Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-11, 19:03
Medlem
christerys avatar
Jag har lite sug efter ost... Jag vet, det är inte normalt men...

Nu hittade jag ett recept på ostfonue.

Är detta gott, kan jag skippa sherryn eller ersätta den med nåt. Gillar inte sherry.

Att vitlök hindrar osten från att bränna fast var nytt. Man lär sig nåt varje dag. Ibland lär man sig att det inte var nån idé att kliva upp åxå. Hoppas det inte är en sån dag idag.

Har bara ätit burgundisk fondue tidigare så... Men det är gott.
Citera
2011-09-12, 09:39
Medlem
saggesalivs avatar
Jag hadde tänkt göra en rödvinsås till oxfilén ikväll men har inget rödvin, vilket rödvin ska jag köpa? Det ska helst inte kosta över 100kr heller....

Tacksam för svar innan klockan 14.00 iom att jag slutar jobba då och ska in om bolaget på hemvägen!
Citera
2011-09-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Jag hadde tänkt göra en rödvinsås till oxfilén ikväll men har inget rödvin, vilket rödvin ska jag köpa? Det ska helst inte kosta över 100kr heller....

Tacksam för svar innan klockan 14.00 iom att jag slutar jobba då och ska in om bolaget på hemvägen!

Förslagsvis kör du med samma vin som du har tänkt dricka till oxen. Personligen tycker jag att det finns bra ripasso viner under hundringen som passar bra till sås och oxe.
Citera
2011-09-12, 14:24
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB
Förslagsvis kör du med samma vin som du har tänkt dricka till oxen. Personligen tycker jag att det finns bra ripasso viner under hundringen som passar bra till sås och oxe.

Då kör jag in till bolaget nu och ber dem ta fram ett ripasso vin under hundringen!

Tack för svaret!

EDIT: Det blev en flaska Castle Forte, den gick för 79kr.
Senast redigerad av saggesaliv 2011-09-12 kl. 14:26.
Citera
2011-09-12, 20:25
Medlem
JKaneds avatar
Under vilket skede i matlagningen ska man krydda för att få mest smak? Förutsatt att det finns något sånt skede, såklart.

Är alltid lite osäker på när jag ska krydda t.ex. en gryta.
Citera
2011-09-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Under vilket skede i matlagningen ska man krydda för att få mest smak? Förutsatt att det finns något sånt skede, såklart.

Det beror nog på vilken kryddning/krydda du tänker på. Tex persilja har du i mot slutet då den blir tråkig om den får kokas för länge, timjan eller krydda med hårda stjälkar åker med hela vägen. Om inte en kryddbukett används som sen tas upp.

Personligen kryddar jag köttet med salt och peppar när jag ger dem stekyta och sen ner i grytan.

Finns nog ngn utbildat kock med facit för detta :-) Men tror att fasta kryddor åker i hela tiden medans sköra kryddor åker i mot slutet, tänker då mest på örter.
Citera
2011-09-13, 17:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned

Ska du skumma en gryta så är det direkt olämpligt att snöra i pepparkornen före du skummat. Men grytor brukar jag försöka få in lite kryddor tidigt, så det går att smaka sig till hur det blev. Men lite, det går att tillsätta - men svårt att få bort (mja, salt säger dom att man an slänga i mer potatis... Har inte provat) ifall man satt för mycket. det går väl att ha lite svartpeppar eller salt på bordet.
Citera
2011-09-13, 22:59
Medlem
Sketeds avatar
Om man är utan frys ett halvår ( ) hur ska man klara sig?
Inte kan man leva 6 månader utan frys?!

Man kan inte frysa in det som blir över, man kan inte storhandla för att sedan frysa in mat, man kan inte ens fylla frysen med nödmat (findus färdigrätter)!

Edit: Kanske fel tråd, ber om ursäkt i så fall.
Senast redigerad av Sketed 2011-09-13 kl. 23:01.
Citera
2011-09-14, 10:46
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketed
Om man är utan frys ett halvår ( ) hur ska man klara sig?
Inte kan man leva 6 månader utan frys?!

Man kan inte frysa in det som blir över, man kan inte storhandla för att sedan frysa in mat, man kan inte ens fylla frysen med nödmat (findus färdigrätter)!

Edit: Kanske fel tråd, ber om ursäkt i så fall.
Satsa på konserver, torrvaror och begränsa dina inköp.

Nu känner jag ju inte till sin situation men om det är så att du flyttar till ett boende utan frys så kan du ju kolla tex blocket efter en liten frys att ställa i nåt hörn.
Citera
2011-09-14, 12:22
Medlem
tepss avatar
Hej.

Jag behöver ett alternativ till salt, för det är så jävla onyttigt.
Tänker främst på diverse sallader. Vad kan man piffa upp en sallad med om man inte får använda salt?
Och det ska vara nyttigt och bra för en.
Citera
2011-09-14, 12:51
Medlem
Sketeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Satsa på konserver, torrvaror och begränsa dina inköp.

Nu känner jag ju inte till sin situation men om det är så att du flyttar till ett boende utan frys så kan du ju kolla tex blocket efter en liten frys att ställa i nåt hörn.

Tack. Jo har tänkt så, men det blir nog att försöka klara sig utan frysen. Förmodligen är det inga problem att klara sig utan, jag får handla mindre och oftare istället!

Citat:
Ursprungligen postat av teps
Hej.

Tänker främst på diverse sallader. Vad kan man piffa upp en sallad med om man inte får använda salt?

Vad tror du om mineralsalt? Jag vet en som alltid använder det istället för vanlig salt.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/825
Citera
2011-09-14, 12:58
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Hej.

Salladsdressing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in