019-01-13, 23:47
Medlem
Citat:
Därför att du svamlar om det när det var kalops som diskuteras.
Och för att du svamlar om hur ett distrikt stavas när det var en maträtt som diskuterades.
Ja fuck you too.
Citera
2019-01-13, 23:52
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag gillar rödkål och brukar köpa Felix klassisk svensk på burk, i brist på annat. Nu till jul köpte jag Lecora på "rulle" och blev lite förvånad över BF-datumet som är 26/1. På Felix-burkarna står det "förvaras kallt efter öppnande" och jag kan inte se varför Lecoras rödkål inte skulle klara detsamma? Vad kan hända med syrad kål liksom?
Att det skulle bli dåligt av att stå i kylskåpet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in