Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-26, 15:20
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
jag har detta hemma

vet någon om man kan göra någon typ av gryta av detta eller liknande?
Det går alldeles utmärkt att göra en grüta av det där förutom tonfisken den ger du till katten
Citera
2012-04-26, 19:27
Medlem
har fryst torskfilé & fryst spenat i portionsbitar hemma.
måste göra en matlåda till jobbet imorgon (har micro att värma maten i på jobbet)
hur gör jag?

lägger jag lite frysta spenatklumpar & en bit fisk i en matlåda & sparar den i frysen till imorron?
tinar jag fisk & spenat i kylen under natten?
lagar jag till spenat med fisk ikväll, lägger den färdiga maten i låda & värmer upp till lunch?

Tänkte ha kokt ägg till oxå men det vet jag hur jag gör, även citron i plastförpackning kan jag grejja
Citera
2012-04-26, 22:27
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
har fryst torskfilé & fryst spenat i portionsbitar hemma.
måste göra en matlåda till jobbet imorgon (har micro att värma maten i på jobbet)
hur gör jag?

lägger jag lite frysta spenatklumpar & en bit fisk i en matlåda & sparar den i frysen till imorron?
tinar jag fisk & spenat i kylen under natten?
lagar jag till spenat med fisk ikväll, lägger den färdiga maten i låda & värmer upp till lunch?

Tänkte ha kokt ägg till oxå men det vet jag hur jag gör, även citron i plastförpackning kan jag grejja
I med fisk spenat lök & vtn samt bullejongtärning sedan mikrar du allt på ditt kneg sedan
Citera
2012-04-27, 00:42
Medlem
Tänkte göra lasagne på älgfärs om någon dag.. på ett 1kg kött, ungefär hur mycket torr tagliatelle borde man ha?
Vad för ost borde jag använda av Gréveost och Prästost? Typ dom som är billigast och har inte råd med allt för mycket (Även tips på andra i samma prisklass, men dom man normalt brukar ha i lasagne brukar väl vara lite dyrare ostar.. tror jag)
Citera
2012-04-27, 00:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Tänkte göra lasagne på älgfärs om någon dag.. på ett 1kg kött, ungefär hur mycket torr tagliatelle borde man ha?
Vad för ost borde jag använda av Gréveost och Prästost? Typ dom som är billigast och har inte råd med allt för mycket (Även tips på andra i samma prisklass, men dom man normalt brukar ha i lasagne brukar väl vara lite dyrare ostar.. tror jag)
Dum fråga... varför inte lasagne-plattor? om du vill göra lasagne menar jag...? Jag tänker ju att det ska vara som plattor som skapar lager, så ta så mycket så att du tycker du får till något lasagne-platt-liknande. Dvs åtminstone 2 lager. (platta-kött-platta = 1 lager. platta-kött-platta-kött-platta = 2 lager. osv)

Ost skulle jag rekommendera att du tar just den ost du tycker själv smakar bäst. Jag själv har grevéost som min favoritsort just nu, men det har inte alltid varit så. Du behöver inte alls ta någon dyr sak. Ta en god sak, ta den ost du gillar.

Mitt viktigaste tips är att spara på bechamel-såsen. Lasagnen ska inte bada och simma och drunkna i såsen. Såsen ska finnas så att lasagnen inte blir torr bara.
Citera
2012-04-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Dum fråga... varför inte lasagne-plattor? om du vill göra lasagne menar jag...? Jag tänker ju att det ska vara som plattor som skapar lager, så ta så mycket så att du tycker du får till något lasagne-platt-liknande. Dvs åtminstone 2 lager. (platta-kött-platta = 1 lager. platta-kött-platta-kött-platta = 2 lager. osv)

Ost skulle jag rekommendera att du tar just den ost du tycker själv smakar bäst. Jag själv har grevéost som min favoritsort just nu, men det har inte alltid varit så. Du behöver inte alls ta någon dyr sak. Ta en god sak, ta den ost du gillar.

Mitt viktigaste tips är att spara på bechamel-såsen. Lasagnen ska inte bada och simma och drunkna i såsen. Såsen ska finnas så att lasagnen inte blir torr bara.
Föredrar min Lasagne med tagliatelle.
Jo tycker också bäst om grevéost, men prästost har så mycket mer smak.. nånå blev pakt idag istället så har hel helgen på mig att fundera
Citera
2012-04-28, 14:04
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag satt och pokulerade med en vän igår och sade apropå någonting att det var länge sedan man åt mjölkstuvade makaroner. Min vän skrattade åt mig och påstod att det heter "mjölstuvade makaroner" och att man stuvar dem i mjöl, inte mjölk. Jag påstod att han var dum i huvudet och det lät skitäckligt. Jag vet ju att det finns mjölkstuvade makaroner, men finns det verkligen något sådant som "mjölstuvade" diton?
Citera
2012-04-28, 14:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag satt och pokulerade med en vän igår och sade apropå någonting att det var länge sedan man åt mjölkstuvade makaroner. Min vän skrattade åt mig och påstod att det heter "mjölstuvade makaroner" och att man stuvar dem i mjöl, inte mjölk. Jag påstod att han var dum i huvudet och det lät skitäckligt. Jag vet ju att det finns mjölkstuvade makaroner, men finns det verkligen något sådant som "mjölstuvade" diton?
Stuvade makaroner?
Citera
2012-04-28, 14:44
Medlem
rayraviolis avatar
MJÖLJstuvade ska vara tycker jag. Man brukar ju ofta koka ihop mjölk och makaroner utan att reda. Om man väljer att reda är det väl iof rimligt att tala om MJÖLstuvade.
Citera
2012-04-28, 15:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
MJÖLJstuvade ska vara tycker jag. Man brukar ju ofta koka ihop mjölk och makaroner utan att reda. Om man väljer att reda är det väl iof rimligt att tala om MJÖLstuvade.

Håller inte med om det fetade

Men enligt mig och Wikipedia så heter det mjölkstuvade makaroner.

Stuvning kräver inte mjöl, utan kan tex som en en bea göras med ägg och grädde, men är väl normalt med mjöl, mjölk eller grädde. Béchamel eller roux tror jag dom skapelserna kallas. Fast nu är jag som vanligt ute på djupt vatten.

Det är väl bara att läsa på ett paket gammeldags idealmakaroner från Kungsörnen.

Sen att makaronerna egentligen är mjöl, tja det gör det lite knepigare.
Citera
2012-04-28, 17:10
Medlem
Masturblijas avatar
Hur kan jag fritera på ett så gott och krispigt sätt som de gör i kinarestauranger?
Citera
2012-04-28, 17:39
Medlem
sp3tts avatar
Fläsk med äpplen och lök. Receptet har i lagerblad men det har jag inte hemma. Däremot har jag oregano, gräslök, timjan, dragon, enbär och rosmarin. Skulle någon av dem kunna lämpa sig som ersättare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in