Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-13, 21:22
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
En snabb liten fråga: hur får man hemmagjorda kötbullar att inte ramla isär när man steker?
När man ser på tv kockar faller det alldrig isär, men hemma göre hela tiden.

Ett tips är att rulla dom och sedan stoppa dom i ugnen ett litet tag innan du steker. Då håller dom sin rundhet och går inte sönder lika lätt!
Citera
2008-07-21, 17:53
Medlem
hetfields avatar
Kokade lite blåbärssylt igår, tyvärr blev den lite gele-artad.

Kan man så här i efterhand fixa till den? Den var helt perfekt när jag hällde i den i burkarna, men nu när den svalnat liknar den mer marmelad/gele.
Citera
2008-07-21, 19:41
Medlem
jahjah azizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppman
En kallpressad rapsolja är mekaniskt pressad och tempraturen stiger aldrig över 45 grader. Den får en högre och mer "nötaktig" smak och en gulare färg. Då man maskinellt pressar oljan så kan man inte utvinna all olja ur rapsfröna och oljan blir dyrare att köpa. I regel tillförs inga tillsatser till en kallpressad olja, och precis som klyban skrev så är den rik på antioxidanter.

En varmpressad rapsolja är mer neutral i smaken och har framställts i en industriell process med ånga. I processen så utvinner man i princip all olja, vilket givetvis ger ett lägre pris. Tillsatser för att ersätta förlorade ämnen är inte heller helt ovanligt.

Vad som lämper sig bäst för vad beror helt och hållet på vad du ska laga samt tycke och smak. Jag tycker personligen att kallpressad raps funkar väldigt bra att steka i och den ger en ganska härlig smak till kött, men funkar även bra till fisk.
Tänk dock på att kallpressad raps har en ganska dominant smak så du kanske vill undvika den i hemmagjord majonäs och dressingar osv...
Varmpressad rapsolja kan du använda till det mesta. Den är väldigt neutral och funkar att steka i, göra dressingar och majonäs av.

Väldigt saklig och intressant förklaring. Kanon.
Citera
2008-07-21, 21:31
Medlem
banditqueens avatar
Edit: Svarade visst på min egen fråga.
Citera
2008-07-21, 21:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Kokade lite blåbärssylt igår, tyvärr blev den lite gele-artad.

Kan man så här i efterhand fixa till den? Den var helt perfekt när jag hällde i den i burkarna, men nu när den svalnat liknar den mer marmelad/gele.
Det går men blir inte lika bra som att pricka in mängderna från början. Du bör göra såhär: Koka upp adekvat mängd vatten och låt det sjuda i minst 10 minuter. När vattnet är ljummet (känn inte med fingrarna!) så tar du ut innehållet ur burkarna och placerar det i en steril skål. Blanda därefter vattnet med sylten.

Tänk på att du kanske blir tvungen att eftersockra och kanske tillsätta lite citronsyra! Fyll därefter burkarna igen.

Hållbarheten kommer med största sannolikhet inte vara lika lång som från början.

~Paul~
Citera
2008-07-22, 01:04
Medlem
jahjah azizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du måste ha ägg i smeten för att vara riktigt säker på att bullarna håller ihop. Framför allt om du använder ströbröd om är bakat i ugn. Sådana köttbullar har en ganska dålig klibbförmåga.

Det går att köra utan ägg med då får du i stort sett använda endast färs allena.

~Paul~

Det finns faktiskt ett enkelt och bra alternativ till ägg i smeten. Blötlägg istället en skiva vit bröd (formfranska) i typ 50ml vatten och smula/rör sedan ner denna mix i smeten. Funkar lika bra som med ägg.
Citera
2008-07-22, 17:45
Medlem
defyras avatar
Hur gör man en rödvinssky helt utan fond? Har aldrig riktigt lyckats perfekt.

Hade en gäst idag som inte tålde lök. :/
Citera
2008-07-22, 19:20
Medlem
barkeepers avatar
Enklast ar att....

...deglasera pannan. Efter att du stekt kottet sa slar du i rodvin i stekpannan, och skrapar ur det som fastnat i botten. Salta lite, peppra lite, och hall direkt pa kottbitarna nar du lagger upp .
Citera
2008-07-22, 19:45
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...deglasera pannan. Efter att du stekt kottet sa slar du i rodvin i stekpannan, och skrapar ur det som fastnat i botten. Salta lite, peppra lite, och hall direkt pa kottbitarna nar du lagger upp .
Hade kyckling, och hade tyvärr redan tempat den (dock så hade jag nog inte använt det..) .. Annars hade det ju vart en lösning
Citera
2008-07-22, 19:46
Medlem
barkeepers avatar
Aha.

Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Hade kyckling, och hade tyvärr redan tempat den (dock så hade jag nog inte använt det..) .. Annars hade det ju vart en lösning
Da var ju mitt tips helt fel ute da. Jaja. FIngers crossed sa kommer dePaul med en riktig vagledning!
Citera
2008-07-22, 20:45
Medlem
Vad skall man ha maizena majsstärkelse till? Bakning?
Och vad är maizena redning bättre till? Äre typ till såser för att få de tjockare?
Citera
2008-07-22, 20:48
Medlem
barkeepers avatar
Du anvander....

Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Vad skall man ha maizena majsstärkelse till? Bakning?
Och vad är maizena redning bättre till? Äre typ till såser för att få de tjockare?
...maizena till samma sak som potatismjol, fast med maizena blir det klart, istallet for grumligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in