Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-05, 22:15
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Funderar på att göra ett storkok ris och sedan frysa in i portionsförpackningar. Och sen micra en portionspåse åt gången i stället för att koka nytt ris varje gång. Går det att göra så? Blir det bra?

Har ej prövat, men funkar det hyfsat skall jag själv göra så. Som det är nu brukar jag
göra en sats som jag har i kylskåp. Nackdelen med detta är, att jag känner mig som
en käppkines, efter det jag ätit risrätter i dagar 3.
Kan tänka mig att fryst ris tappar en del i konsistens/textur, men är skillnaden ej
kraftigt uttalad, kan jag som sagt tänka mig att använda din metod. Riset skall ju icke
presenteras i något tävlingssammanhang, utan mera en variant för oss som
lida av lättja. Får du inget svar från någon som prövat, så hör gärna av dig
efter ditt intressanta experiment.
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-05 kl. 22:19.
Citera
2011-12-05, 22:21
Medlem
Citat:
Funderar på att göra ett storkok ris och sedan frysa in i portionsförpackningar. Och sen micra en portionspåse åt gången i stället för att koka nytt ris varje gång. Går det att göra så? Blir det bra?

Det går bra. Ris smakar ju ändå ingenting så det märks ingen skillnad. Men varför? Tjänar du någon tid om man räknar med att du ska mäta upp i påsar och tina i micro?
Citera
2011-12-05, 22:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det funkar även om riset inte riktigt får den fina konsistens som den hade i samband med originaltillagningen. Mitt förslag är dock att du inte micrar riset igen, utan kokar upp lättsaltat vatten och kör in det bara så pass att det blir varmt igen.

~Paul~
Citera
2011-12-06, 00:42
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKimble
Det går bra. Men varför? Tjänar du någon tid om man räknar med att du ska mäta upp i påsar och tina i micro?

För oss latmaskar i ensamhushåll som ej har något intresse av att dagligen hålla på
och kladda med matlagning är detta mycket bekvämt. Det tar ju bara någon minut
att med ett 2,5 dl-mått sleva in det avsvalnade riset i plastpåsar. En slev i var påse
gånger t.ex. 8 påsar. Sedan är det bara att ta ut en påse ur frysen och langa in i
kylskåpet där den får tina över natten. Nästa dag mikrar du den 2 min. samt
värmer på någon hemlagad portionsfryst gryta. Tidsvinsten blir:

Ristrick – 20 minuter + 8 x 3 minuter = 44 minuter

Normalt – 20 minuter x 8 = 3 timmar Tidsvinsten blir 2 timmar och 16 minuter.

En gång i månaden offrar jag en förmiddag till att göra 3 - 4 sorters olika långkok,
som får puttra samtidigt (t.ex. grytor, gulascher, leverstuvning osv.).
Mitt hem ser då ut som ett veritabelt cateringkök. Framåt 12-draget brukar jag vara klar.
Därpå är jag "ledig". Storhanldar gör jag 2 gånger i månaden.
När allt har svalnat till kvällen portionsfryser jag och diskar. Hela kvällsproceduren är
gjord på 45 minuter.
Jag har nu i princip mat för hela månaden och behöver närapå ej mer ägna mig åt någon
matlagning. Bara att värma på eller mikra. Billigt blir det också – och gott.
Som jag är handikappad pensionär är detta mycket skönt. Mat har jag lagat tillräckligt
i mina dar. Dock när jag får besök av barn, barnbarn eller vänner och bekanta
lagar jag naturligtvis annan mat och bjuder då på något extra. Nu vet ni hur jag har det.
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-06 kl. 00:51.
Citera
2011-12-06, 17:38
Medlem
potatispris Kg

Hej undrar vad potatisen kostar i kg ungefär i en halvstor affär i en by?
Citera
2011-12-06, 17:43
Medlem
Fickludds avatar
Åtta kronor kilot.
Citera
2011-12-06, 17:46
Medlem
För den billigaste?
Citera
2011-12-06, 18:44
Medlem
Fickludds avatar
Det tror jag inte. Det beror på konkurrenssituation, kampanjer, årstid, sort och kvalitet. Ring och kolla, vetja.
Citera
2011-12-06, 21:09
Medlem
Visdomstand som strular, halva käken inflammerad och svullen (överdrivet).

Behöver mat som kan intas flytande som gör att man klarar av en arbetsdag. Gärna något färdigt som jag kan köpa hos närmsta snabbköp.

Antar att man kan halsa 1 liter jordgubbsyoghurt eller liknande. Men motar gärna tips om smartare alternativ!
Citera
2011-12-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napdev

Behöver mat som kan intas flytande som gör att man klarar av en arbetsdag. Gärna något färdigt som jag kan köpa hos närmsta snabbköp.

Antar att man kan halsa 1 liter jordgubbsyoghurt eller liknande. Men motar gärna tips om smartare alternativ!
Soldatens ärtsoppa, grön burk. Du blir mätt och gaserna efteråt får dig att fokusera på den andra änden av kroppen, inte munnen...
Citera
2011-12-06, 21:29
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napdev

Potatis- och purjolökssoppa, fruktsoppa, gulashsoppa...
Citera
2011-12-07, 02:05
Medlem
Vart köper jag en sånhär skalare?
http://www.youtube.com/watch?v=FWULON_lhSM

Jag vill inte ha någon designpryl utan exakt sån som i videon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem