Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 16:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Tips på vad man kan ersätta ägg med om man ska göra en vegansk panering? Vill ha hederlig panering med ströbröd.
Vad ska paneras?
Sen som du pratar, låter det som att det är dubbelpanering du är ute efter.

Fisk tex, så har jag bara fuktig/lätt blöt, och sen sen får det bada i ströbrödet.
Sen mot slutet av stekningen skickar jag i löst ströbröd för de som vill ha mer sånt.
Citera
2017-09-10, 18:03
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemTheDodo
Ett torrt chardonnay låter utmärkt, både i grytan och i glaset. Skulle bli knepigt med rött vin i, antar jag, en gräddig ljus soppa? Annars gillar jag bourgogne till stekta kantareller.

Haha nä det röda vinet låter jag få vara till rödvinssåsen istället. Ska göra en gräddig soppa
Citera
2017-09-10, 18:07
Medlem
Vaakumförpackad korv på 90% kötthalt, utgången 10/3 iår.

Luktar gott, smakar OK, men den är väääldigt blöt. Ätbar?
Citera
2017-09-10, 18:11
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snickarn42

Om du vet att den smakar okej så får man ju anta att du redan har ätit av den?
Jag skulle säga att den är ätbar.
Citera
2017-09-10, 18:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snickarn42

Det som man kan tänka på mer, är att känna hur glatt korven är.
Men då måste man veta hur den var när den var ny så att säga, annars är det svårt och avgöra detta.

Men smakar den okey, så är det stor chans att det är okey för föda.
Citera
2017-09-10, 18:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Brukar kolla på driver diner and dives (matprogram) och där är det många av kockarna som pratar om att dom har i mexican oregano, vad är det för skillnad på den och 'vanlig' oregano, främst smakmässigt?
KAn iten riktigt svra på det, men mer aromatisk i mitt tycke.
Lite annorlunda smak, men ändå så man förstår det är oregano.

Finns par andra oreganosorter har jag hört, men aldrig testat annan.
Den mexikanska finns att köpa på nätet, brukar köpa en påse då och då.
Citera
2017-09-10, 19:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tips på vad man kan ersätta ägg med om man ska göra en vegansk panering? Vill ha hederlig panering med ströbröd.
Klybans tips funkar säkert.

En annan metod är att pensla på lite neutral senap på det som skall paneras (ej söt senap!!). Håller lika bra som ägg.

Du behöver inte vara rädd för att det skall smaka för mycket senap ifall du inte överdriver mängden i samband med penslingen. Faktum är att det är svårt att över huvud taget känna att senapen finns där.

Vill man att det trots allt skall smaka senap så kör man på lite mer av den .

Ytterligare en metod är att använda potatismjöl/Maizena och vatten som du sedan penslar på den veganska råvaran/ingrediensen. Funkar också väl och smakar neutralt/ingenting.

Slutligen så funkar det också med en liten mängd havregryn och vatten, dvs samma som när man kokar havregrynsgröt. Överdriv inte mängden när du smetar på denna blandning.

Det finns många andra sätt men dessa tycker jag är bäst. Allra bäst anser jag är senapmetoden.

~Paul~
Citera
2017-09-10, 19:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Såg också att det fanns att beställa på nätet så får göra det. Ja, i ett avsnitt hade dom bulgarisk oregano. Vet inte om det är olika oraganos inom oregano-familjen (om det nu finns nån sån) eller bara odlade på olika ställen. Tänker att förut sa man spansk peppar om chili, nu är man väl ibland kanske lite mer noggrann med vilken chilisort det gäller. Kanske blir som med oreganon också (tvivlar).
Citera
2017-09-10, 19:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Faktum är att mexikansk oregano inte hör till samma släkte som den europeiska. Den europeiska-/medelhavsvarianten hör till släktet Origanum medans den mexikanska hör till Verberorna dit den mer kända Citronverberan också hör.

Med andra ord. Bästa ersättaren till den mexikanska oreganon är torkad Verbera. Det kan förstås vara lika svårt att få tag i denna också. Därför är nästa ersättare kanske på sin plats: Mejram!!

Mejram ligger smakmässigt avsevärt närmare den mexikanska oreganon än vad den europeiskka oreganon gör. Torkad eller färsk funkar.

~Paul~
Citera
2017-09-13, 08:16
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:

När jag gör panerade tofupinnar så vänder jag först i vetemjöl, sen i iMatgrädde och sen i panko. Går säkert utmärkt med svenskt ströbröd, om du inte vill ha den japanska varianten
Citera
2017-09-13, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
När jag gör panerade tofupinnar så vänder jag först i vetemjöl, sen i iMatgrädde och sen i panko. Går säkert utmärkt med svenskt ströbröd, om du inte vill ha den japanska varianten

Men inte särskilt veganskt va?
Citera
2017-09-13, 18:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Men inte särskilt veganskt va?
Imatgrädde från Outley vilket jag tror det syftas på är helt veganskt. Gjord på havre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in