Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-19, 09:12
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
Detta är en väldigt basic fråga. Jag har börjat göra frukostsmoothie på två bananer och yoghurt med olika smak. Det blir ungefär 600ml. Detta dricker jag alltså numera varje morgon. Är det en stadig frukost eller bör jag ändra något?

mvh
Borde bli 580 kalorier
10 gram fett, 95 gram kolhydrater, 33 gram protein (värdena avrundade).
Sen om det är tillräckligt eller ej för dig vet jag inte.
Citera
2012-04-19, 17:35
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
Detta är en väldigt basic fråga. Jag har börjat göra frukostsmoothie på två bananer och yoghurt med olika smak. Det blir ungefär 600ml. Detta dricker jag alltså numera varje morgon. Är det en stadig frukost eller bör jag ändra något?

mvh

Stadig är den då inte, någon fast föda måste du väl ändå få i dig? Annars kallas den aldrig stadig hemma hos mig i alla fall. Släng ner lite havregryn i också så får du mer långsamma kolhydrater.
Citera
2012-04-20, 12:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag köpte den här igår:
https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7318690084372.jpg

Och nu undrar jag bara om det är bättre att tina upp bitarna innan jag steker dom?
Citera
2012-04-20, 13:15
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag köpte den här igår:
https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7318690084372.jpg

Och nu undrar jag bara om det är bättre att tina upp bitarna innan jag steker dom?

Beror ju lite på hur stora bitarna är men det det blir ju svårt att få stekyta ifall dom är djupfryst. Givetvis går det att steka dom fryst men skulle inte rekommendera det. Sen går det väl rätt snabbt att tina ifall kycklingen redan är strimlad.
Citera
2012-04-20, 13:18
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Beror ju lite på hur stora bitarna är men det det blir ju svårt att få stekyta ifall dom är djupfryst. Givetvis går det att steka dom fryst men skulle inte rekommendera det. Sen går det väl rätt snabbt att tina ifall kycklingen redan är strimlad.

Dom är väl runt 3-6 cm i storleksordningen.
Vad jag var mest fundersam över var om själva "saftigheten" blir bättre om jag tinar dom innan.
Citera
2012-04-20, 15:29
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Dom är väl runt 3-6 cm i storleksordningen.
Vad jag var mest fundersam över var om själva "saftigheten" blir bättre om jag tinar dom innan.

De borde ju bli saftigare om man låter dem tina en stund, steker man dem frysta blir de lätt tråkiga i färgen och gummiaktiga iom att det tar längre tid för dem att bli genomstekta. Låter du dem tina så får de ju stekyta relativt fort och de tillagas snabbare = saftigare kött (tror jag).
Citera
2012-04-20, 15:32
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
De borde ju bli saftigare om man låter dem tina en stund, steker man dem frysta blir de lätt tråkiga i färgen och gummiaktiga iom att det tar längre tid för dem att bli genomstekta. Låter du dem tina så får de ju stekyta relativt fort och de tillagas snabbare = saftigare kött (tror jag).

SKKB - Skånska kvinnor kan bäst

Tack för tipset!
Citera
2012-04-20, 15:50
Medlem
irrblosss avatar
Jag läser på Colman's hemsida angående deras senapspulver:
Citat:
How to make:
To make up Colman’s Powder Mustard, to serve as a simple condiment with food, only cold water should be used. Mix with equal quantity of water and allow 10 minutes standing time to allow the full flavour to develop. The water acts as a catalyst that helps yield the essential oil of mustard which produces that unmistakable taste.
Som jag tolkar det får man en slags senap om man gör på ovanstående vis, men kollar man innehållsförteckningen på deras färdigblandade senap så innehåller den även socker, vetemjöl, salt, gurkmeja, surhetsreglerande medel och förtjockningsmedel. Undrar nu därför om någon har testat att blanda enbart Colman's senapspulver med vatten och fått något som påminner om deras färdigblandade senap? Eller om någon har ett fullständigt recept på hur man gör egen Colman's-senap av deras senapspulver?

Älskar deras färdigblandade senap, men den finns inte alltid tillgänglig i "mina" butiker, vilket däremot pulvret i stort sett alltid gör. Vore trevligt om man kunde blanda ihop en egen senap som påminner så mycket som möjligt om den.
Citera
2012-04-20, 16:16
Medlem
Om man ska panera fisk, finns det någon fördel att använda Manitoba cream mjöl gentemot vantligt vetemjöl?
Citera
2012-04-20, 16:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Om man ska panera fisk, finns det någon fördel att använda Manitoba cream mjöl gentemot vantligt vetemjöl?
jag skulle inte säga att jag märker någon skillnad. Manitoba cream är vetemjöl med längre fibrer(?) så bröd kan få en större struktur. Men vid fiskpanering? Där skulle jag säga att det inte gör någon skillnad, utöver att det är mycket dyrare än vanligt vetemjöl.
Citera
2012-04-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
jag skulle inte säga att jag märker någon skillnad. Manitoba cream är vetemjöl med längre fibrer(?) så bröd kan få en större struktur. Men vid fiskpanering? Där skulle jag säga att det inte gör någon skillnad, utöver att det är mycket dyrare än vanligt vetemjöl.
Ok kör på vanligt då, tackar
Citera
2012-04-20, 17:07
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Tror knappt det, men testa rågmjöl någon gång - tycker personligen det är bättre än vetemjöl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in