Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-20, 20:06
Medlem
pizza-faces avatar
Klyftpotatis, hur slippa trist konsistens vid återuppvärmning

Jag ska laga mat åt 15 personer. Maten kommer att lagas två dagar innan den kommer att serveras då jag inte kommer att ha tid att laga den i samband med serveringstillfället.

En del av middagen består av klyftpotatis i ugnen. Frågan är hur ska jag tillaga dessa så att de inte blir hårda, sega, möjliga eller sladdriga när de värms upp igen inför servering? Hur värmer man bäst på potatisen igen?
Citera
2012-03-20, 20:12
Medlem
Undvik mikrovågsugn. Du kanske ska göra de nästan klara första gången och sen köra det sista i ugnen när du ska "värma" dem. Men varför kan du inte bara förbereda de innan och sen köra de i ugnen när de ska lagas?
Citera
2012-03-20, 20:15
Medlem
Värm dem i ugnen och som Lokf sa, undvik mikrovågsugn till varje pris.
Citera
2012-03-20, 21:50
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absintist
Äkta Wienerschnitzel skall friteras, jo. Svennevarianten brukar dock stekas.
Öh, asså, jag fattar inte rigtigt *rap* ligsom, är ju svenne å så.

Nog för att det kanske finns en "äkta" Wienerschnitzel, men det blir faktiskt godare om man använder äkta schmööör, IMO. Eller som dePaul skulle skriva, EMÅ. Så det så!

Listan är uppdaterad:
Flame on boys and girls , och gubbar och gummor.
Senast redigerad av Softis... 2012-03-20 kl. 22:01.
Citera
2012-03-21, 07:47
Moderator
Evil Eds avatar
Sammanfogade med två trådar.

/mod
Citera
2012-03-21, 14:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Nog för att det kanske finns en "äkta" Wienerschnitzel, men det blir faktiskt godare om man använder äkta schmööör, IMO. Eller som dePaul skulle skriva, EMÅ. Så det så!

Flame on boys and girls , och gubbar och gummor.
Haha OK.

Till ämnet!

Egentligen finns det varken originalrecept eller ens anvisningar till hands. Som bekant så tror man att W-schnitzeln ursprungligen kommer från norra Italien. Men återigen, detta är bara gissningar. Förmodligen har varianter på denna rätt kommit fram helt naturligt på olika ställen runtom i världen.

Av denna anledning finns det således inga måsten eller "autentiska recept". Man kan laga schnitzeln som man gör i Österrike/Tyskland, men också som vi gör i norden eller för den delen i Italien och de östeuropeiska länderna. Det skiljer lite på tillagningsmetod från land till land och från provins/landskap till provins/landskap.

Att en schnitzel "måste" friteras eller "måste" stekas är egentligen oväsentligt så länge man får det resultatet man eftersträvar. Inte alla har ju samma smaklökar eller åsikter gällande konsistensen.

En schnitzel kan därför lagas med eller utan bubblor, med eller utan krispig yta, med eller utan kalvkött (personligen föredrar jag fläskschnitzel) samt lagas på olika typer av fett.

De gamla husmödrarna struntade säkerligen om schnitzeln stektes eller friterades i ister, olja, skirat smör eller margarin. Bara resultatet blev acceptabelt.

Men OK, skall vi snacka vad som i centraleuropa anses vara något av en standardtillagning så är det detta:

1. Skär antingen benfria kalvkotletter eller kalvinnanlår i tunna skivor på ca 3-4 mm.

2. Banka ut försiktigt så mycket det går utan att det går hål i köttet

3. Nagga gärna kanterna så att köttet inte drar ihop sig i samband med tillagning.

4. Antingen salta eller peppra direkt på köttet eller i vetemjölet som skall användas till dubbelpaneringen.

5. En del österrikare slänger också in några nypor sött paprikapulver för att färgen skall bli mer mättad på de färdiga schnitzlarna.

6. Dubbelpanera schnitzlarna. Det betyder att täcka dem först med vetemjöl, sedan doppa i lättvispade ägg och slutligen vända dem i ströbröd.

7. Hetta upp ister (eller olja eller eventuellt skirat smör) till något mer än till medelvärme på din platta. Mängden skall vara så att det precis täcker schnitzlarna när man väl lagt in dem. Tänk på att köttet i sig höjer nivån på fettet.

8. Stek/fritera (det är svårt att säga vilken metod det egentligen rör sig om eftersom mängden fett ligger någonstans mellan fritering och stekning) köttet först på den ena sidan tills det är helt gyllene. Vänd sedan på schnitzlarna och stek också den andra sidan tills den är gyllene.

9. Ta sedan ut schnitzlarna och lägg dem på ett hushållspapper så att en del av olja droppar av.

10. Servera med antingen potatissallad (tysk/österrikisk variant), kokt potatis eller pommes frites. Den kokta potatisen smörslungas gärna. Citron ingår alltid, liksom färsk persilja. Däremot kör man inte på sås eller sardeller/kapris!

