Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-17, 08:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså, för bästa resultat kan du köra Hestonvarianten:

- Blötläggning i ca 1 h
- Byte av vatten
- Blötläggning 2 i ca 1 h
- Avhällning
- Sjudning i saltat vatten tills mjuka
- Avhällning
- Nedkylning i t ex kyl tills potatisen är genomkall
- Första fritering på ca 130 g värme utan att potatisen tar särskilt mycket färg
- Avtorkning av ytfett
- Nedkylning nr 2 tills potatisen är genomkall
- Fritering nr 2 på ca 180 g
- Avdropp
- Saltning
- Servering

Detta är friteringsvarianten. Om man önskar kan man byta fritering mot gräddning i ugn.

~Paul~
Intressant, ska prova i helgen (ugnsvarianten)!

Tackar.
Citera
2012-04-17, 18:16
Medlem
kärrings avatar
Tänkte göra pitabröd till maten men insåg att jag inte har jäst hemma kan man ersätta jästen med bakpulver? isåfall hur många gram bakpulver går det per gram jäst?
Citera
2012-04-17, 18:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kärring
Tänkte göra pitabröd till maten men insåg att jag inte har jäst hemma kan man ersätta jästen med bakpulver? isåfall hur många gram bakpulver går det per gram jäst?

Gick det inte att göra nåt liknande i panna med i princip vetemjöl och salt+filmjölk och kanske bakpulver eller nåt... (kan det vara i hajk jag såg det... för en 30 år sen) har inte testat, tror inte man kan "ersätta" rakt av, men gör scones istället.

Månne vad dom där indiska bröden är gjorda av? mjöl och vatten, naan heter dom väl.

Haha, hittade ett alternativ. Men det smakar säkert inte som pita. http://www.kokaihop.se/recept/pannbrod
Citera
2012-04-17, 19:42
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:

- Blötläggning i ca 1 h
- Byte av vatten
- Avhällning
- Avhällning
- Första fritering på ca 130 g värme utan att potatisen tar särskilt mycket färg
- Avtorkning av ytfett
- Avdropp
- Saltning
- Servering

Detta är friteringsvarianten. Om man önskar kan man byta fritering mot gräddning i ugn.

~Paul~
Heston Blumenthal menar att potatisen ska kokas i 14 min och 30 sekunder för att därefter kylas ned innan den friteras i två omgångar.
Citera
2012-04-17, 19:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Heston Blumenthal menar att potatisen ska kokas i 14 min och 30 sekunder för att därefter kylas ned innan den friteras i två omgångar.
Angående pommes: Förekommer det att man panerar? Får intrycket av att Burger Kings pommes är annorlunda än annan gatuköksstrips.
Citera
2012-04-17, 20:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Angående pommes: Förekommer det att man panerar? Får intrycket av att Burger Kings pommes är annorlunda än annan gatuköksstrips.
Är det inte de som är doppade i äggvita eller nåt?
Citera
2012-04-17, 22:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Är det inte de som är doppade i äggvita eller nåt?
Hittade en tråd här, tydligen ingen panering. Något skrev att de kanske var av mos som Pringlechipsen. Åter till topic :-)
Citera
2012-04-17, 23:17
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:

- Blötläggning i ca 1 h
- Byte av vatten
- Avhällning
- Avhällning
- Avtorkning av ytfett
- Avdropp
- Saltning
- Servering

~Paul~

Kör man de då i ugnen först, sen nedkylning, sedan in i ugnen igen, på högre värme? Olja på?
Citera
2012-04-17, 23:32
Medlem
4522s avatar
Bästa korven till korvstroganoff? Hittills har jag bara använt falukorv men känner att det blir rätt smaklöst oavsett hur lång tid det puttrar. Jag vill inte ha någon extremt kryddig variant, där smaken tar överhand utan bara någon med lite mer naturlig sting i.
Citera
2012-04-17, 23:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Bästa korven till korvstroganoff? Hittills har jag bara använt falukorv men känner att det blir rätt smaklöst oavsett hur lång tid det puttrar. Jag vill inte ha någon extremt kryddig variant, där smaken tar överhand utan bara någon med lite mer naturlig sting i.
jag brukar använda någon kombination av kabanoss och stockholmare. Ger sting och smak.
Citera
2012-04-17, 23:45
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
jag brukar använda någon kombination av kabanoss och stockholmare. Ger sting och smak.

Tack så mycket, är det ungersk kabanoss då eller?
Citera
2012-04-17, 23:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Tack så mycket, är det ungersk kabanoss då eller?
willys hemma säljer en lammkabanoss, som dock är väldigt kryddig men jag tycker den är väldigt god.

annars så har jag verkligen inte tittat så mera noga på korven mer än kabanoss. Dock har det inte varit av typen "scans kryddiga korvar" (som jag tycker alla smakar likadant, och äckligt). Har varit lite vad som funnits i affären, ch ibland kul att pröva tillverkare jag inte testat förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in