2012-03-22, 17:58
Medlem
pederastens avatar
jag ska laga en chili till en happening i helgen. jag ska göra runt 300 smakportioner och tänkte piffa upp min lite med svenska tillbehör.
jag har lagt in jalapenos i dill och ska baka ett tunt, ljust knäckebröd med sesam istället för nachos.
sen tänkte jag riva någon svensk ost till, vilken tror ni funkar bäst? kan greves nötiga smak funka eller ska man ta en lagrad prästost eller västerbotten?
Citera
2012-03-22, 18:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
jag ska laga en chili till en happening i helgen. jag ska göra runt 300 smakportioner och tänkte piffa upp min lite med svenska tillbehör.
jag har lagt in jalapenos i dill och ska baka ett tunt, ljust knäckebröd med sesam istället för nachos.
sen tänkte jag riva någon svensk ost till, vilken tror ni funkar bäst? kan greves nötiga smak funka eller ska man ta en lagrad prästost eller västerbotten?

En smaksak i allra hösta grad, men jag hade kört på västerbotten. Låter som ett väldigt kul och gott upplägg förresten.
Citera
2012-03-22, 18:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBuyer
Vad panerade du med? Efter att ha experimenterat mig fram mellan olika paneringar så använder jag alltid numer polenta eller panko, lite beroende på vilket slutresultat jag vill ha.
Det är mitt eget ströbröd gjort på ett bröd som jag i vanliga fall använder till landgångar.

~Paul~
Citera
2012-03-22, 21:24
Medlem
Om man ska göra rösti, ska potatisen kokas före man river och steker den?
Citera
2012-03-22, 21:26
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka

http://receptfavoriter.se/recept/roesti-potatiskaka.html

hett tips.. googla rösti
Citera
2012-03-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMia
http://receptfavoriter.se/recept/roesti-potatiskaka.html

hett tips.. googla rösti

Och vad skulle i sådana fall syftet vara med denna tråd?
Citera
2012-03-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Nej, men det kan vara en bra idé att lägga den rivna potatisen i en kökshandduk och krama ut så mycket vatten och stärkelse du kan innan du tillagar den.
Citera
2012-03-27, 10:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Nej, men det kan vara en bra idé att lägga den rivna potatisen i en kökshandduk och krama ut så mycket vatten och stärkelse du kan innan du tillagar den.
Ska man verkligen försöka få bort stärkelse? Är det inte mest vätskan man vill ha bort?
Om stärkelsen inte är bra, kan det då till och med vara en vits med att skölja bort ännu mer?
Citera
2012-03-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ska man verkligen försöka få bort stärkelse? Är det inte mest vätskan man vill ha bort?
Om stärkelsen inte är bra, kan det då till och med vara en vits med att skölja bort ännu mer?
Jag tycker det blir bättre då. Ja, du kan lägga den rivna potatisen i ett durkslag och skölja den innan du kramar bort vattnet också.
Citera
2012-03-27, 11:16
Medlem
rayraviolis avatar
Vill man inte ha stärkelsen kvar så att det blir krispigt och smaskigt i kanterna?
Citera
2012-03-27, 15:26
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vill man inte ha stärkelsen kvar så att det blir krispigt och smaskigt i kanterna?

Stärkelse gör inte saker och ting krispiga.
Citera
2012-03-28, 00:16
Medlem
Nemjungs avatar
frysa stekt spätta med pasta

hola, funkar de att frysa stekt spetta med kokt ravioli? :P funkar gör de ju men äre gött å tina på? har ganska mkt över från middagen å är tveksam till att jag pallar äta de nu i dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in