Detta är således den vanligaste metoden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Min egen metod skiljer sig på en del punkter eftersom jag anser att den vanliga dito inte ger det resultatet som jag önskar:

1. Jag kör inte på hela ägg i samband med panering, utan på en blandning av lättvispad äggvita och iskallt sodavatten, alternativt en skvätt vodka. Detta resulterar i en avsevärt krispigare yta på den färdiga schnitzeln.

2. Jag panerar schnitzlarna och placerar dem i kyl eller frys (utan att de hårdnar helt) innan jag börjar steka dem. Återigen - detta resulterar i en krispigare yta. Det viktiga är att inte pressa in panaden i köttet. Det enklaste sättet att få ett bra resultat är att hälla i mjölet och ströbrödet i respektive plastpåsar. Sedan lägger man i köttet och skakar. Detta ger en mycket jämn panad.

3. Jag använder uteslutande ister som jag framställer själv. Smaken är helt neutral och den tillåter avsevärt högre temperaturer än den som finns att köpa i vissa butiker. I händelse av att jag inte har ister så använder jag antingen skirat smör eller olja, ibland en kombination av båda.

4. Jag använder endast färskt ströbröd, dvs av färskrivet vitt bröd. Är jag riktigt ambitiös så bakar jag ett speciellt bröd med hänsyn till detta. Det är samma bröd som jag använder till landgångar och smörgåstårtor, dock utan socker.

5. Jag använder så mycket fett så att det precis täcker schnitzlarna eller t o m lite mer. Det resulterar i att köttet lättar från botten av pannan pga mindre tryck. Det i sin tur resulterar i en jämnare tillagning utan omväxlande mörka och ljusa fläckar.

En helt vanlig fritering i flera centimeter fett resulterar i en ännu jämnare yta men medför en del oönskade effekter. T ex så är denna metod så snabb att man gärna missar på tiden och köttet blir aningens torrt. Man skulle kunna argumentera att det är bara att sänka värmen men så lätt är det inte. Fritering kräver temperaturer mellan 150-180 för att inte alltför mycket fett dras in i panaden.

En annan nackdel är att man verkligen slösar med fettet. Det blir således lite dyrt att fritera en hel drös med schnitzlar eftersom man blir tvungen att byta olja mellan omgångarna. Oljan blir nämligen ganska fort förorenad pga brända rester från panaden.

6. Det är viktigt att äta schnitzlarna med en gång för att undvika att skorpan blir mjuk pga vätskan som den drar i sig från atmosfären. Att placera dem i t ex varmluftsskåp eller varmluftsugn kan vara riskabelt eftersom köttet lätt blir uttorkat.

Det är ungefär det hela. Har säkert glömt en massa saker som man gör utan att tänka på dem .

~Paul~
Citera
2012-03-21, 14:56
Medlem
dePauls avatar
Som av en händelse så bestod dagens middag av panerade kyckling-escalopes på bröstbitar:
http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Minakycklingescalopes.jpg

Till detta körde jag sedan på pommes och majonnäs, samt grönsallat.

~Paul~
Citera
2012-03-22, 08:05
Medlem
No_fears avatar
Har köpt en påse med delade mungbönor och undrar hur ska dessa tillagas, hela mungbönor ska blötläggas men det verkar gå olika bud om dessa ska blötläggas eller bara kokas, delade mungbönor är när dom är utan sitt gröna skal och ser typ ut som gula linser om nu nån undrar =)

Så ska dom blötläggas och sen kokas eller är det bara kokning som gäller?
Citera
2012-03-22, 10:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Har köpt en påse med delade mungbönor och undrar hur ska dessa tillagas, hela mungbönor ska blötläggas men det verkar gå olika bud om dessa ska blötläggas eller bara kokas, delade mungbönor är när dom är utan sitt gröna skal och ser typ ut som gula linser om nu nån undrar =)

Så ska dom blötläggas och sen kokas eller är det bara kokning som gäller?
Du kan gott blötlägga båda sorterna. Självklart går det fortare med de delade bönorna.

~Paul~
Citera
2012-03-22, 12:29
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan gott blötlägga båda sorterna. Självklart går det fortare med de delade bönorna.

~Paul~

Ok, ska pröva blötlägga och se hur det går.

P.S Din kyckling du postade just här ovanför såg sjukt god ut
Citera
2012-03-22, 13:25
Medlem
deBuyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som av en händelse så bestod dagens middag av panerade kyckling-escalopes på bröstbitar:
http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Minakycklingescalopes.jpg

Till detta körde jag sedan på pommes och majonnäs, samt grönsallat.

~Paul~

Vad panerade du med? Efter att ha experimenterat mig fram mellan olika paneringar så använder jag alltid numer polenta eller panko, lite beroende på vilket slutresultat jag vill ha.
Citera
2012-03-22, 16:16
Medlem
Frysa in konserverad majskolv?

Brukar köpa ICAs konserverade majskolvar (4st) men det blir alltid över så undrar om man kan frysa in dom i fryspåse?

Ska de kokas före eller kan de gå rakt från konserv till frys?

De på konserv är väl förkokade va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in