Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-31, 17:19
Medlem
bättre om du tar ngra potatisar o delar i 4 delar sen kokar dom. sen lite smör salt peppar o mjölk vispa allt.
då har du bra mos...pulver mos är inte gott
men har du bråttom så är mjölk bättre en vatten i pulvermos
Citera
2011-07-31, 17:23
Medlem
Folkskyggs avatar
Jag använder alltid mjölk, oftast är det väl 50-50 med mjölk och vatten. Nackdelen är ju att man måste vara med när mjölken (mjölkblandningen) ska koka upp, medan vatten kan man lämna lite för sig själv ett tag.

Men det blir godare och fylliga. Likaså med pulversåser man kör med vatten, prova med lite mjölk för lite goare resultat.
Citera
2011-07-31, 17:25
Medlem
Harpo.Marxs avatar
hemma gjord mos är ju alltid bäst av äkta potatis med lite gräslök och sen på slutet så häll i varm mjölk och vispa med elvisp.
Citera
2011-07-31, 17:25
Medlem
Jag tycker att det blir segt när man blandar med mjölk istället för vatten. Men testa du. Tips: Kör ner lite färsk persilja och mycket smör också, så blir det smarrelismurr.
Citera
2011-07-31, 17:41
Medlem
Fettopappas avatar
Mycket godare!
Citera
2011-07-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulbrandbil
hur blir resultatet? känns som det borde bli godare. eller?
Bäst resultat får du om du blandar med vatten men ersätter en liten del med matlagningsgrädde och en stor smörklick. Krydda med aromat eller salt och vitpeppar.
Citera
2011-07-31, 18:28
Medlem
Trumpeters avatar
IKEAs frysta potatismos som blandas med mjölk är betydligt bättre än pulvermoset. Inte lika bra som hemmagjort, men då man har bråttom och då man endast har tillgång till färskpotatis är det ett bra substitut till det hemmagjorda.
Citera
2011-07-31, 18:29
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Bäst resultat får du om du blandar med vatten men ersätter en liten del med matlagningsgrädde och en stor smörklick. Krydda med aromat eller salt och vitpeppar.

Där satt den! Klart som fan det ska vara mjölk istället. Och helpantads "recept" här ovan är svårslaget om man bara ska göra en enkel mos med god smak. Sen kan du krydda bäst fan du vill med vad du tycker är gott, överdriv inte bara. Men, MJÖLK ska det vara, och som sagt lite grädde. Vatten? Dricker du minimjölk också? :P Pulvermos på vatten, det går liksom inte ihopa.
Citera
2011-07-31, 18:42
Medlem
luciddreamers avatar
Varför använda pulvermos när det finns riktiga potatisar?
Pulvermos är helt urlakat på näringsämnen.

(Ah, man vill tjäna lite tid. Okay :-)
Citera
2011-07-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
Varför använda pulvermos när det finns riktiga potatisar?
Pulvermos är helt urlakat på näringsämnen.

(Ah, man vill tjäna lite tid. Okay :-)
Riktigt mos är svårt att göra på färskpotatis, blir sött och limaktigt....
Pulvermos är ett(om än inte fullgott) substitut.
Att ersätta allt vatten med mjölk kan göra moset kletigt som någon här redan påpekat eftersom pulvret redan innehåller mjölkpulver. Jag har fått bäst resultat när jag först gör moset enligt anvisningarna fast lite tjockare så jag kan späda med lite grädde sen och massa smör! Glöm inte att krydda, det är hopplöst osaltat!
Citera
2011-07-31, 19:06
Medlem
Sargans avatar
Snabb fråga om tonfiskpasta

Ska fixa lite tonfiskpasta till nån sorts sen middag... Har inte gjort det förut och vet att det är superenkelt... Kollar nätet men hittar såklart 800 recept där man ska ha 25 olika ingredienser i en "snabb maträtt"... Inte min kopp thé direkt...

Jag tänkte koka på pastan, smälla på med tonfisken då man hällt av vatten (och hällt tillbaka i pannan), men vad mer ska man ha på för att få lite "såsigt"? Har diverse bbq-såser ståendes som man borde kunna blanda eller blir det fel då?

Mvh, Matlagnings-nybörjare...
Citera
2011-07-31, 19:40
Medlem
Stardragons avatar
Blanda i en burk kesella eller creme fraiche så blir det fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in