2011-07-20, 12:41
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulSpade
Tyckte det var onödigt att skapa en egen tråd för detta, så tar det här. Ska i helgen hålla fest för cirka 10 personer, och tänkte fixa lite mat till gästerna. På grund av tidsbrist behöver jag göra maten dagen innan, så det behöver vara något som fortfarande smakar bra efter en natt i frysen. Plockmat och liknande går bort. Det ultimata vore om det dessutom är relativt enkelt att laga, samt inte är alltför dyrt. Någon som har några tips på sådan mat? Hellre för många tips än inga!

Du ska såklart fixa till en schyst chili, det är dessutom billigt. Den mår bara bra av att stå en dag i kylen. Den kommer att smaka än bättre då. Till detta så fixar du dagen efter lite hackad lök, gräddfil, bröd, nachochips och lite tärnad avokado.
Citera
2011-07-20, 12:42
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Tyckte det var onödigt att skapa en egen tråd för detta, så tar det här. Ska i helgen hålla fest för cirka 10 personer, och tänkte fixa lite mat till gästerna. På grund av tidsbrist behöver jag göra maten dagen innan, så det behöver vara något som fortfarande smakar bra efter en natt i frysen. Plockmat och liknande går bort. Det ultimata vore om det dessutom är relativt enkelt att laga, samt inte är alltför dyrt. Någon som har några tips på sådan mat? Hellre för många tips än inga!
Jag tycker att du ska göra en riktigt smarrig smörgåstårta (totta som Kissen skulle säga ). Den blir bara bättre av att stå övertäckt i kylen över natten, och dessutom är det en somrig, lättserverad och ofta mycket uppskattad rätt.

När det gäller recept så överlåter jag det till andra här på FB som har betydligt bättre erfarenhet av smörgåstårterecept än vad jag har. Ska kolla om inte ensmakavkarin har något på sin site, annars vill jag minnas att Tant Grön och StefanHeterJag har koll.

Edit och Linda och Kalle:
Hittade två recept av Karin, och hennes recept brukar man kunna lita på. Scrolla ner så finner du dem båda.

http://ensmakavkarin.wordpress.com/category/smorgasar/
Senast redigerad av Softis... 2011-07-20 kl. 12:47.
Citera
2011-07-20, 12:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Det verkar onödigt att frysa tycker jag. För att du ska få bra svar så kanske du ska säga nåt om stilen på festen, dvs. om det ska vara flott eller vardagligt. Grytor är väldigt tacksamma att förbereda då de smakar bättre efter att ha stått en stund. Lasagne och moussaka har liknande egenskaper.
Citera
2011-07-20, 13:37
Medlem
Tack för alla tips! Bra tips till de flesta typer av fester också. Det får bli någon dags betänketid. Ser ut som att det löser sig till slut.
Citera
2011-07-20, 14:17
Medlem
svinpäls7s avatar
Jag var uppe och köpte frysta haricots verts
http://www.findus.se/produkter/gronsaker/basgronsaker/haricots-verts/

På påsen står det att dem ska tillagas på ett eller annat sätt. Måste dem kokas eller så, jag hade tänkt ha dem råa i sallad.
Ursäkta dum fråga, men jag har aldrig tillagat såna innan
Citera
2011-07-20, 15:53
Medlem
niinjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Jag var uppe och köpte frysta haricots verts
http://www.findus.se/produkter/gronsaker/basgronsaker/haricots-verts/

På påsen står det att dem ska tillagas på ett eller annat sätt. Måste dem kokas eller så, jag hade tänkt ha dem råa i sallad.
Ursäkta dum fråga, men jag har aldrig tillagat såna innan

Det går hur bra som helst att äta råa haricots verts, bara du tinar dem först haha.
Citera
2011-07-20, 16:14
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niinjaa
Det går hur bra som helst att äta råa haricots verts, bara du tinar dem först haha.
Hehe jo så långt hade jag tänkt själv
Tänkte mest om de behövde tillagas av andra skäl, som att man kunde få ont i magen om de äts råa.
Men jag tutar och kör
Citera
2011-07-20, 16:41
Medlem
niinjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Hehe jo så långt hade jag tänkt själv
Tänkte mest om de behövde tillagas av andra skäl, som att man kunde få ont i magen om de äts råa.
Men jag tutar och kör

Haha, vad bra.
Det kan hända att de smakar bättre eller att konsistensen känns bättre om man förväller dem lite, men det beror ju på vad man gillar såklart. Men jag brukar äta mina haricots verst råa lite då och då, i sallader och sånt!
Citera
2011-07-20, 17:58
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Som någon nämnt innan så är en texmex-variant lätt och billig att göra iordning dagen innan och ställa in i kylen. Det är typ bara chiligrytan som behöver värmas dagen efter. Ostsåsen och de olika dipparna går ju att köpa/förbereda innan. Sen plockar man sin egen tallrik efter smak, med nachos, chiligryta, ostsås och alla andra tillbehör. Kanske värmer en minut i micro eller ugn för att få den där smälta goa smaken.

Annars har jag alltid varit för Chili Con Carne med ris vid festsammanhang av typ "öl+sommar+många människor och man inte vet riktigt hur många som kommer". En bra gjord CCC med gott brytbröd/painriche är svårslagen och passar också djävligt bra till nattamat när man är fyllehungring på kvällen. (Och man kan ju även köpa texmex-tillbehör typ nachos m.m. till CCC för att ge fler variationer till gästerna.)
Citera
2011-07-21, 17:39
Medlem
David.s avatar
Noterade tyvärr precis att det varken finns vitt vin eller matlagningsvin hemma, och eftersom jag ska laga till en gryta på musslor om ett par timmar så känner jag mig väl sent ute för att egentligen hinna göra någonting åt det.

Är det överhuvudtaget möjligt att tillaga middagen utan vinet? Jag vet av mig att det ska stå några liter Chapman Hill eller vad det nu kan tänkas heta någonstans, men att ha i någonting så avskyvärt i grytan är väl inte att tänka på... eller?
Citera
2011-07-21, 18:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Noterade tyvärr precis att det varken finns vitt vin eller matlagningsvin hemma, och eftersom jag ska laga till en gryta på musslor om ett par timmar så känner jag mig väl sent ute för att egentligen hinna göra någonting åt det.

Är det överhuvudtaget möjligt att tillaga middagen utan vinet? Jag vet av mig att det ska stå några liter Chapman Hill eller vad det nu kan tänkas heta någonstans, men att ha i någonting så avskyvärt i grytan är väl inte att tänka på... eller?

Om du övervägde matlagningsvin så tror jag inte du kommer ha några problem med Chapel Hill (om det är vinet du menar). Kör på ba!
Citera
2011-07-21, 18:25
Medlem
David.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om du övervägde matlagningsvin så tror jag inte du kommer ha några problem med Chapel Hill (om det är vinet du menar). Kör på ba!

Multi grazie!

För mig kommer det säkert inte spela någon roll, mer än känslan av att vinet jag inte häller i är molto bene, men frågan återstår hur den andra halvan av duon reagerar. Nåja, har jag fått henne till salongberusat tillstånd innan måltiden börjat så skall det väl kanske gå an... kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in