Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-18, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur ska man steka potatis? Ska man koka dem först eller?

Smakfråga, såklart.
Jag föredrar råstekt.
Skiva tunnt, skölj av stärkelsen och krydda efteråt. Om du inte ska ha typ rosmarin eller något liknande med, för då kan de få gå med i slutet.
Citera
2012-09-18, 19:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
...som man dessutom ska låta ligga i vatten så stärkelsen försvinner innan man steker den.
Vet att en del stärkelse försvinner om man lägger potatisen i vatten, men jag brukar själv inte göra det.

Vad är fördelen med att blötlägga?
Citera
2012-09-18, 19:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet att en del stärkelse försvinner om man lägger potatisen i vatten, men jag brukar själv inte göra det.

Vad är fördelen med att blötlägga?
Den klibbar inte ihop när man steker den, dessutom tror jag den bränns fast lättare om stärkelsen är kvar.
Citera
2012-09-18, 19:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Den klibbar inte ihop när man steker den, dessutom tror jag den bränns fast lättare om stärkelsen är kvar.
Att det bränns har jag inga problem med, men ihopklibbning när jag steker i tunna skivor. Får nog testa. Tack.
Citera
2012-09-18, 21:21
Medlem
dePauls avatar
Att skölja potatisen har en del fördelar. För det första så får man betänka att stärkelse är en form av socker eller rättare sagt polysackarid, en form av kolhydrat. Denna fungerar i samband med fritering och stekning som en barriär genom att pga Maillardreaktionen bygga upp en viss skorpa runt potatisen. Detta kan tyckas vara bra eftersom man strävar efter en krispig yta. Men. Eftersom värmen mestadels påverkar själva ytan så är mycket vätska kvar. Den kommer senare i samband med avsvalning att utjämna trycket på potatisens yta med dess inre och gör skorpan sladdrig och mjuk (Osmoseffekten).

Med tanke på detta så strävar man därför efter att förskuta den krispiga delen så långt in i potatisens kärna som det någonsin går. När man därför sköljer potatisen så driver man ut en del stärkelse. I samband med fritering/stekning så gå oljan längre in i det yttre lagret på potatisen och driver ut fukt på ett effektivt sätt.

Det bästa sättet är därför att först och främst skölja potatisen några gånger i färskt vatten. Därefter blanchera i saltat vatten och några nypor socker. Sedan låter man den svalna för att avslutningsvis fritera två gånger (i vissa fall tre gånger). Första gången på ca 140 g och den andra på ca 180 g med avsvalning mellan gångerna.

Vill man ha ännu krispigare yta så kan man efter blötläggning köra potatisen i ett varmluftsskåp och driva ut en del vätska. Sedan friterar man bara en gång och slutligen torkar i varmluftsskåp igen. Tiden kan variera beroende på tjockleken på potatisen.

Jag körde hemmagjorda chips igår men en mellanmetod. Jag började med att skölja och blanchera chipsen (ca 1,5 mm tjocka). Sedan torkade jag noga med hushållspapper flera gånger tills de kändes torra. Därefter friterade jag två gånger på de nämnda temperaturerna. Chipsen höll sig krispiga under hela måltiden men för längre förvaring räcker inte denna metod. Då måste man ta till den förra metoden som jag redan har beskrivit.

~Paul~
Citera
2012-09-19, 15:04
Medlem
Jag har fått två fikon som jag undrar vad jag skall göra med
Citera
2012-09-20, 13:47
Medlem
Vad är anledningen till att ingredienserna till Wallenbergare måste vara kalla?
Jag är nyfiken på teorin bakom påståendet och vilket resultat man på så sätt vill uppnå.

Tacksam för svar!
Citera
2012-09-20, 16:10
Avslutad
Enkel god tortelini-röra..

Några hg Tortelini. (1kg-påse) 24.90

Bacon. (10kr st)

Pastasås chilli / vitlök (13.90)

Riven ost (italiensk lr något) (24.90)

Koka upp tortelinin. 20min drygt.. 13min som står i anvisningarna blir dem inte klara av. Stek sen upp bacon. När tortelinin är klar.. Micra sen upp den rivna osten , en minut på full effekt. Blanda ihop bacon och tortelinin. Häll sen över osten. Sist, toppa med pastasås..

I med en sked och mumss! Gott med mjölk till. Går säkert spetsa med lite vitlök med.
Citera
2012-09-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Jag har fått två fikon som jag undrar vad jag skall göra med

Två (färska?) fikon kan du inte göra mycket med, köp några goda ostar och ha som tillbehör eller blanda ner dem i en sallad gärna med getost i.
Citera
2012-09-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Vad är anledningen till att ingredienserna till Wallenbergare måste vara kalla?
Jag är nyfiken på teorin bakom påståendet och vilket resultat man på så sätt vill uppnå.

Tacksam för svar!
För att när man blandar färs, (detta går för i stort sett all färs) så måste ingredienserna vara kalla för att du ska få en jämn blandning och "sammansättning" av råvarorna, i detta fall kalv.
Bra tips är att även ha en kall bunke/blandare.

Sedan kan man självklart spekulera vidare på en mer vetenskaplig anledning, men där känner jag att min kompetens inte räcker till.
Citera
2012-09-23, 12:28
Medlem
Har köpt en tryck-kokare för att bla. koka kikärtor i. Vilken temperatur ska själva plattan vara på, full patte?
Citera
2012-09-24, 04:49
Medlem
OffWorldColoniess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Enkel god tortelini-röra..

Några hg Tortelini. (1kg-påse) 24.90

Bacon. (10kr st)

Pastasås chilli / vitlök (13.90)

Riven ost (italiensk lr något) (24.90)

Koka upp tortelinin. 20min drygt.. 13min som står i anvisningarna blir dem inte klara av. Stek sen upp bacon. När tortelinin är klar.. Micra sen upp den rivna osten , en minut på full effekt. Blanda ihop bacon och tortelinin. Häll sen över osten. Sist, toppa med pastasås..

I med en sked och mumss! Gott med mjölk till. Går säkert spetsa med lite vitlök med.

Låter gott. Men fel tråd.
Sen har jag faktiskt inte hittat billig tortellini i min affär, vilket märke använder du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in