Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-11, 16:59
Medlem
magers avatar
lite panikfråga typ,, står här o steker kycklingfileer, dom va frysta när jag tog ut dom men tinade upp skiten i micron, men nu kom jag på att de inte va helt upptinat i mitten, så skar upp dom snabbt i pannan till massa småbitar o steker dom så istället,,, kommer de va farligt att käka dom bitarna som va lite frysta? eller funkar de?
Citera
2009-05-11, 17:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mager
lite panikfråga typ,, står här o steker kycklingfileer, dom va frysta när jag tog ut dom men tinade upp skiten i micron, men nu kom jag på att de inte va helt upptinat i mitten, så skar upp dom snabbt i pannan till massa småbitar o steker dom så istället,,, kommer de va farligt att käka dom bitarna som va lite frysta? eller funkar de?
Om du steker igenom bitarna så är det inte farligt att äta dem. Förstår inte riktigt din oro?!?

~Paul~
Citera
2009-05-11, 17:14
Medlem
magers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du steker igenom bitarna så är det inte farligt att äta dem. Förstår inte riktigt din oro?!?

~Paul~
inte jag heller egentligen,, har bara fått någon fobi sen man va liten me fryst kyckling o salmonella, hade för mig att den MÅSTE vara helt tinad innan man lagar den.. gjorde en gryta iställlet och de smakar skitbra x) tack
Citera
2009-05-11, 17:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
inte jag heller egentligen,, har bara fått någon fobi sen man va liten me fryst kyckling o salmonella, hade för mig att den MÅSTE vara helt tinad innan man lagar den.. gjorde en gryta iställlet och de smakar skitbra x) tack
OK, ingen orsak att tacka .

~Paul~
Citera
2009-05-11, 17:27
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Salmonellabakterien dör ju vid ca 70 grader (något säger mig 72 grader men jag orkar inte kolla upp det exakta gradantalet). Så sålänge dina bitar är klara hela vägen igenom spelar det ingen som helst roll om de varit frysta när du la dom i pannan eller inte. Det som jag misstänker ligger till grunden för din oro är om du slänger i något som är semifruset och således blir klar på ytan innan det är klart i mitten. Då är tex ugnen ett bra sätt att tillaga dom på. Eller i panna fast på lägre värme och längre tid.
Citera
2009-05-11, 17:54
Medlem
magers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Salmonellabakterien dör ju vid ca 70 grader (något säger mig 72 grader men jag orkar inte kolla upp det exakta gradantalet). Så sålänge dina bitar är klara hela vägen igenom spelar det ingen som helst roll om de varit frysta när du la dom i pannan eller inte. Det som jag misstänker ligger till grunden för din oro är om du slänger i något som är semifruset och således blir klar på ytan innan det är klart i mitten. Då är tex ugnen ett bra sätt att tillaga dom på. Eller i panna fast på lägre värme och längre tid.

awesome, x) nu ska jag äta massa kyckling
Citera
2009-05-11, 18:11
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
awesome, x) nu ska jag äta massa kyckling
Lycka till med det och håll dig borta ifrån kycklingsushi så ska det nog gå bra
Citera
2009-05-14, 13:40
Medlem
Tjyvass avatar
Kan jag använda dofilus instället för "vanlig" fil i brödbak? Dum fråga kanske men man vet ju aldrig vad som kan hända.
Citera
2009-05-14, 13:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Kan jag använda dofilus instället för "vanlig" fil i brödbak? Dum fråga kanske men man vet ju aldrig vad som kan hända.
Självklart.

~Paul~
Citera
2009-05-16, 17:37
Medlem
Igår när jag skulle göra en philly cheese steak macka så vart köttet jätte segt!
Hur får man köttstrimlor man steker att bli möra?
Citera
2009-05-16, 18:20
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Igår när jag skulle göra en philly cheese steak macka så vart köttet jätte segt!
Hur får man köttstrimlor man steker att bli möra?

Vad använde du för slags kött?
Citera
2009-05-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack
Vad använde du för slags kött?

Hmm hittade nå billigt kött som va färdig strimmlad, nötkött iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in