Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-06, 07:58
Medlem
Mad.Seasons avatar
Som doii nämnde, ha i vatten och låt det inte stå för länge
Citera
2012-03-06, 14:33
Medlem
Idag hade jag tänkt fixa upp en bit fläskytterfile. Dessvärre har jag ingen termometer och kommer vara borta större delen av dagen, så jag tänkte starta den redan nu och äta den ungefär vid 8tiden.

Ska jag köra på 70grader i ugnen eller ska jag köra ännu lägre för att sedan ta lite högre temperatur kanske en kvart?

Köttbiten är på ca 500g.
Citera
2012-03-07, 20:46
Medlem
mbois avatar
Spritsa potatismos

Tjena!

Tänkte köpa en sprits och spritsa potatismos med lax i ugnen.

Hörde att man skulle ha ägg i mosen innan man spritsar, ska man det?

Andra tips uppskattas också! Har aldrig spritsat förut.
Citera
2012-03-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mboi
Tjena!

Tänkte köpa en sprits och spritsa potatismos med lax i ugnen.

Hörde att man skulle ha ägg i mosen innan man spritsar, ska man det?

Andra tips uppskattas också! Har aldrig spritsat förut.

Hej. man har i äggulor för att det ska bli färg på moset i ugnen..
häll i lite matolja så går det bättre att spritsa. hoppas du gör egen mos bara och inget pulver..
Citera
2012-03-07, 22:03
Medlem
Viktigt när du gör duchesse är att du spritsar när det är varmt, annars blir det tungt och segt.

Personligen brukar jag göra ett mos på:
Torr potatis (kokt sen torkad och mosad)
Gula
God ost (parmesan, gruyere osv)
smör/olja

Färska örter är otroligt gott och kan varieras beroende på vad man ska servera till

Spaklig smis!
Citera
2012-03-07, 22:13
Medlem
Tänkte laga potatis&köttfärssoppa imorgon. Kom på att jag har en burk ajvar relish ståendes i skafferiet och undrar om man kan ha med det i soppan och isf hur ska man göra? Aldrig ätit ajvar tidigare.
Citera
2012-03-08, 01:45
Medlem
mbois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeliv
Viktigt när du gör duchesse är att du spritsar när det är varmt, annars blir det tungt och segt.

Personligen brukar jag göra ett mos på:
Torr potatis (kokt sen torkad och mosad)
Gula
God ost (parmesan, gruyere osv)
smör/olja

Färska örter är otroligt gott och kan varieras beroende på vad man ska servera till

Spaklig smis!

Tackar!

Jo, det är så jag gjorde mosen idag (fråga mig inte varför) och tänkte köra detta på fredag. Tror du det blir segt om man kör i micron ändå eller måste det vara pinfärskt ?
Citera
2012-03-08, 07:34
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mboi
Tackar!

Jo, det är så jag gjorde mosen idag (fråga mig inte varför) och tänkte köra detta på fredag. Tror du det blir segt om man kör i micron ändå eller måste det vara pinfärskt ?

Ja, de blir inte roligt. Mosen tar form av smöret och blir stenhårt, när du micrar de blir de torrt.
Har du inte råd/tid att göra nytt kan du göra en fuling och ha ner moset i en kastrull när de är dags och röra med en slev. Tillsätt grädde/mjölk så de blir lösare och krydda upp de igen. Men att göra nytt är att föredra.
Citera
2012-03-08, 10:23
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Eftersom det inte går att få tag på något annat än trista, hårda och smaklösa växthustomater här i Svedala, får du köra på italienska konserverade tomater istället. Det skall dock vara hela, skalade plommontomater av hög kvalité. Mutti är ett bra märke. Du behöver även tomatpuré, men inte den svenska typen, utan tomatpuré av italiensk typ. Ardita Parma säljs i små tuber över hela Sverige i vanliga butiker, och det är en bra italiensk sort.

I en tjockbottnad gryta så skall 1-2 finhackade klyftor vitlök och 1 finhackad gul lök, smälta samman med olivolja. Ha alltså inte för hög värme. Det får inte brynas, och oljan får inte ryka. När löken är genomskinlig och helt mjuk, så häller du i 3-4 burkar Mutti plommontomater. Jag brukar klämma sönder tomaterna med näven. Tillsätt även ett par matskedar av Ardita tomatpuré, samt ½-1 kycklingbuljongtärning (om du inte har egen fond). Låt allt detta koka upp rejält, sänk sedan värmen, och tillsätt 1 tsk strösocker, 1 lagerblad, samt ca ½ dl av mycket fin olivolja.
Låt sedan allt puttra på låg värme tills dess att smak och konsistens är som du önskar. Eventuellt får du tillsätta lite vatten under sjudningen ifall tomatsåsen kokar ihop för mycket.
1 timma brukar bli bra (2 timmar är bättre). Smaka av med salt, peppar, socker, och valfria örtkryddor mot slutet av sjudningen.

Tack det blev jättegott!
Citera
2012-03-09, 21:31
Medlem
pederastens avatar
det engelska ordet treacle ska ju tydligen vara någon slags sirap eller så. men vad är det exakt?
Citera
2012-03-10, 11:41
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
det engelska ordet treacle ska ju tydligen vara någon slags sirap eller så. men vad är det exakt?

http://lmgtfy.com/?q=treacle

vanlig sirap alltså.
Citera
2012-03-11, 16:34
Medlem
Ska bjuda på detta till imorn:

http://www.mums.nu/index.php/chokladpannacotta-med-hallongele/

Tänkte dock börja med att göra hallongelén ikväll, men har inget vitt vin och kan ju inte direkt springa över till Bolaget. Borde funka ändå va? Kan man ersätta vinet med något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in