Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Potatismos görs av potatis, inte sparris

Måste faktiskt säga att jag aldrig tillagat sparris på burk, så har ingen aning. Varför inte bara köpa färsk?

Haha...Putsa skærmen som sagt, eller ett par glasøgon.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Borde ju gå, steg 1 i detta recept är ju gjort.

OT: AbrahamLincon får putsa skärmen, jag såg inget om sparris....

Jo alltså potatisen ær ju redan færdig kokt, men jag har før mig att det inte funkar så bra att gøra potatismos på færdigkokt kall potatis. Utan den ska vara varm nær man tillreder moset. Dærfør jag frågar hær
Citera
2013-01-03, 19:51
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Borde ju gå, steg 1 i detta recept är ju gjort.

OT: AbrahamLincon får putsa skärmen, jag såg inget om sparris....

Citat:
Ursprungligen postat av Erikandersson23
Haha...Putsa skærmen som sagt, eller ett par glasøgon.

Jag kallar det för Brain fart Vet inte riktigt vad jag yrade om där
Citera
2013-01-03, 20:25
Medlem
25Decembers avatar
Funderar på att göra egen majonnäs. I kylen har jag dijonsenap men det är e-nummer i den vilket jag egentligen vill slippa. Jag har också Slotts stark och söt, stark och skånsk hemma, vilka är utan e-nummer. Av de jag har vilken skulle ni använda?
Citera
2013-01-03, 20:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Funderar på att göra egen majonnäs. I kylen har jag dijonsenap men det är e-nummer i den vilket jag egentligen vill slippa. Jag har också Slotts stark och söt, stark och skånsk hemma, vilka är utan e-nummer. Av de jag har vilken skulle ni använda?
Trots att du vill undvika dijonsenapen så skulle den bästa kombinationen i det här fallet vara att blanda 50/50 skånsk söt senap med just dijonsenapen. Du får då bara hälften av E-numret men avsevärt bättre smak och konsistens än om du enbart skulle köra på dina Slotts-varianter allena (eller endast dijonvarianten).

~Paul~
Citera
2013-01-03, 20:42
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Trots att du vill undvika dijonsenapen så skulle den bästa kombinationen i det här fallet vara att blanda 50/50 skånsk söt senap med just dijonsenapen. Du får då bara hälften av E-numret men avsevärt bättre smak och konsistens än om du enbart skulle köra på dina Slotts-varianter allena (eller endast dijonvarianten).

~Paul~
Hmm jo det låter ju bra kör nog på det nu och tills nästa gång köper jag dijonsenap utan e-nummer.
Citera
2013-01-03, 20:52
Medlem
constants avatar
Citat:
I kylen har jag dijonsenap men det är e-nummer i den vilket jag egentligen vill slippa.
Vad är det för E-nummer i senapen?
Citera
2013-01-03, 20:58
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är det för E-nummer i senapen?
E-224.
Citera
2013-01-03, 21:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
E-224.
Giftigt skit... http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27718
Citera
2013-01-03, 21:11
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Gissa varför jag inte vill ha det?
Citera
2013-01-04, 00:57
Medlem
Citat:

Citat:
Gissa varför jag inte vill ha det?

Det blir att avstå från att dricka vin om man vill undvika sulfiter som E240. Det är för övrigt därför det används i Dijonsenapen (som innehåller vin).

Slottssenapen innehåller för övrigt tre olika kemiska konserveringsmedel vara två framställs i kemiska fabriker och den tredje kommer ur gruvindustrin. Alla tre kan orsaka sjukdom och död. .
Citera
2013-01-04, 08:53
Medlem
Citat:

Jo det är nog vettigt att försöka undvika disulfiter men frågan är om man ens kan det. Det är en av de vanligaste tillsatserna vid vintillverkning och jag tror knappt det går att få tag i ett italienskt eller franskt vin som inte har det tillsatt. Vid vintillverkningen är natriumdisulfit vanligast men katjonen saknar betydelse, det är anjonen som är elakingen.
Citera
2013-01-04, 11:17
Medlem
irrblosss avatar
Hittade ett engelskt recept på friterad panerad fisk där man ska panera med "matzo meal". På bilden ser det ut som vanligt ströbröd, men enligt google är det några kex som är krossade som judar använder i sin matlagning . Antar att det inte är världens enklaste att få tag i detta i vanliga svenska affärer, så vad ersätter man det med lämpligast? Ströbröd? Krossade cornflakes? Krossade Saltiner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in