Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-13, 21:58
Medlem
Har tyvärr inga affärer speciellt nära, om de ens är öppna nu.
Får väl satsa på 2h och testa då.
Citera
2011-12-13, 22:09
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Har tyvärr inga affärer speciellt nära, om de ens är öppna nu.
Får väl satsa på 2h och testa då.
Jag slog i min gamla kokbok. Tyvärr har det mesta av innehållsförteckningen trillat bort. Boken är dryga 20 år gammal och har hängt med en del. Hittade dock ungefärliga tillagningstider för skinka utan ben, och där sägs att för 1 kilo skinka så gäller 175 grader, och nedre delen av ugnen i ca 1 1/4 - 2 timmar för en innertemperatur på 75 grader.
Idag så vill vi väl dock inte ha vårt fläskkött fullt så genomstekt, å andra sidan så tar det lite längre tid för skinka med ben att uppnå samma temperatur, så du får testa dig fram.
Citera
2011-12-14, 08:31
Medlem
ragingcows avatar
Tjenare det var ett tag sen jag gjorde en egen pizza så nu är det snart dags, vanligtvis så har jag varit tråkig och kört på antingen skinka och ost eller med köttfärs så nu tänkte jag testa med en pizza med nåt skivat nötkött på och bearnesås till.

Den jag skulle behöva råd om vilket märke av bearnesås som finns i matbutikerna som mest likanar den bearnesåsen som man får på pizzan när man käkar ute, den ska vara tjock i konsistensen och med en smörig smak.
Citera
2011-12-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tjenare det var ett tag sen jag gjorde en egen pizza så nu är det snart dags, vanligtvis så har jag varit tråkig och kört på antingen skinka och ost eller med köttfärs så nu tänkte jag testa med en pizza med nåt skivat nötkött på och bearnesås till.

Den jag skulle behöva råd om vilket märke av bearnesås som finns i matbutikerna som mest likanar den bearnesåsen som man får på pizzan när man käkar ute, den ska vara tjock i konsistensen och med en smörig smak.
Hej lohmans , gourmet eller lallerstedth är båda goda, men bara kalla. Rydbergs är inte så god,
Koka sås av passerade tomater, lök, vitlök, pizzakrydda, lite socker, chilisås, köttbuljong, peppar.
Ha de i botten, sen blandad ost tex mozzarella, hushåll, gouda. De mer lagrade blir mer frasiga.
Sen ha på marinerat fläskkött, lök, färska champinjoner, färsk paprika, tomater. Stek i ugn på 225 grader, till den är lätt i kanten. Sen tar du ut den och har bea såsen på.
Enkel pizza sallad Blanda 2 msk vitvinsvinäger 4 msk olja 1 pressad vitlök, 1 msk italiensk salladskrydda, 1 msk pepparmix/svartpeppar. Häll över vitkål som du skivat med osthyvel.

Annat tips som är gott till den hembakade pizzan. Blanda 2 dl creme fraiche med 1 tsk cayenne, lite paprika och chilipulver. Dippa pizzan i såsen.
Citera
2011-12-14, 11:59
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naset
Enkel pizza sallad Blanda 2 msk vitvinsvinäger 4 msk olja 1 pressad vitlök, 1 msk italiensk salladskrydda, 1 msk pepparmix/svartpeppar. Häll över vitkål som du skivat med osthyvel.

Det där är en lättlagad och smarrig sallad! Jag brukar även efter att ha hyvlat vitkålen,
salta den lätt och sedan låta den vila någon halvtimme. Därpå kramar jag ihop den
till en boll och pressar ut överflödig vätska innan den blandas med dressingen. God
blir den dock hur man än gör.
Citera
2011-12-14, 12:05
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Mitt tips är någon av Eriks. Det finns två. Eriks Bernaise. Och Eriks Provensalska Bernaise. Provade häromdan en annan. Rydbergs. Men den smakade ingenting.

Erik bakom dessa såser är den kände kocken Erik Lallerstedt.

