Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-08, 16:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vitkålslingon funkar utmärkt. = Hyvlad vithål uppblandad med lingonsylt.
Även rårivna morötter med finskuren apelsin eller mango funkar bra.
Eller varför inte en råriven rotsakssallad i sin enkelhet. Riv bara morötter, vitkål, rotselleri, kålrot och palsternacka och dressera lite föriktigt med en neutral vinegrett. En sådan sallad blir dessutom bara godare ju längre den står och håller minst en vecka i kylskåp.

Lingonkål är en klassiker som passar till det mesta (och var enda salladsalternativet som fanns i många skolor, rårivna morötter ibland om dom kände för att lyxa till det).
Citera
2013-01-08, 16:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Vitkålslingon funkar utmärkt. = Hyvlad vithål uppblandad med lingonsylt.
Även rårivna morötter med finskuren apelsin eller mango funkar bra.
Eller varför inte en råriven rotsakssallad i sin enkelhet. Riv bara morötter, vitkål, rotselleri, kålrot och palsternacka och dressera lite föriktigt med en neutral vinegrett. En sådan sallad blir dessutom bara godare ju längre den står och håller minst en vecka i kylskåp.

bra tips, men (till den som frågade, inte till byline) håll brunsåsen ifrån salladen. Är vitkål+lingon för torr så kanske denna eller alla dom andra tusen recepten på coleslaw kan locka... http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=23361
Citera
2013-01-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lyckos dig, frysburkar kan man nog inte få för många av.

Storkok på helgen när man har tid, och bara plocka ur frysen när man ska till jobbet/skolan eller kommer hem och in i mikron är ju bara så mysigt dekadent. livet är för kort i alla fall, eller dagarna om du förstår vad jag menar.

Stå å fixa för en själv varje måltid är inte kul efter några år. Då är storkoken en genväg, och slippa dyra halvfabrikat.

Dom pengarna kan jag i alla fall använda till annat, som att resa.

Verkligen! Är inte så glad i att laga mat... men jäklar vad fint det är att komma hem och få hemlagad mat på bara ett par minuter i mikron!
Citera
2013-01-10, 17:28
Medlem
Wirais avatar
Vet någon var sirap ska förvaras efter att förpackningen öppnats? Köpte Agavesirap men det står inget om det på förpackningen.
Citera
2013-01-10, 17:36
Medlem
erikps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wirai
Vet någon var sirap ska förvaras efter att förpackningen öppnats? Köpte Agavesirap men det står inget om det på förpackningen.
I skafferiet har vi alltid haft den. Stæller du den i kylen så kommer den bli stenhård och knappt gå att trycka ur flaska. Tror heller det inte ær så bra om du kyler den och værmer upp den efter vaje gång du anvænt den. Så stæll den i skafferiet.
Citera
2013-01-10, 18:11
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wirai
Mörkt och i rumstemperatur, så i ett skåp eller i ett skafferi.
Citera
2013-01-10, 22:23
Medlem
conjos avatar
ska köra lite fläskfile på låg temperatur i ugn imorgon och vill även ha hasselbackspotatis, visste fan blir det gott ändå om jag gör potatisen innan fläskfilen och sen värmer på den i ugnen när köttet vilar, vilket blir ca en och en halv timma senare.

lite rörigt men ni förstår nog frågan
Citera
2013-01-11, 06:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conjo
ska köra lite fläskfile på låg temperatur i ugn imorgon och vill även ha hasselbackspotatis, visste fan blir det gott ändå om jag gör potatisen innan fläskfilen och sen värmer på den i ugnen när köttet vilar, vilket blir ca en och en halv timma senare.

lite rörigt men ni förstår nog frågan

Kan du inte köra dom samtidigt och sen dra upp tempen för att få färg på potatisen medans köttet vilar?
Citera
2013-01-11, 10:24
Medlem
conjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan du inte köra dom samtidigt och sen dra upp tempen för att få färg på potatisen medans köttet vilar?

tror du potäterna hinner bli klara på lite mer än en timme på 125 grader? tar ju ca 40 min på 225 grader iu vanliga fall
Citera
2013-01-11, 11:03
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conjo
tror du potäterna hinner bli klara på lite mer än en timme på 125 grader? tar ju ca 40 min på 225 grader iu vanliga fall

Om inte kan du väl kasta in potatisen innan köttet?
Citera
2013-01-11, 15:46
Köpte 1.5kg blandfärs i förrgår. Frös in det och tina upp det idag. Går det att frysa in igen?

Hur mkt krossade tomater behövs det om jag gör köttfärssås på alla köttfärs? Icas finpaserade tomater med vitlök. Har två paket. Räcker det?
Citera
2013-01-11, 15:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Köpte 1.5kg blandfärs i förrgår. Frös in det och tina upp det idag. Går det att frysa in igen?

Hur mkt krossade tomater behövs det om jag gör köttfärssås på alla köttfärs? Icas finpaserade tomater med vitlök. Har två paket. Räcker det?

Du ska inte frysa om det utan att tillaga först.

Hur mycke tomat beror ppå hur du vill din sås, jag skulle köra nånstand mellan en halv och en liter tomat och låta det puttra ihop ordentligt och avsluta med en 3a el 5a grädde när det är klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in