Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-31, 19:43
Medlem
Formsvackas avatar
... Lite passerade tomater, pressad vitlk, salt o peppar och citronsaft. Vänd ner tonfisken o låt allt bli varmt.
Citera
2011-07-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
... Lite passerade tomater, pressad vitlk, salt o peppar och citronsaft. Vänd ner tonfisken o låt allt bli varmt.
Antingen gör du som en köttfärssås fast med tonfisken eller så tar du crème fraiche och diverse vadsomhelst ( ) och har i. Vitlök, lök, paprika osv är gott.
Citera
2011-07-31, 19:46
Medlem
Estresss avatar
Tonfisk+majonnäs. Enkelt, billigt. Men knappast något att bjuda på. Passar perfekt om du ska äta ensam.

Ta typ 2-3 matskedar majonnäs på en burk tonfisk, beroende på hur "krämigt" du vill ha det.

EDIT: Hmm svarade på en tråd om tonfiskpasta... Okej men detta är ett bra tips iallafall!
Citera
2011-07-31, 19:53
Medlem
Sargans avatar
Tack för svar!
Citera
2011-08-02, 11:13
Medlem
Ska göra en köttfärspaj när jag kommer hem. Vad kan jag ha i den utöver köttfärs för att piffa till den och göra den lite "matigare"? Tacksam för svar
Citera
2011-08-02, 11:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherjoe
Ska göra en köttfärspaj när jag kommer hem. Vad kan jag ha i den utöver köttfärs för att piffa till den och göra den lite "matigare"? Tacksam för svar
Toppa med skivade tomater, oregano och gratängost?

Blanda ut bruna/röda kidneybönor i färsen om du gillar sådana (inte mosa, utan hela så det blir lite mer att tugga).
Citera
2011-08-02, 11:55
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Toppa med skivade tomater, oregano och gratängost?

Blanda ut bruna/röda kidneybönor i färsen om du gillar sådana (inte mosa, utan hela så det blir lite mer att tugga).

Köp hellre en lagrad ost.
Citera
2011-08-02, 12:32
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Köp hellre en lagrad ost.
Jag skulle tagit en lagrad västerbotten. Jag skrev bara gratängost lite slarvigt och menade då att man skulle passa sig för att ta ost som inte fungerar i ugn.
Citera
2011-08-02, 13:25
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag skulle tagit en lagrad västerbotten. Jag skrev bara gratängost lite slarvigt och menade då att man skulle passa sig för att ta ost som inte fungerar i ugn.

Låter bra
Citera
2011-08-02, 22:54
Bannlyst
Kan man efterfråga mat i denna tråd? Tillexempel ifall man inte vet vad maträtten heter?

För i sådanafall undrar jag lite om detta.

Vart kan man köpa "Nacho Chips" i snabbmatskedja och jag vet annars var man kan köpa de, på willys eller ICA.

Sen hur gör man ost sås? Som de brukar ha i amerikanska filmer till Nacho chipsen och kan ni några andra goda såser.

Annars kanske ni har några tips på vad ni brukar ha till nachochips eller vad ni gör till de.

( kan inte mycket om matlagning )

EDIT: Läste nu igenom det hela tänkte bara säga att det är lite svårt att förstå för jag är så himlans trött men hoppas ni förstår! Godnatt!!1
Senast redigerad av LucasSj 2011-08-02 kl. 22:59.
Citera
2011-08-03, 08:53
Medlem
dePauls avatar
Den enklaste ostsåsen gör du på en någorlunda bra ost som smälter och inte klumpar ihop sig till en boll. Cheddar går bra.

Börja med att reducera ca 2 dl vitt vin tillsammans med valfria kryddor, t ex oregano, timjan, mejram osv. När alkoholen är bortkokad så drar du kastrullen åt sidan och tar fram en ny.

I den nya kastrullen så fixar du en enkel bechamelsås i vilken du skvätter en liten del grädde, salt, peppar och river ner osten i. Därefter blandar du i det reducerade vinet gemom en sil (för att bli av med kryddorna som vid det här laget har gjort sitt), rör om och låter alltsammans bli nätt och jämnt varmt. Koka inte för länge för då riskerar såsen att separera.

Detta är inget exakt recept, snarare en möjlig metod. Det finns många fler.

~Paul~
Citera
2011-08-03, 09:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucasSj
Kan man efterfråga mat i denna tråd? Tillexempel ifall man inte vet vad maträtten heter?

För i sådanafall undrar jag lite om detta.

Vart kan man köpa "Nacho Chips" i snabbmatskedja och jag vet annars var man kan köpa de, på willys eller ICA.

Sen hur gör man ost sås? Som de brukar ha i amerikanska filmer till Nacho chipsen och kan ni några andra goda såser.

Annars kanske ni har några tips på vad ni brukar ha till nachochips eller vad ni gör till de.

( kan inte mycket om matlagning )

EDIT: Läste nu igenom det hela tänkte bara säga att det är lite svårt att förstå för jag är så himlans trött men hoppas ni förstår! Godnatt!!1

En fuskvariant är att köpa färdig, det finns amerikansk ostsås på burk på exempelvis ICA Maxi i USA-hyllan. Såg det så sent som i helgen. Det ser rätt läskigt ut, men det är ju precis det du efterfrågar. Är du stockholmare så var det ICA Maxi Lindhagen jag såg det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in