Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-28, 00:22
Medlem
elektronikfreaks avatar
Ett alternativ är ju att ställa in det i kylen istället o dra ner tempen några grader. Vid noll grader i kylen är bakterietillväxten noll!
Citera
2012-03-28, 08:28
Medlem
rayraviolis avatar
Det är under alla omständigheter bättre att frysa in den än att den blir dålig och slängs. Jag tror dock att smaken och konsistensen kommer försämras påtagligt.

Annorlunda kombo förresten.
Citera
2012-03-29, 18:24
Medlem
El-Knoxs avatar
Som jag skrev i en annan tråd tänkte jag laga jerk chicken i helgen. Är dock väldigt fundersam över just en detalj i receptet: http://www.foodnetwork.com/recipes/nigella-lawson/homestyle-jerk-chicken-recipe/index.html

Det står att man ska ha 1 1 3/4 bitar ingefärsrot. Hur mycket innebär det tro?
Det är ju inte så att alla ingefärsrötter är lika stora liksom.
Citera
2012-03-29, 19:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Som jag skrev i en annan tråd tänkte jag laga jerk chicken i helgen. Är dock väldigt fundersam över just en detalj i receptet: http://www.foodnetwork.com/recipes/nigella-lawson/homestyle-jerk-chicken-recipe/index.html

Det står att man ska ha 1 1 3/4 bitar ingefärsrot. Hur mycket innebär det tro?
Det är ju inte så att alla ingefärsrötter är lika stora liksom.
Jag antar att du menar 1 och 3/4?

Man brukar säga att en tumstor bit av ingefära är ca en p.

~Paul~
Citera
2012-03-29, 19:13
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag antar att du menar 1 och 3/4?

Man brukar säga att en tumstor bit av ingefära är ca en p.

~Paul~

Det är just det som gör mig fundersam. Det står bokstavligen "1 1 3/4 piece of gingerroot".
Jag har absolut ingen aning vad de menar
Citera
2012-03-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det var ett rent helvette att börja gräva ut kärnorna, och jag lyckades inte bara stänka ner halva köksinredningen utan även på min vita t-shirt

Men det var som sagt riktigt gottis, kanske inget jag kommer att köpa frekvent av.
Jag skulle kunna tänka mig att om man ska shotta med ren sprit att det kan vara gott och ge en friskare smak till spriten.

Granatäpple är bland annat en höjdare i sallad. Tänker du shotta tror jag du tjänar på att köpa färdig juice.

Knepet för att få ut kärnorna utan att hela köket är rödprickigt är att dela frukten på mitten och sedan försiktigt knacka på skalet med skaftet på kniven eller liknande. Då hoppar kärnorna snällt ner i skålen som du ställt under.
Citera
2012-03-29, 19:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det är just det som gör mig fundersam. Det står bokstavligen "1 1 3/4 piece of gingerroot".
Jag tolkar det som 1,75. Rent logiskt är det knappast gott med nästan 12 tumstora bitar av ingefära i bitar .

~Paul~
Citera
2012-03-29, 20:17
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tolkar det som 1,75. Rent logiskt är det knappast gott med nästan 12 tumstora bitar av ingefära i bitar .

~Paul~

Jag tar dig på orden och utgår från att det är 1,75 "inches" som gäller
Du kan ju det här området bättre än mig
Citera
2012-03-29, 21:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag tar dig på orden och utgår från att det är 1,75 "inches" som gäller
Du kan ju det här området bättre än mig
Nu är du för snäll . Tack hur som helst!

~Paul~
Citera
2012-03-29, 21:25
Medlem
christerys avatar
Citat:

Är nog samma som om dom skrivit
3 hela morötter = 3 1 morot
2 skedar salt = 2 1 msk salt
1.75 eller 1 och 3/4 dels normaltjock ingefära så den första ettan kom nog bara med av misstag.

1 13/4 eller 1 1 3/4 är ju inte nåt mått. (jo jag kollade åxå receptet, ser inte klokt ut)

Men "inches" vet jag inte varifrån du fick...

Finns ju några knallkorkar som fick fara till sjukhus när nån skrev fel i en muskotkaka. bidde väl 20 muskotnötter eller nåt...

Så jag hade höftat lite beroende på hur ingefäran ser ut. Hellre för lite än för mycket. Men då gillar jag inte ingefära så mycket heller.
Citera
2012-03-29, 22:06
Medlem
BaLLs avatar
Måste upp tidigt imorgon och ica har stängt, 3 min sen
(måste ha matlåda)
Har lite rester och tänkte slänga ihop en form av pytt

Jag har

Färska champinoer
Paprika
Gul Lök
Bacon
Vitlök
Basilka
Ägg
Potatis
Morot
Vad tror ni om att slänga ner allt i en panna och hoppas på det bästa, tror ni det funkar ?
Senast redigerad av BaLL 2012-03-29 kl. 22:08.
Citera
2012-03-29, 22:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Måste upp tidigt imorgon och ica har stängt, 3 min sen
(måste ha matlåda)
Har lite rester och tänkte slänga ihop en form av pytt

Jag har

Färska champinoer
Paprika
Gul Lök
Bacon
Vitlök
Basilka
Ägg
Potatis
Morot
Vad tror ni om att slänga ner allt i en panna och hoppas på det bästa, tror ni det funkar ?
det blir en bra pytt.. stek det på ganska hög värme, ha inte mer i pannan än att det täcker botten, och vänd inte på ingredienserna för ofta, så att det hinner bli en brun yta på maten.
potatisen och eventuellt moroten bör du nog koka lite först.. men skär det i kuber först så behöver du bara koka några minuter för att mjuka upp det lite.
ägget kan du kläcka över maten när den är färdiglagad. även om du inte gillar det rått, så kommer det lagas i micron imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in