Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-13, 01:18
Medlem
Går det bra att brassa senapsmarinerade saker i stekpanna? Blir det bra yta och smak?
Citera
2016-01-13, 16:54
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpenkaHojen
Går det bra att brassa senapsmarinerade saker i stekpanna? Blir det bra yta och smak?

Jag tog någon quornfärs med potatismjöl och någon fransk senap engång, blev bra yta men frågan är om det var potatismjölet som bjöd på det...

Jag skulle säga att det går bra, om det inte går bra och du ser det tidigt så he i lite olivolja eller något :-)
Citera
2016-01-14, 21:18
Medlem
emaptis avatar
Bara en fundering; går det att steka i grädde isf smör/margarin?
Citera
2016-01-14, 22:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Nä, man får ingen stekyta.
Citera
2016-01-14, 22:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du har ju vatten i grädde så innan den (~60%) är borta så kokar du ju bara köttet.
Citera
2016-01-14, 22:44
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har ju vatten i grädde så innan den (~60%) är borta så kokar du ju bara köttet.
Men steker gör man ju i en bit över 100 grader, då försvinner "vattnet" ur 80%fettgrädden.

Jag var stenad när jag kom på tanken att steka ägg och/eller bacon i grädde, kanske lite potatis, det låter gott i tanken men såna misstag har jag gjort förr. Dessutom har jag ingen grädde hemma.

Stuvningar på grädde är ju så gott, riktig grädde alltså, inte alla moderna fettsnåla varianter.
Citera
2016-01-15, 00:45
Medlem
Marwolaeths avatar
Blir tokig här. Gjorde kola tidigare idag. Lyckades inte komma upp i rätt temperatur och blev tvungen att avbryta då det kokade över och jag råkade hälla lite på mig själv och nästan satte eld på köket (jag vet, jag är en riktig mästerkock!) så fick då den briljanta idén att ställa in det i frysen med tanken att det skulle frysa sig stelt. Tänkte att om man förvarar det i frysen och bara tar ut några bitar då och då så hinner man ju äta upp bitarna innan dem smälter och blir kladdiga. Nu har kolahelvetet stått i frysen i över 12 timmar och skiten är fortfarande mjukt.
Någon som har idéer på hur jag kan lösa det?
Citera
2016-01-15, 03:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men steker gör man ju i en bit över 100 grader, då försvinner "vattnet" ur 80%fettgrädden.

Jag var stenad när jag kom på tanken att steka ägg och/eller bacon i grädde, kanske lite potatis, det låter gott i tanken men såna misstag har jag gjort förr. Dessutom har jag ingen grädde hemma.

Stuvningar på grädde är ju så gott, riktig grädde alltså, inte alla moderna fettsnåla varianter.
Klart att du steker i högre värme än 100 grader men innan dess blir det ju kokning innan vattnet är borta, sedan har du ju i princip "smöret kvar" som köttet steks i. Så det är ju lite som att ta en klick smör och addera drygt lika mycket vatten i stekpannan och sedan i med köttet. Du får en tråkig yta på köttet och vill du prompt ha en fin stekyta kommer du överkoka köttet, det blir inget bra resultat.
Citera
2016-01-15, 03:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Blir tokig här. Gjorde kola tidigare idag. Lyckades inte komma upp i rätt temperatur och blev tvungen att avbryta då det kokade över och jag råkade hälla lite på mig själv och nästan satte eld på köket (jag vet, jag är en riktig mästerkock!) så fick då den briljanta idén att ställa in det i frysen med tanken att det skulle frysa sig stelt. Tänkte att om man förvarar det i frysen och bara tar ut några bitar då och då så hinner man ju äta upp bitarna innan dem smälter och blir kladdiga. Nu har kolahelvetet stått i frysen i över 12 timmar och skiten är fortfarande mjukt.
Någon som har idéer på hur jag kan lösa det?
Kola är väldigt temperaturkänsligt, är du ovan hjälper en termometer jättemycket.
Eller praktisera deras "kulknep".

Vid 122-125°C är knäck- eller kolasmeten lagom kokt för mjuk kola.
Vid 140-145°C får man hårda kolor som är lite sega mitt i.
Vid 160°C är smeten karamellfast.
http://www.ica.se/buffe/artikel/temperatur-kola/

Du har som du ser inte kommit upp i tillräckligt hög temperatur.
Citera
2016-01-15, 08:54
Medlem
Marwolaeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kola är väldigt temperaturkänsligt, är du ovan hjälper en termometer jättemycket.
Eller praktisera deras "kulknep".

Vid 122-125°C är knäck- eller kolasmeten lagom kokt för mjuk kola.
Vid 140-145°C får man hårda kolor som är lite sega mitt i.
Vid 160°C är smeten karamellfast.
http://www.ica.se/buffe/artikel/temperatur-kola/

Du har som du ser inte kommit upp i tillräckligt hög temperatur.

Jo jag är, som jag nämnde tidigare, medveten om att jag inte kom upp i rätt temperatur. Jag har kokat både kola och knäck många gånger tidigare. Var mer nyfiken på om någon hade en ide på vad jag kunde göra med den nu när den blivit nerkyld.

Kan säga att den blev helt fenomenal som glasstopping eftersom den är rinnig även i minusgrader. Kan dela med mig av mitt misslyckade kola-numera-kolasås-recept om någon är intresserad?
Citera
2016-01-15, 10:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Jo jag är, som jag nämnde tidigare, medveten om att jag inte kom upp i rätt temperatur. Jag har kokat både kola och knäck många gånger tidigare. Var mer nyfiken på om någon hade en ide på vad jag kunde göra med den nu när den blivit nerkyld.

Kan säga att den blev helt fenomenal som glasstopping eftersom den är rinnig även i minusgrader. Kan dela med mig av mitt misslyckade kola-numera-kolasås-recept om någon är intresserad?
Har aldrig testat men det borde ju gå att koka om den
Hade testat med lite i alla fall bara för att få klarhet om det går.
Citera
2016-01-15, 17:54
Medlem
Iloveludas avatar
Varför blir det som ett jävla klister i botten på stekpannan efter att man stekt bacon? Spelar ingen roll vilket märke. alltid samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in