2011-02-27, 13:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Jag har mina potatisar i kylskåpet och efter någon vecka börjar den rota sig. Jag antar att det bara är att skala bort rötterna innan man äter den, men jag vill gärna slänga in potatisen (oskalad) i ugnen för tillagning och undrar således om de där rötterna är mindre bra att få i sig?
Kan jag inte tänka mig. Råa skal är däremot mindre bra.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 13:47
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan jag inte tänka mig. Råa skal är däremot mindre bra.

~Paul~

Vad är det som inte är så bra med skalen? Jag borstar dem rena ifrån jord, har på lite olivolja och flingsalt och in med dem i ugnen. Tekniskt sett är ju inte skalen råa då
Citera
2011-02-27, 14:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Vad är det som inte är så bra med skalen? Jag borstar dem rena ifrån jord, har på lite olivolja och flingsalt och in med dem i ugnen. Tekniskt sett är ju inte skalen råa då
Alltså både groddar och gröna potatisskal är giftiga som råa. Risken att råka ut för grönt skal är ganska stor. Likaså är rå blast giftig.

En sak till. Gifter från diverse besprutning samlas precis intill skalet insida.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 14:20
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Alltså både groddar och gröna potatisskal är giftiga som råa. Risken att råka ut för grönt skal är ganska stor. Likaså är rå blast giftig.

En sak till. Gifter från diverse besprutning samlas precis intill skalet insida.

~Paul~

Hm.. Det visste jag (uppenbarligen) inte om. Man kanske skulle lägga lite energi på att skala dem nästa gång då. Tack för hjälpen!
Citera
2011-02-27, 14:37
Medlem
dePauls avatar
Den eventuella fördelen i form av en liten mängd C-vitamin, mineraler och metaller uppvägs med råge av nackdelen med giftansamlingar under skalet. Personligen skalar jag all potatis.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 16:07
Medlem
natsukashis avatar
Citat:
OK, då finns det tre intressanta affärer: Asian Market, Hong Kong Trading och Nordic & Chinese.

~Paul~
Tack, ska kolla in dem då!
Citera
2011-02-27, 16:40
Medlem
Kristofer.s avatar
Igårkväll var jag och polaren bjudna på käk hos 2 damer, maten var skitgod.. men till efterätt fick vi semlor, och till det skulle vi dricka vitt vin! Blev väldigt förvånad då man är van vid en kopp kaffe till semlor.

Men det var tydligen rätt vanligt kläcker dom ur sig, jag tjatade emot och kunde aldrig tänka mig att så är fallet, lät det glida mellan fingrarna, men idag måste jag verkligen ta reda på ifall det är "så himla vanligt" att dricka vin till semlor!?

Kvinnor är ju generellt rätt dumma, men när det kommer till mat så brukar dom oftast ha rätt.

Så, har ni någonsin vart med om att dricka vin till semlor??
Citera
2011-02-27, 17:02
Medlem
Spyrrans avatar
Nja, nu dricker jag personligen inte vin (varken vitt eller rött, alternativt fruktvin eller glögg. Fast glögg kanske är ett gränsfall). Men jag känner och umgås med folk som gärna tar ett glas vin (eller två) då och då. Men aldrig till semlor. Det brukar vara en kopp kaffe alternativt mjölk. Jag känner en hel del barnfamiljer, och just barnen brukar dricka mjölk till. Vuxna kan däremot ha semlan i en tallrik med mjölk. Men den mjölken dricks ju knappast.

Eventuellt kan det vara vanligt i vissa kretsar att man dricker vin till semlor. Men jag tror inte att de flesta gör det.
Citera
2011-02-27, 17:55
Medlem
dePauls avatar
Nej, det är verkligen inte vanligt att dricka vitt vin till semlor. Personligen har jag aldrig kommit i kontakt med det.

Om man nu envisas att dricka alkoholhaltiga drycker till semlorna så bör det självklart vara något som t ex sherry, portvin, cognac, tokajer, madeira eller någon typ av likör.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 19:08
Medlem
TheBoots avatar
Aldrig varit med om att man dricker vin till semlor jag heller. Låter helt befängt. Som att ha räkor på glassen.
Citera
2011-02-27, 21:20
Medlem
syke555s avatar
Vi har just gjort en redig laddning kalops och det blev massa "sås" över. Tänkte spara den, men vad för kul skulle man kunna använda den till förutom att bara reda den och ha som sås?
Citera
2011-02-27, 21:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Vi har just gjort en redig laddning kalops och det blev massa "sås" över. Tänkte spara den, men vad för kul skulle man kunna använda den till förutom att bara reda den och ha som sås?
Den blir trots allt bäst som sås även i fortsättningen. Mycket gott till pannbiff eller kokt kött, typ märgpipa, fransyska och liknande.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in