Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-03, 22:22
Medlem
TiniZs avatar
Vad kostar fläskstek eller fransyska normalt i en butik?
Citera
2009-04-03, 22:33
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCaze
Så där. Ny helg och ett nytt försök till en trevlig kväll.

Och eftersom vädret är så fint här så blir det till att grilla.
Har inhandlat ett stycke fläskfilé.

Tänkte grilla den i ett stycke.

Hur ska jag förbereda den så att den blir så god som möjligt?

Även om du säkert redan har grillat så tänkte jag tipsa om en trevlig kryddning jag gjorde i somras.

Fjärilla filén och gnid sedan in den med cayennepeppar och kanel och olja. Sedan ska den självklart grillas över kol.

Troligtvis skulle man även kunna slänga med en skvätt akaciahonung och få ett lyckat resultat, även om jag inte provade det vid det givna tillfället.
Citera
2009-04-04, 00:46
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Vad kostar fläskstek eller fransyska normalt i en butik?
Fläskstek är billigare, fransyska är dyrare. Mycket enkelt att kolla upp dagspriset.
Citera
2009-04-04, 02:09
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Fläskstek är billigare, fransyska är dyrare. Mycket enkelt att kolla upp dagspriset.

Det var just därför jag postade i tråden. Få ett humm om vad fransyskan kostade i och med att man skulle till affären imorgon! Planerar lite käk och vill göra hamburgare, nämligen!
Citera
2009-04-05, 18:44
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag ska baka lite kakor till en middag, mer precist amerikanska kakor. Macadamia nut cookies and choclate chip cookies. problemet är bara det att i recepten så ska det användas "shortening". Vilket är ett slags matfett som innehåller 100% fett. Vet ngn vad för slags affärer man kan få tag i det?

Jag bor i Uppsala. Bör det finnas i affärer som ICA Maxi, COOP Forum, eller Willys som har en "amerikansk hylla"?
Citera
2009-04-05, 18:52
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Jag ska baka lite kakor till en middag, mer precist amerikanska kakor. Macadamia nut cookies and choclate chip cookies. problemet är bara det att i recepten så ska det användas "shortening". Vilket är ett slags matfett som innehåller 100% fett. Vet ngn vad för slags affärer man kan få tag i det?

Jag bor i Uppsala. Bör det finnas i affärer som ICA Maxi, COOP Forum, eller Willys som har en "amerikansk hylla"?
Kör på ister.
Citera
2009-04-05, 19:08
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Kör på ister.

Seriöst? Fett från en gris alltså? Det kommer inte smaka konstigt att ha i kakor? Har inte bakat många ggr i mitt liv, så jag kan inte mycket om sånt här...
Citera
2009-04-05, 20:34
Medlem
Citat:
Seriöst? Fett från en gris alltså? Det kommer inte smaka konstigt att ha i kakor? Har inte bakat många ggr i mitt liv, så jag kan inte mycket om sånt här...

Shortering var ju ursprungligen gjort på grisfett (vilket är tämligen smaklöst om alla solider tagits bort), men vegetabiliska varianter är väl vanligare nu.

Om du inte får tag på det kan du ju skira smör och sedan använda det, resultatet borde ligga nära 100% fett.
Citera
2009-04-06, 01:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ischoklad görs på ister och även på kokosfett också för den delen.
Så får du lite referens hur det smaka eller brist på smak, och smakar absolut ingen gris.
Citera
2009-04-06, 10:06
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Tack för hjälpen! Nu har jag ett bra alternativ!
Citera
2009-04-07, 23:13
Medlem
Var in i helvette köper man anka? i Gällivare, finns Coop Konsum, Coop Forum, Rimi tror jag finns, har funnits men dom har bytt namn till rimi, eller från rimi, och till sist ica.
Citera
2009-04-08, 01:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Var in i helvette köper man anka? i Gällivare, finns Coop Konsum, Coop Forum, Rimi tror jag finns, har funnits men dom har bytt namn till rimi, eller från rimi, och till sist ica.
Netto hade nu, var inte myskanka men någon tysk anka i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in