2016-07-05, 20:18
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde pulled pork efter ett tidigare otestat recept. Sket sig rejält då receptet angav alldeles för mycket salt. Nu har jag nästan 2 kg pulled pork infruset som knappt går att äta. Förslag på vad man kan göra? Funderade på att blanda med creme fraiche och/eller krossade tomater och ha som pastasås. Vet inte om det kan bli bra. Även funderat på att göra någon slags gratäng, typ moussaka - då potatis ju kräver mycket salt. Andra tips mottages gärna .
Citera
2016-07-05, 23:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gjorde pulled pork efter ett tidigare otestat recept. Sket sig rejält då receptet angav alldeles för mycket salt. Nu har jag nästan 2 kg pulled pork infruset som knappt går att äta. Förslag på vad man kan göra? Funderade på att blanda med creme fraiche och/eller krossade tomater och ha som pastasås. Vet inte om det kan bli bra. Även funderat på att göra någon slags gratäng, typ moussaka - då potatis ju kräver mycket salt. Andra tips mottages gärna .
Pytt i panna?
Citera
2016-07-05, 23:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Pytt i panna?
Kanske, fast det är ju lite som en sörja, kött och sås ihopblandat, men kan nog funka.
Citera
2016-07-05, 23:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Blanda ihop med en osalt PP efter smak kan väl vara en idé. Men det kanske inte är så lätt att blanda.
Citera
2016-07-06, 10:53
Medlem
JoeDevolas avatar
Har de förlängt bäst-före-datumet på mjölken? Vill minnas att det var en vecka tidigare. Nu är det nio dagar. Inte mig emot, jag kan gott och väl använda mjölk två veckor efter utgånget datum. Kanske inte fullt så länge på sommaren. Det är Arla och Ängens jag har tittat på.
Citera
2016-07-07, 15:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Lapskojs, soppor, lasagne, fyllda paprikor, fyllda tomater, crepes, samt letscho.

I lapskojsen hoppar du över att salta potatismoset.
I soppor hoppar du över att salta vattnet.
I lasagnen hoppar du över att salta Béchamelsåsen och vattnet till plattorna saltar du endast lite.
Fyllda paprikor drar till sig saltet. Salta inte insidan på dem. Samma gäller tomaterna.
I crepesen saltar du inte ostsåsen/béchamelsåsen.
I letscho saltar du inte grönsakerna.

Du kan med denna teknik laga de rätter som du har föreslagit, dvs moussaka och gratäng.

~Paul~
Citera
2016-07-08, 11:17
Medlem
Någon som testat att packa in frysta pommes i ett foliepaket med lite olja i och lägga på grillen? Blir de krispiga? Sugen på pommes till grillat ikväll och vi kommer bara ha tillgång till en grill.
Citera
2016-07-08, 12:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Någon som testat att packa in frysta pommes i ett foliepaket med lite olja i och lägga på grillen? Blir de krispiga? Sugen på pommes till grillat ikväll och vi kommer bara ha tillgång till en grill.
Använd gryta eller stekpanna, det bör alla ha till sin grill.
Citera
2016-07-08, 12:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Jag har inte testat, men ett paket tror jag inte på om du vill ha dom krispiga. Då får du vackert göra en öppen lösning så fukten kommer ut. Men det är bara en gissning.

Men gör en öppen folieform med kanter och forma den efter grillen om du har en klotgrill, sen kör som i ugnen men kom ihåg att ha locket på annars blir det inte varmt nog. Rör om men var lite försiktig, använd inte nåt vasst.

Jag skulle dubbelvikt alufolien (tjocka varianten - kallas den grillfolie eller är jag ute och cyklar) och format den när grillen är kall. Funderat på hur mycket annat som behöver plats, och utgått från den infon.

Men som sagt så har jag inte testat. Ugn som ugn tänker jag. Skulle inte köra pommes i foliepaket i en vanlig ugn heller.
Citera
2016-07-10, 02:28
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Vad kan man ersätta queso fresco med för ost som går lätt att få tag på i Svea rike? Jag har sett feta, men det känns för salt. Kanske en blandning av keso och feta?
Citera
2016-07-10, 05:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vad kan man ersätta queso fresco med för ost som går lätt att få tag på i Svea rike? Jag har sett feta, men det känns för salt. Kanske en blandning av keso och feta?
Enklast är väl att göra det själv?
Det var ju inte speciellt svårt.
Tror detta var ingredienserna

2 l mjölk
3 dl grädde
5 msk yoghurt
citronjuice
salt

Koka upp mjölken 3% och vispgrädden samt 1 msk salt.
Låt den sjuda och ha i yoghurt och 5 matskedar citronjuice.
Låt sjuda och se om den börjar gryna om inte häll i 2 msk citronjuice åt gången.
När vätskan är transparent är det klart.
Ställ åt sidan en stund.
Sila av i en silduk och lägg under tryck för att få ut all vätska.
Lägg på en tallrik eller i en form och in i kylskåpet tills den är kall.
Klart.

https://www.youtube.com/watch?v=dFxEA4dTr6A&feature=youtu.be
Citera
2016-07-10, 10:51
Medlem
Chugis avatar
Har ni tips på grönsaker som passar bra varma? Typ Broccoli, morötter och tomat. Saker man kan ha i matlådan och värma upp ihop med resten av maten utan att det blir äckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in