EDIT: såg nu att naset svarat på din fråga mycket bättre och mer utförligt än jag. Jag kan bara hålla med om att Eriks är överlägsna Rydbergs. Fast jag tycker gott man kan värma (inte koka, för då skär den sig lätt) såsen i ett vattenbad.
Senast redigerad av Mohave 2011-12-14 kl. 12:11.
Citera
2011-12-14, 14:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
EDIT: såg nu att naset svarat på din fråga mycket bättre och mer utförligt än jag. Jag kan bara hålla med om att Eriks är överlägsna Rydbergs. Fast jag tycker gott man kan värma (inte koka, för då skär den sig lätt) såsen i ett vattenbad.
Nu brukar jag för det mesta göra min egen bea, men understundom så slinker det ner en burk Lohmanders Bearnaise Original i varukorgen. Enligt mitt tycke så är den helt överlägsen att de andra kalla beorna du finner i kyldisken, och det är jag inte ensam om att tycka. Mig verligen så är Lohmanders den enda bean som har en aktiv facebook sida tillägnad sig, den är även alla pizzeriors första val. Sorry, men Erik Lallerstedts bea är helt smaklös och jolmig och mysko oljig om man jämför den med Lohmanders, och Rydbers borde inte få betecknas som mat överhuvudtaget.

Edit för att adda länk...
Senast redigerad av Byline 2011-12-14 kl. 14:08.
Citera
2011-12-14, 14:24
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nu brukar jag för det mesta göra min egen bea, men understundom så slinker det ner en burk Lohmanders Bearnaise Original i varukorgen. Enligt mitt tycke så är den helt överlägsen att de andra kalla beorna du finner i kyldisken, och det är jag inte ensam om att tycka. Mig verligen så är Lohmanders den enda bean som har en aktiv facebook sida tillägnad sig, den är även alla pizzeriors första val. Sorry, men Erik Lallerstedts bea är helt smaklös och jolmig och mysko oljig om man jämför den med Lohmanders, och Rydbers borde inte få betecknas som mat överhuvudtaget.

Edit för att adda länk...
Byline! Bra tips om Lohmanders. Jag har aldrig testat den, men blir nu sugen på att göra det. Och självklart blir det bäst om man gör sin egen om man har lite koll. Och tid.
Citera
2011-12-14, 14:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Byline! Bra tips om Lohmanders. Jag har aldrig testat den, men blir nu sugen på att göra det. Och självklart blir det bäst om man gör sin egen om man har lite koll. Och tid.
Om man köper med sig hem en halv butiksgrillad kyckling för att man är för slut att laga mat, då ställer man ju sig inte precis och snor ihop en egen bea. Sådana gånger är Lohmanders bea en räddare i nöden. Det funkar till och med att äta den halvljumna kyckling som man bara nyper bitar av och doppar i bea burken framför tv:n efter en hård dag. (Kan knappast själv tro på att jag just erkände det där.)
Citera
2011-12-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag slog i min gamla kokbok. Tyvärr har det mesta av innehållsförteckningen trillat bort. Boken är dryga 20 år gammal och har hängt med en del. Hittade dock ungefärliga tillagningstider för skinka utan ben, och där sägs att för 1 kilo skinka så gäller 175 grader, och nedre delen av ugnen i ca 1 1/4 - 2 timmar för en innertemperatur på 75 grader.
Idag så vill vi väl dock inte ha vårt fläskkött fullt så genomstekt, å andra sidan så tar det lite längre tid för skinka med ben att uppnå samma temperatur, så du får testa dig fram.
Tänkte mest rapportera att jag körde den 2 timmar och den blev kanongod.
Skickar upp bilder i tråden när jag får tid.
Citera
2011-12-14, 23:44
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Tänkte mest rapportera att jag körde den 2 timmar och den blev kanongod.
Skickar upp bilder i tråden när jag får tid.
Bra att veta ifall man nån gång befinner sig utan termometer.
Citera
2011-12-14, 23:56
Medlem
Tuvtramps avatar
Finns det något som talar emot att göra scones-smet kvällen innan och förvara i kylskåpet över natten? Det tar ju egentligen inte så lång tid att röra ihop men då jag har svårt att äta frukost överlag så är risken stor att jag skiter i det och bara dricker kaffe men imorgon ska jag iväg rätt långt och hugga skog så det hade varit bra att få något i magen.

Märkte precis att brödet var slut och har inga havregryn hemma så gröt (som är alternativ n:r2) går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in