Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-14, 23:14
  #601
Medlem
Hofmanns avatar
Högrev

Hej!

Eftersom kött blivit relativt dyrt nuförtiden har jag börjat titta efter de delar som inte kostar så mycket. En köttbit som jag ofta hittar för mellan 40 och 50 kr/kg är högrev, men vad hittar man på med det? Det är oftast skuret som en 5 centimeter tjock biff, så man kan kanske bara klyva den och steka på som två feta biffar?

Köper ni högrev? Vad gör ni med den?
Citera
2009-04-14, 23:35
  #602
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Hej!

Eftersom kött blivit relativt dyrt nuförtiden har jag börjat titta efter de delar som inte kostar så mycket. En köttbit som jag ofta hittar för mellan 40 och 50 kr/kg är högrev, men vad hittar man på med det? Det är oftast skuret som en 5 centimeter tjock biff, så man kan kanske bara klyva den och steka på som två feta biffar?

Köper ni högrev? Vad gör ni med den?
Texas chili är populärt och gott som tusan.
Men vilken gryta som helst älskar högrev.
Men glöm inte att du ska ha med allt i grytan, det du inte vill ha rensar du bort sen.
Då blir den grymt mustig och god
Citera
2009-04-15, 01:15
  #603
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Hej!

Eftersom kött blivit relativt dyrt nuförtiden har jag börjat titta efter de delar som inte kostar så mycket. En köttbit som jag ofta hittar för mellan 40 och 50 kr/kg är högrev, men vad hittar man på med det? Det är oftast skuret som en 5 centimeter tjock biff, så man kan kanske bara klyva den och steka på som två feta biffar?

Köper ni högrev? Vad gör ni med den?

Stek den för allt i världen inte som biff, den innehåller mycket bindväv och kräver därför lång tillagningstid. Om du å andra sidan tillagar den rätt är det ett fantastiskt kött! Du kan göra kalops, köttsoppa, boeuf bourguignon, texas chili, pepparrotskött och gulash för att nämna de vanligaste rätterna. Förresten hade du fått reda på det här om du hade tagit dig tid ett par sekunder och googlat.
Citera
2009-04-15, 15:07
  #604
Medlem
Hofmanns avatar
Tack för tipsen, klyban och askbollen!

Jag anser FB vara en typ av googlekomplettering. Antingen får man mer specifika ingångar att googla med, eller så efterkompletterar man en googling med FB.

Nu ska jag svänga förbi affären och köpa högrev som ska bli texas chili efter att jag googlat fram receptet. <--- efterkomplettering med google
Citera
2009-04-15, 16:47
  #605
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Tack för tipsen, klyban och askbollen!

Jag anser FB vara en typ av googlekomplettering. Antingen får man mer specifika ingångar att googla med, eller så efterkompletterar man en googling med FB.

Nu ska jag svänga förbi affären och köpa högrev som ska bli texas chili efter att jag googlat fram receptet. <--- efterkomplettering med google
Helt korrekt tycker jag. Tråden handlar ju trots allt om enkla frågor om mat. Ingen fråga hitintills har varit omöjlig att googla fram ett svar på vad jag kan minnas. Så om de som frågar ska bli förpassade till google så skulle man ju i princip kunna stänga tråden. Och det vill inte jag iaf.
Citera
2009-04-15, 20:18
  #606
Medlem
Frontschweins avatar
Jag kan inte ha hamburgarbröd i skafferiet, det blir mögligt nästan omgående

Allt annat klarar sig finfint där, men inte hamburgarbrödet

Kära bullen, vad gör jag för fel?
Citera
2009-04-15, 21:00
  #607
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontschwein
Jag kan inte ha hamburgarbröd i skafferiet, det blir mögligt nästan omgående

Allt annat klarar sig finfint där, men inte hamburgarbrödet

Kära bullen, vad gör jag för fel?
För fuktigt skulle jag gissa. Det + värme gör att saker gärna möglar. Och hambrugerbröd och korvbröd möglar väldigt lätt. Vet inte om det är för att det är så sött kanske? Men som sagt, jag tror du har för fuktigt.
Citera
2009-04-16, 00:55
  #608
Medlem
Frontschweins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
För fuktigt skulle jag gissa. Det + värme gör att saker gärna möglar. Och hambrugerbröd och korvbröd möglar väldigt lätt. Vet inte om det är för att det är så sött kanske? Men som sagt, jag tror du har för fuktigt.
Känns så, allt annat funkar skitbra där men blir rätt kallt ibland och varmare under dagen nu
Citera
2009-04-16, 12:13
  #609
Medlem
Hofmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontschwein
Känns så, allt annat funkar skitbra där men blir rätt kallt ibland och varmare under dagen nu

Kan du inte frysa in det då? Jag brukar frysa in det jag inte använder. Se bara till att du lägger in det försiktigt i frysen, så det inte blir platt. Undvik helst att tina upp det i micron.

Jag har tidigare jobbat på Max, och även där är det väldigt stränga rutiner på brödet, så det inte blir förstört. Allt står i frysen förutom det som beräknas gå åt under dagen. Tinat bröd måste gå åt samma dag eller på förmiddagen nästföljande dag. Ingen aning om varför det blir dåligt så fort.
Citera
2009-04-17, 22:28
  #610
Medlem
crusherzs avatar
alltså, nu får ni inte skratta.
Men hur kokar man ärtor, majs och paprika som ligger i en mix(euroshoper)?
Står på förpackningen att de ska kokas något kortare än färska, men hur fan länge ska vanliga koka från början?
Citera
2009-04-17, 23:24
  #611
Medlem
dubbel
Citera
2009-04-17, 23:25
  #612
Medlem
Är i stockholm nu och undrar vilken saluhall som är bäst?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback