Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-26, 12:29
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Håller på att leka lite med olika sätt att göra kakor med högt proteininnehåll och så lite
kcal som möjligt utan att det smakar huggorm.
Till frågan;

Vad är det som ger drömmar (småkakorna alltså) dess "skarpa" smak som man brukar känna bak på tungan när man tuggat i sig de? Kan det vara hjortronsaltet?
Smaken är mycket behaglig och brukar sitta i en stund efter.
Gör beefcakes i ugnen
Citera
2012-02-26, 13:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Kan det vara hjortronsaltet?

Månne vad det är Hjorthornssalt omnämns tex här eller här

Smakar det ammoniak så har det nog nåt med hjorthornssaltet att göra, men har du lyckats uppfinna hjortronsalt så smakar det nog annorlunda.
Citera
2012-02-26, 22:41
Medlem
Mina stekpannor är skitiga på under/utsidan. Jag skrubbar och skrubbar utan särskilt bra resultat. Någon som sitter inne på ett tips? Kanske bara gäller att diska dem ordentligt på undersidan redan från början?
Citera
2012-02-26, 23:08
Medlem
Håller på med en riktigt stor lasagne för första gången.

Hur rinnig eller lös ska köttfärssåsen vara innan det läggs på plattor? Min känns väldigt rinning (dvs mycket rinnigare än vanlig köttförssås), men jag antar att plattorna ska suga upp en del? Eller?
Citera
2012-02-26, 23:12
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Håller på med en riktigt stor lasagne för första gången.

Hur rinnig eller lös ska köttfärssåsen vara innan det läggs på plattor? Min känns väldigt rinning (dvs mycket rinnigare än vanlig köttförssås), men jag antar att plattorna ska suga upp en del? Eller?

Jag brukar göra min köttfärssås ganska tjock, plattorna suger inte upp så mycket alls tyvärr. Det blir bara en massa slafs av det annars, och det rinner omkring sån där orange olja i botten.
Citera
2012-02-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag brukar göra min köttfärssås ganska tjock, plattorna suger inte upp så mycket alls tyvärr. Det blir bara en massa slafs av det annars, och det rinner omkring sån där orange olja i botten.

Fffuu..

Kan man åtgärda det med lite mjöl? Den blev lite bättre nu när den fått koka ett tag, men fortfarande rätt slafsig är den.
Citera
2012-02-26, 23:19
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Fffuu..

Kan man åtgärda det med lite mjöl? Den blev lite bättre nu när den fått koka ett tag, men fortfarande rätt slafsig är den.

Jag skulle nog låta det koka ner bara. Då blir det dessutom mer smak på det Mjöl blir lätt klumpar, eller så smakar det tristare.
Citera
2012-02-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag skulle nog låta det koka ner bara. Då blir det dessutom mer smak på det Mjöl blir lätt klumpar, eller så smakar det tristare.

Oki, får göra det. Nu är det dags att göra en liter ostsås

Gratz till 1000 inlägg för övrigt.
Citera
2012-02-26, 23:22
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Oki, får göra det. Nu är det dags att göra en liter ostsås

Gratz till 1000 inlägg för övrigt.

Tackar, tackar
Citera
2012-02-27, 11:02
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippeltippex
Mina stekpannor är skitiga på under/utsidan. Jag skrubbar och skrubbar utan särskilt bra resultat. Någon som sitter inne på ett tips? Kanske bara gäller att diska dem ordentligt på undersidan redan från början?

ta en gammal kniv du inte behöver längre, skrapa ren.
diska med starkt medel, diskmedel förslår inte långt där tyvärr
(köksspray med fettlösande effekt kan funka)

eller köp en stålboll, finns i välsorterade butiker, och spraya med tex köksspray
(de är ju anpassade för gammalt fett)
och skrubba utsidan med det =)
Citera
2012-02-27, 11:45
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippeltippex

Finns ett sånt där husmorstips att du gör en pasta av bakpulver och vatten. Skrubba skrubba sedan med denna pasta.
Citera
2012-02-27, 19:18
Medlem
JohnMosess avatar
Har stekt ryggbiff som är lite seg, kan man koka igen?

hej,

Jag och tjejen är hungriga och har rotfrukter, bea-sås och sallad över från en middag i helgen. Ryggbiffen som hörde till blev tyvärr ganska seg när vi stekte och den är nog inte bättre nu.

Om man tar köttet och kokar det med lite schalottenlök och kryddor, blir det godare eller segare då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in