Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-04, 18:05
  #10825
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Håller på att koka en batch kalvfond, har stått och och småputtrat i två timmar nu och jag undrar om man kan åka iväg i två timmar eller kan man ställa av kastrullerna och sedan ställa tillbaka dom på plattan när man kommer hem? Hade man inte behövt att skumma av hade jag ju bara låtit dom stå.
Lite sent svar kanske, men det är ingen fata. När jag har miljökontoret på besök på jobbet så vill dom att jag maten på varmhållning i minst 60 grader i max 2 timmar. Men när matlagningen övergår till varmhållning kan man ju tvista om.. och om jag ska kyla maten efter tillagning så ska jag komma under 8 grader inom 4 timmar.
Citera
2015-10-05, 17:32
  #10826
Medlem
luffarsnobbs avatar
Tänkte tillaga en brisket sandwich imorgon. I affären fanns endast rimmad oxbringa att få tag på. Då jag inte har någon större erfarenhet av rimmade produkter undrar jag om det fungerar att köra med en rimmad variant, eller bör jag blötlägga den för att få ur så mycket salt som möjligt?
Citera
2015-10-06, 06:31
  #10827
Medlem
Sedatives avatar
Jag ska lägga in västeråsgurkor idag. I lagen ska det vara dill och krondill mm. Kan jag använda fryst dill till det här?
Citera
2015-10-06, 09:31
  #10828
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag ska lägga in västeråsgurkor idag. I lagen ska det vara dill och krondill mm. Kan jag använda fryst dill till det här?

Det är ju krondillen som ger den viktiga smaken till gurkor och den finns väl inte fryst? Och även om den gör det är dill bara en spillra av sitt färska jag efter nedfrysning. Jag hade kört på färsk krondill, dillfrö i nödfall.
Citera
2015-10-06, 10:59
  #10829
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag försökte göra detta recept, men lade paprikan först och osten på. Går det fortfarande att äta, eller kan man lika gärna slänga den i papperskorgen?

/Osäker gourmet

Men för att vara seriös i fem sekunder så hittade jag detta recept på tomatsås på en blogg som någon länkade till i en annan tråd:

http://smittenkitchen.com/blog/2010/...er-and-onions/

Verkar rätt enkelt - hela tomater i burk, smör, gul lök och salt. Känns som om det är svårt att få den fel.

Dock är tomaterna som används riktigt fina grejer, så receptet i sig är inte idiotiskt även om det inte är mycket till recept som presenteras.
Citera
2015-10-06, 18:20
  #10830
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag ska lägga in västeråsgurkor idag. I lagen ska det vara dill och krondill mm. Kan jag använda fryst dill till det här?
Visst går det med fryst dill, och kan bli okey.
Men krondill är ju det man ofta är ute efter, och ger en annan smak än dill.
Citera
2015-10-06, 21:09
  #10831
Medlem
Obscuritys avatar
Ursäktar om frågan inte är helt on-topic, men gör ett försök!

Knivproblem!
Citera
2015-10-10, 17:41
  #10832
Medlem
Tänkte försöka få ihop den här köttgrytan.

Köttet ska vara "beef short ribs" som tydligen inte är så lätttillgängligt i Sverige. Någon som har tips på något mer tillgängligt kött att använda istället?
Citera
2015-10-10, 18:45
  #10833
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakenich
Tänkte försöka få ihop den här köttgrytan.

Köttet ska vara "beef short ribs" som tydligen inte är så lätttillgängligt i Sverige. Någon som har tips på något mer tillgängligt kött att använda istället?
Är inte det bara tunna revbensspjäll?
Fixar väl varje bemannad chark i Sverige skulle jag tro om de bara har köttet hemma.
Kör på det i vilket fall.
Citera
2015-10-10, 20:43
  #10834
Avstängd
Har en fläsksida jag tänkte köra en knaprig svål på i ugnen. Hur preparerar ni svålen? Kryddning? Skär ni endast linjer eller rutor på svålen?
Jag har ej tillgång till sous vide, annars hade jag kunnat tänka mig ett sådant upplägg men denna gången och iaf ett tag framöver så blir det endast användning av ugnen.
Första gången jag kommer köra en fläsksida och det finns ju en mängd olika recept där ute. Så därför tänkte jag kolla med er som har prövat innan.
Citera
2015-10-11, 12:23
  #10835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Har en fläsksida jag tänkte köra en knaprig svål på i ugnen. Hur preparerar ni svålen? Kryddning? Skär ni endast linjer eller rutor på svålen?
Jag har ej tillgång till sous vide, annars hade jag kunnat tänka mig ett sådant upplägg men denna gången och iaf ett tag framöver så blir det endast användning av ugnen.
Första gången jag kommer köra en fläsksida och det finns ju en mängd olika recept där ute. Så därför tänkte jag kolla med er som har prövat innan.

Rista svålen, alltså skär tunna "linjer", inte rutor.
Gnid in sidan med salt, vitpeppar och lite torkad ingefära.
Ta en djup ugnsform och fyll med vatten så det täcker täcker svålen, vattnet bör vara vara varmt, gärna sjuda när du lägger i grissidan med SVÅLEN NEDÅT.

Låt sidan gå i ugnen 15-20 min, fyll på vatten om det ångar bort.

Lyft upp sidan, torka av svålen, häll bort vattnet, vänd sidan så svålen är uppåt och krydda gärna med mer salt och peppar. Danskarna har ofta apelsinjuice på svålen, men jag tycker inte det behövs.

Kör klart sidan på 155-160 grader, tar typ 90-120 min i hemmaugn, kolla med termometer så att sidan är 75 grader.

Smaklig spis!
Återkom gärna om resultat.
Citera
2015-10-11, 21:12
  #10836
Medlem
upperkatts avatar
Om man köper bönor på burk så har de en viss konsistens som jag ogillar (typ "torra") - hur ska de tillagas för att få en annan, trevligare, konsistens, om det går?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback