Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-22, 18:05
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Jo det går bra, men du får ha lägre värme så att den inte blir bränd utanpå och kall inuti.

De där korvarna går ju till och med att mikra.
Okej, kändes som jag gjorde rätt och körde dom på väldigt låg värme en stund i början då. Tack för svaret, nu ska jag bli mätt och belåten.

EDIT: Missade helt att det fanns en tråd där jag hade kunnat placera ett inlägg. Tråden var dum och onödig alltså, ursäkta mig.
Senast redigerad av eribabsi 2012-08-22 kl. 18:22.
Citera
2012-08-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Aldrig hört talas om. Är det inte så att du blandat ihop paréer med pyrérer?

Att parera kött betyder att skära bort till exempel senor och fett från kött (även "ansa" och "putsa"). Den här typen av rester kallas också "avskrap".

~Paul~

Jo, absolut måste det vara så, din beskrivning stämmer bra och ordet passar ju. Dock vill jag minnas att det stod just "pyrerer" på några paket som redan låg i frysen. Måste varit ett missförstånd/stavfel, tack för att du redde ut förvirringen

edit: googlade lite och drog mig till minnes att det nog var paryrer det stod på paketen. Mystery solved
Senast redigerad av TheMedication 2012-08-22 kl. 18:29.
Citera
2012-08-22, 18:29
Medlem
dePauls avatar
NP .

~Paul~
Citera
2012-08-22, 18:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Jo, absolut måste det vara så, din beskrivning stämmer bra och ordet passar ju. Dock vill jag minnas att det stod just "pyrerer" på några paket som redan låg i frysen. Måste varit ett missförstånd/stavfel, tack för att du redde ut förvirringen

edit: googlade lite och drog mig till minnes att det nog var paryrer det stod på paketen. Mystery solved
Ahh, ja det förklarar. Det är ett ord som härstammar från samma grund, dvs att parera.

~Paul~
Citera
2012-08-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ahh, ja det förklarar. Det är ett ord som härstammar från samma grund, dvs att parera.

~Paul~

Yep, och det säger ju mycket om vad det är för typ av kött och vad det används till (antagligen att göra fond på i det här fallet). Gillar att lära mig sånt ordentligt så tack ska du ha!
Citera
2012-08-22, 18:49
Bannlyst
Jag brukar langa in frysta korvar i en kall ugn ställa den på över och undervärme 180╝ ca 20min så har du fingrillad korv
Citera
2012-08-22, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Yep, och det säger ju mycket om vad det är för typ av kött och vad det används till (antagligen att göra fond på i det här fallet). Gillar att lära mig sånt ordentligt så tack ska du ha!
Precis. Man kan använda alla typer av kött. Jag körde ett avkok igår på puts från kotletter. Det blev en asiat-inspirerad soppa.

Ingen orsak att tacka, bara kul!

~Paul~
Citera
2012-08-23, 11:32
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Som rubriken lyder - Går det bra att steka korven direkt från frysen, om det är en tjock korv?
T.ex. Bratwurst eller Chorizo. Sådan vanlig man köper på ICA i förpackning med tre korvar.

Jag började steka på korven, kom sedan på att det kanske inte är så bra. Vill höra mig för innan jag äter den, eller ger den till någon annan.

EDIT: Ska tilläggas att jag körde dom på värme 2/12 i en 10-15 minuter innan jag stekte dom på högre värme.

Jag använder ett lock som är mindre än stekpannan och värme 5/10 i ca 5-7 min sen skär små snitt i skinnet och drar på värmen!
Funkar fint för mig!
Citera
2012-08-23, 22:10
Medlem
Jag råkade just göra världens godaste indisk-inspirerade sås till saftig kycklingfilé (skivad). Nu förstörde jag allt det estetiska genom att ha stekpotatis till, men har ni tips på andra tillbehör för att få en riktigt snygg tallrik?

Funderar på någonting med: cashew, ärtor, gul blommkål, romanesko, hyvlade squash-blad.

Några fler tips på saker att ha till? Hur kan man lägga upp exv. ris på ett snyggt sätt?
Citera
2012-08-23, 22:33
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Jag råkade just göra världens godaste indisk-inspirerade sås till saftig kycklingfilé (skivad). Nu förstörde jag allt det estetiska genom att ha stekpotatis till, men har ni tips på andra tillbehör för att få en riktigt snygg tallrik?

Funderar på någonting med: cashew, ärtor, gul blommkål, romanesko, hyvlade squash-blad.

Några fler tips på saker att ha till? Hur kan man lägga upp exv. ris på ett snyggt sätt?

Du kan mycket väl göra stekt potatis snyggt. Se till att använda smör(SMÖR), inte för små bitar och likadant skurna bitar.

Du är alltså ute efter snygg mat? Spelar inte så stor roll vad du lägger på tallriken, knepet är mer att inte översteka ingrediensen. Stek/tillaga önskad ingrediens tills den är nästan klar, använd bra mängd fett(ger glans) och skär i större bitar än vad du normalt gör.
Citera
2012-08-24, 02:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX

Quiona, tillaga en mindre mängd av alla 3 sorterna (vit, röd och svart gör dubbelt av den vita, glöm inte att sklja quinoa så att den inte smakar bittert) var för sig. Den vita delas i 2 delar den ena halvan fås att bli grön genom att blanda i örter (eller några droppar färg om man vill ha extra effekt) lägg sedan upp sida vid sida och avsluta med en liten sallad.
Citera
2012-08-24, 23:27
Medlem
Hej! Jag jobbar i ett mindre kök på ett café. Har ett litet problem i form utav att hålla maten varm, då köket endast har en mikrovågsugn och en induktionshäll (stora pizzaugnar finns i bageriet, som vi använder oss utav vid gräddning av t.ex köttbullar & dyl.)

Sitter och funderar på hur det skulle fungera att servera t.ex. fisk (exempelvis kokt torsk m. äggsås). Har inte tid att koka fisken vid lunchbeställning, då det går i ett relativt högt tempo då man jobbar själv.

Skulle jag förbereda fisken så att den är klar då vi börjar servera lunchmenyn, kommer den inte hålla sig varm de 4 timmar som behövs. Mikrovågsugn är ett alternativ, men risken med detta - eller att ha kastrullen på plattan - är att fisken riskerar att bli överkokt...

Detta gäller självklart inte enbart fisk, utan tog det som exempel. Så nu vädjar jag till er: Finns det något smidigt sätt att hålla maten varm / snabbt sätt att värma den - utan att tappa kvalitet?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in